Introduksjon
Ukraina-konflikten begynte i 2014 og har foregått på ulike nivåer: mellom grupperinger innad i Ukraina; mellom Ukraina og Russland; og mellom NATO og Russland.
Russlands selvbilde som stormakt, og landets konfliktfylte forhold til USA og NATO, er noe av bakgrunnen for krigen i Ukraina.
Forholdet mellom Moskva og Vesten har ikke siden den kalde krigen være så spent som nå. Hovedtrusselen under den kalde krigen var faren for atomkrig. Den trusselen er fortsatt til stede.
Bakgrunn: Russlands identitet som stormakt
Den mektige russiske presidenten, Vladimir Putin, har lenge hatt som mål å gjenreise Russland som en stormakt etter Sovjetunionens fall. Det innebærer blant annet å utfordre USAs dominerende posisjon i internasjonal politikk.
Ukraina spiller en viktig rolle for Russland, både økonomisk, militær-strategisk og ideologisk. Putins retorikk trekker den russiske nasjonens identitet tilbake til Kievriket på 800-tallet, der Ukraina og hovedstaden Kyiv/Kiev er en viktig del av fortellingen. Ukraina er derfor en viktig brikke i russisk nasjonalisme og Russlands selvbilde som en stormakt.
Da det ble snakk om at Ukraina skulle bli medlem av EU og NATO, opplevdes det av det russiske regime som en trussel mot Russlands posisjon som en stormakt, om ikke også som en direkte sikkerhetstrussel. Hvem som sitter med makten i Ukraina, er derfor viktig for Russland.
Utløsende årsaker til krigen i 2014
Opprør i Ukraina
Viktor Janukovitsj var president i Ukraina frem til februar 2014, da han flyktet fra landet etter et folkeopprør, og parlamentet avsatte han som president. Foranledningen var at EU hadde tilbudt Ukraina en såkalt assosieringsavtale. Denne avtalen ville ført Ukraina nærmere EU. EU insisterte samtidig på at en slik avtale utelukket et fremtidig medlemskap i en russiskledet økonomisk union. Russland hadde nemlig etablert en økonomisk union med blant annet Belarus og Kasakhstan, og hadde planer om å inkludere Ukraina i denne.
EUs forslag presset Janukovitsj til å måtte velge side. Janukovitsj hadde selv arbeidet aktivt for et tettere samarbeid med EU, men var samtidig bekymret for Russlands reaksjoner. Putin la på sin side press på Janukovitsj, i tillegg til å tilby han penger. Han skal visstnok ha truet med å okkupere Krim og de sørøstlige delene av Ukraina, hvis Janukovitsj valgte å signere avtalen med EU.
Det hele førte til at Janukovitsj avstod fra å undertegne assosieringsavtalen med EU, og gjorde en avtale med Russland i stedet. Dette likte EU-tilhengerne i Ukraina dårlig og begynte med store demonstrasjoner på Maidan-plassen i hovedstaden Kyiv, hvor flere hundretusen deltok, fra november 2013. Protestene var også motivert av misnøye med korrupsjon og regjeringens manglende styring.
Janukovitsj avsettes som president
Den ukrainske regjeringens harde reaksjon på demonstrasjonene førte til en eskalering av voldelige sammenstøt i Kyiv. Det endte med at parlamentet avsatte president Janukovitsj i februar 2014.
Handlingen ble av noen oppfattet som et statskupp siden de folkevalgte ikke fulgte de prosedyrer, og ikke hadde det tre-firedels flertall, som grunnloven krever for en slik avgjørelse.
Mange omtaler det likevel ikke som et statskupp fordi flertallet i parlamentet tross alt stemte for avsettelsen av Janukovitsj. Hendelsen opplevdes også av mange som noe positivt for demokratiet i Ukraina, siden det avsatte ukrainske styret var korrupt, autoritært og voldelig mot demonstranter.
Russland hadde et annet syn på det som hadde skjedd: Vesten hadde hjulpet anti-russiske demonstranter – flere av dem nynazister – å avsette den demokratisk valgte presidenten, for deretter senere å få en illegitim, pro-vestlig ledelse i Ukraina, som skrev under på avtalen med EU.
2014: Russland tar Krim
Russland reagerte på avsettelsen av Janukovitsj med å ta kontrollen over Krimhalvøya ved bruk av væpnede styrker. Russland hadde allerede en lovlig militærbase på Krim, som bidro til at operasjonen ble rask og uten kamper. Deretter ble det avholdt en folkeavstemning på Krim om Krim skulle bli en del av Russland. Nesten alle som deltok stemte ja.
Folkeavstemningen ble avholdt under militær okkupasjon og ble ikke anerkjent internasjonalt. 13 av de 15 medlemmene i FNs sikkerhetsråd anså avstemningen på Krim som ugyldig. Det hele kan kalles et kupp og en ulovlig invasjon og okkupasjon.
I mars 2014 vedtok Russland å annektere Krim, som betyr at Krim ble ansett av Russland for å være en del av Russland. De fleste landene i verden anerkjenner ikke at Krim er en del av Russland.
Russlands handlinger på Krim var nok delvis motivert av bekymringer for at Krim kunne bli brukt som NATO-base under det nye ukrainske regimet. Handlingene var uansett i strid med folkeretten.
Fra 1922 til 1991 var Russland og Ukraina deler av et stort land som het Sovjetunionen. I 1954 bestemte den sovjetiske ledelsen at Krimhalvøya, som frem til da hadde vært en del av den russiske delen av Sovjetunionen, skulle nå tilhøre den ukrainske delen. Krim var fortsatt i Sovjetunionen, men var administrert av Den ukrainske sovjetrepublikk. Makten over både Krim og Ukraina lå likevel i Moskva, hovedstaden i dagens Russland.
Da Sovjetunionen ble oppløst i 1991 erklærte Ukraina seg som en selvstendig stat, etter at 90 prosent av befolkningen stemte for uavhengighet. Ledelsen i Moskva godtok at Krim ble en del av det nye Ukraina, til tross for at flertallet av innbyggerne på Krim var såkalte etniske russere. Krim ble dermed folkerettslig en del av den suverene staten Ukraina etter den kalde krigens slutt. Russlands tilhørighet til Krim forble likevel sterk, både av historiske, etniske og språklig grunner, men også av militær-strategiske årsaker. Basen for den russiske Svartehavsflåten ligger i Sevastopol på Krim.
Krig øst i Ukraina
Russland initierte også et væpnet opprør øst i Ukraina. Her var mange imot de nye myndighetene i Kyiv, og var inspirert av Russlands annektering av Krim. Dette førte til kamper mellom russiske leiesoldater og prorussiske separatistgrupper på den ene siden, og den ukrainske hæren og paramilitære pro-ukrainske militser på den andre. Kampene begynte i april 2014, og foregikk hovedsakelig i provinsene Donetsk og Luhansk øst i Ukraina. I slutten av august ble regulære russiske militærstyrker også satt inn, og deltok på opprørernes side.
Russlands handlinger på Krim og i Øst-Ukraina ble ansett som klare brudd på folkeretten. Dette la grunnlaget for at Vesten innførte sanksjoner mot Russland, først og fremst økonomiske. Russland reagerte med tilsvarende sanksjoner mot Vesten. USA bidro samtidig med en militær opprustning av det ukrainske forsvaret.
I tillegg til å være en reaksjon på avsettelsen av Janukovitsj og avtalen med EU, ble Russlands handlinger på Krim og i Øst-Ukraina knyttet til ukrainsk innenrikspolitikk, blant annet rettighetene til etniske russere i Ukraina (Les mer den lokale Ukraina-konflikten, som preget samfunnet spesielt i perioden 2014-2022, i boksen under).
Ukraina grenser til både Russland og EU. Ukraina har dermed i utgangspunktet hatt interesse av et godt forhold til begge parter. Likevel har ulike grupper innad i Ukraina favorisert et tettere samarbeid med kun én av partene. Identitet spiller en viktig rolle for hvilken side man har foretrukket.
Forenklet så var ukrainerne som bodde vest i landet EU-tilhengere, mens mange i øst og sør foretrakk Russland. Det var valget mellom en tilknytning til EU/Vesten eller til Russland som utløste krisen i Ukraina i 2013-14.
Ifølge en folketelling i 2001 bodde det rundt 17 prosent etniske russere i Ukraina, og enda flere snakker russisk som førstespråk. Putin-regimet mener at Russland har et ansvar overfor etniske russere i Ukraina, hvor de fleste bor i øst. Dette til tross for at de er ukrainske statsborgere.
Noe av det som skapte uro i Ukraina, før og etter 2014, var spørsmålet om hvilken status det russiske språket skulle ha i Ukraina. Mange russisktalende ukrainere følte at Ukraina var i ferd med å bli mer fiendtlig overfor russisk språk og identitet, og fryktet økt ukrainsk nasjonalisme. Dette gjaldt spesielt i øst, der reaksjonen var et ønske om mer selvstyre og fortsatt tette bånd til Russland. Ukrainsk nasjonalisme ble oppfattet som en trussel mot det flerkulturelle Ukraina, og ble sett på med uro også av andre etniske minoriteter i Ukraina enn de med tilknytning til Russland.
Den lokale konflikten handlet altså om språkrettigheter og graden av selvstyre i regionene. Videre er dette knyttet til ulike syn på landets nasjonale identitet, som deretter har påvirket hvilken holdning ukrainerne har hatt til EU og NATO på den ene siden, og Russland på den andre.
Etter Russlands storskala invasjon av Ukraina i 2022, har den lokale konflikten mellom ukrainerne kommet mer i bakgrunnen. Mange ukrainere som tidligere var positive til Russland, har snudd som en konsekvens av Russlands brutale krigføring.
2022: Russlands storskala invasjon
Russland invaderte Ukraina med store, regulære militærstyrker 24. februar 2022, klart i strid med FN-pakten. Angrepet kom tre dager etter at Russland anerkjente de to utbryterrepublikkene øst i Ukraina, i Donetsk og Luhansk, som selvstendige stater.
Russlands nye og mer omfattende invasjonspolitikk, gjorde at krigen (som på mange måter begynte i 2014) ble mer brutal og rammet mye større deler av Ukraina direkte. Denne storskala invasjonen inkluderte angrep mot hovedstaden Kyiv, der Russland håpet å kunne velte den ukrainske regjeringen, noe de mislyktes med.
Selv om Russland var militært sterkere enn Ukraina, møtte de russiske styrkene mye motstand, noe Putin-regimet antakeligvis ikke hadde regnet med. Krigen utviklet seg gjennom 2022 til å bli en såkalt stillingskrig, der grenselinjene mellom de stridene partene ikke endret seg så mye.
Periodevis har begge parter vært på offensiven. Blant annet tok ukrainske styrker kontroll over områder inne i Russland under den såkalte Kursk-offensiven i august 2024.
Reaksjoner og begrunnelser
Russland møtte sterk kritikk fra de fleste av FNs medlemsland. De var tydelige på at invasjonen er et klart brudd på folkeretten og Ukrainas suverenitet. Nesten alle NATO-landene reagerte med å innføre kraftige sanksjoner mot Russland, og med å sende våpen til Ukraina.
Ifølge Putins propaganda skulle invasjonen bekjempe nazismen i Ukraina, og beskytte befolkningen i Øst-Ukraina mot et folkemord. Ukraina tok saken til Den internasjonale domstolen (ICJ), FNs øverste juridiske organ, for at domstolen kan slå fast at Russlands begrunnelse for invasjonen ikke holder.
De andre russiske begrunnelsene for invasjonen handler om Russlands forhold til USA og NATO, der Ukraina blir presentert som en «rød linje» for hva Russland kan akseptere overfor det de hevder er et ekspanderende og aggressivt Vesten.
Russlands konflikt med USA og NATO
Det var den kalde krigen som var årsaken til NATOs opprettelse i 1949. Likevel fortsatte NATO å eksistere etter at den kalde krigen var slutt. Organisasjonen fikk også mange nye medlemmer, noe som gjorde at NATO utvidet seg østover i Europa.
De fleste av de nyere NATO-landene hadde vært i militærallianse med Sovjetunionen under den kalde krigen, i den såkalte Warszawapakten. Russland mislikte spesielt at de baltiske landene (Estland, Latvia og Litauen) ble NATO-medlemmer, siden disse i tillegg hadde vært en del av selve Sovjetunionen. Det samme gjelder Ukraina.
NATO åpner døren for Ukraina og Georgia
I april 2008 vedtok NATO at Ukraina og Georgia er velkommen til å bli medlemmer av NATO på sikt. USA var en pådriver for dette. Tyskland og Frankrike var derimot skeptiske fordi det ville være «en unødvendig fornærmelse» overfor Russland. Putin sa at en slik NATO-utvidelse «ville bli oppfattet i Russland som en direkte trussel mot landets sikkerhet».
Fire måneder etter at NATO åpnet døren for et fremtidig medlemskap for Ukraina og Georgia, brøt det ut krig mellom Russland og Georgia. Ett av Russlands mål med krigen kan ha vært å forhindre at Georgia ble medlem av NATO, enten ved en varig grensekonflikt eller gjennom regimeendring.
Nåværende utenriksminister, Espen Barth Eide, reflekterte over dette i Morgenbladet i februar 2024, og sa at «det halvveis-signalet som ble sendt om at Ukraina kanskje kunne bli med i NATO på sikt, det var ikke lurt». (Les mer om ulike syn på NATOs utvidelser østover i boksen under).
Kritikk av NATOs utvidelser østover
De som kritiserer NATOs utvidelse østover peker på at en slik utvidelse provoserer Russland, at russerne føler seg innsirklet av amerikanske militærbaser og våpensystemer, og at dette skaper en usikkerhet som fører til konflikt. Forsøk på å innlemme Ukraina (og Georgia) i NATO er derfor å gå for langt.
Den tidligere amerikanske forsvarsministeren, Robert Gates, er blant flere som har uttalt at å inkludere Ukraina og Georgia i NATO «undergraver formålet med alliansen og ignorerer hensynsløst det russerne vurderer som deres vitale nasjonale interesser». Tidligere statsminister i Norge, Kåre Willoch, hevdet at «ingen burde bli overrasket over at Russland kunne se [ukrainsk NATO-medlemskap] som en trussel».
NATO-utvidelse østover kan også oppleves av russerne som et løftebrudd fra USA, med bakgrunn i uttalelser fra amerikanske myndigheter under avviklingen av den kalde krigen. At utvidelsen skjer i land som tidligere ble direkte styrt av Moskva, slik som Ukraina ble, kan i tillegg oppleves ydmykende, spesielt for russere som liker å tenke på Russland som en stormakt.
Forsvar av NATOs utvidelser østover
Tilhengere av NATOs utvidelse ser heller for seg at øst-vest-konflikten er latent eller uunngåelig. NATO ses ikke på som truende mot Russland, men kun som en beskyttelse mot russisk aggresjon. Kort sagt, utvidelse skaper mer sikkerhet i Europa.
Russiske statslederes motiver tolkes i større grad som stormakts-ambisjoner, ikke som reelle bekymringer om sikkerhet. Russlands snakk om sikkerhetsbehov tolkes her ofte som propaganda.
Et annet perspektiv er å argumentere ut ifra et demokratisk prinsipp om selvbestemmelse, nemlig at stater skal selv få lov til å velge hvilke organisasjoner de er med i. Russland skal altså ikke få bestemme om Ukraina skal være medlem av NATO eller ikke.
Hvordan forklare Russlands krig mot Ukraina?
Alle kriger har flere årsaksforhold. De mest fremtredende årsaksforklaringene i Ukraina-krigen kan oppsummeres slik:
- Imperialisme: Det gradvis mer autoritære Putin-regimet ønsker å gjenreise Russlands selvbilde som stormakt. Ukraina ble da en viktig brikke i russisk ekspansjon.
- Sikkerhetshensyn: Russland opplever USA og NATO som en trussel, og ønsker en ny sikkerhetsordning i Europa. Ukraina-krigen handler i dette perspektivet om å stoppe USA/NATOs ekspansjon.
Ulike eksperter vektlegger ulike forhold. Det første perspektivet er stort sett den offisielle årsaksforklaringen i vestlige land.
Noen eksperter ser de to nevnte årsaksforklaringene i sammenheng: Den russiske misnøyen med USA og NATOs handlinger har økt parallelt med den autoritære, nasjonalistiske og imperialistiske retningen som Putin-regimet har bevegd seg i. Å stå opp mot USA og NATO i Ukraina oppleves dermed (av Russland) som et defensivt forsvar av russiske interesser, samtidig som det er en offensiv strategi for å gjenerobre kontroll i tidligere sovjetrepublikker, der Ukraina er den viktigste.
Et annet perspektiv er at Putin-regimet er først og fremst redd for å miste kontrollen internt gjennom folkelige opprør for demokrati, som i Ukraina i 2014. Den russiske ledelsen kobler uansett disse "truslene" sammen, ved å fremstille de folkelige protestene som kun noe Vesten har stelt i stand for egne interesser.
Uansett hvilke av disse forklaringene som vektlegges, er det ingen av dem som rettferdiggjør Russlands angrep og krigføring mot Ukraina, som er og forblir ulovlig.
Den humanitære situasjonen
Ifølge FN ble det drept over 14 000 mennesker i Ukraina-konflikten mellom krigens begynnelse i 2014, og frem til Russlands storskala invasjon i 2022. Etter invasjonen 24. februar steg dødstallene raskt, men med stor usikkerhet rundt nøyaktig hvor mange som har blitt drept.
Ved inngangen til 2021 hadde krigen ført til at 734 000 ukrainere var internt fordrevne, og over 56 000 hadde flyktet fra landet, ifølge Flyktninghjelpen (2022). Disse tallene steg også dramatisk etter den større krigføringen begynte i februar 2022. Bare i løpet av den første uken hadde rundt en million ukrainere flyktet fra landet, ifølge FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR), og flere millioner blitt internt fordrevne. Antallet ukrainske flyktninger økte raskt til flere millioner.
FNs kontor for koordinering av humanitær innsats (OCHA) meldte i februar 2021 at 3,4 millioner mennesker i Ukraina hadde behov for humanitærhjelp og beskyttelse. Dette tallet økte også dramatisk etter 24. februar i 2022.
FNs rolle i konflikten
Ukraina-krigen har blitt diskutert mange ganger i FNs sikkerhetsråd. Men siden Russland er både en part i konflikten og har vetorett i Sikkerhetsrådet, har ikke Sikkerhetsrådet klart å vedta noen sanksjoner mot Russland.
Etter at Russland invaderte Ukraina i 2022, ble saken tatt opp i FNs generalforsamling. Da Generalforsamlingen stemte over et vedtak 2. mars, som uttrykte sterk kritikk av invasjonen, var det kun Russland, Belarus, Nord-Korea, Syria og Eritrea som stemte mot. Hele 141 land stemte for resolusjonen, som krever at Russland må stanse den militære offensiven i Ukraina.
FNs generalsekretær, António Guterres, har uttalt at Russlands invasjon er i strid med FN-pakten. Han har bedt om umiddelbar våpenhvile, og at partene velger dialog og forhandlinger.
- 24. februar: FN mener at Russlands angrep på Ukraina bryter Ukrainas suverenitet og territorielle integritet, og er i strid med FN-pakten.
- 2. mars: FNs generalforsamling vedtar en resolusjon som uttrykker at Russlands angrep på Ukraina er sterkt beklagelig. (141 stemmer for, fem imot, 35 avholdende).
- 4. mars: FNs menneskerettighetsråd vedtar en resolusjon som oppfordrer til umiddelbar tilbaketrekning av russiske styrker fra Ukraina, i tillegg til opprettelsen av en uavhengig internasjonal undersøkelseskommisjon for krigen i Ukraina.
- 16. mars: Den internasjonale domstolen (ICJ) beordrer Russland å umiddelbart avslutte sin militære operasjon i Ukraina.
- 7. april: Generalforsamlingen vedtar en resolusjon som utestenger Russland fra Menneskerettighetsrådet. (93 stemmer for, 24 imot).
- 4. april: FNs høykommissær for menneskerettigheter uttrykker forferdelse over bilder av døde folk i gatene i Butsja.
- FNs generalsekretær besøker Ukraina og Russland i slutten av april.
- 6. mai: Sikkerhetsrådet uttaler sterk støtte til generalsekretærens anstrengelser for å oppnå en fredelig løsning i Ukraina.
- 100 dager etter invasjonen hevder FNs koordinator for Ukraina at krigen ikke vil få noen vinnere.
- 22. juli: En viktig avtale om korneksport fra Ukraina via Svartehavet blir inngått. Den blir undertegnet av Ukraina, Russland og Tyrkia, med FN som observatør.
- 23. september: Den uavhengige internasjonal undersøkelseskommisjonen, opprettet av Menneskerettighetsrådet 5. mars, legger frem bevis for at en rekke russiske krigsforbrytelser har blitt begått i Ukraina.
- 29. september: Generalsekretæren erklærer at Russlands planer om å annektere fire okkuperte regioner i Ukraina vil være i strid med folkeretten, og bør fordømmes.
- 30. september: Sikkerhetsrådet forsøker å fordømme annekteringsplanen, men Russland stopper resolusjonen med et veto.
- 12. oktober: Generalforsamlingen vedtar en resolusjon som fraråder medlemsland å anerkjenne Russlands annektering av de fire regionene i Ukraina, og krever at Russland reversere den ulovlige annekteringen. (143 stemmer for, fem imot, 35 avholdende).
- FN har gitt humanitærhjelp til over 8 millioner mennesker siden begynnelsen på krigen, i samarbeid med en rekke partnere.
Kilde: UNRIC.org
Krigsforbrytelser og menneskerettighetsbrudd
Som følge av Russlands folkerettsstridige angrep 24. februar 2022, opprettet FNs menneskerettighetsråd en uavhengig undersøkelseskommisjon for å vurdere om også andre folkerettsbrudd blir begått i Ukraina-krigen.
Kommisjonen har rapportert at krigsforbrytelser, i tillegg til brudd på menneskerettigheter og internasjonal humanitærrett, har blitt begått.
Kommisjonens første rapport, fra 18. oktober 2022, konkluderte med følgende:
- De russiske styrkene er ansvarlig for det store flertallet av de identifiserte bruddene.
- De russiske bruddene inkluderer utenomrettslige henrettelser, tortur og voldtekt.
- Russlands bruk av klasevåpen, raketter og luftangrep for å overta ukrainske byer, har ført til de største tapene av menneskeliv.
- Ukrainske styrker har brutt internasjonal humanitærrett i få, enkelte tilfeller.
Kilde: Undersøkelseskommisjonens første rapport (okt. 2022)
Knebling av journalister og aktivister i Russland har også økt siden 24. februar 2022. Undertrykkelsen fra de russiske myndighetene utelukker praktisk talt offentlig protest og all deling av informasjon om krigen i Ukraina, ifølge Amnesty International (nov. 2022).
ICC vil straffeforfølge Putin
Den internasjonale straffedomstolen (ICC) anklager den russiske presidenten, Vladimir Putin, for krigsforbrytelser. I mars 2023 kom ICC med en arrestordre på Putin. Domstolen viser til at Russland blant annet har deportert barn ulovlig fra Ukraina til Russland. Dette er basert på Undersøkelseskommisjonens andre rapport (mars. 2023).
Arrestordren fra ICC betyr at de 123 landene som er medlemmer i ICC, er forpliktet til å arrestere Putin om han kommer på besøk, og utlevere han til straffedomstolen i Haag. Det gjelder Norge og de fleste landene vest for Moskva, men de færreste landene østover, slik som Kina og India.
Norges rolle i konflikten
Etter Russlands annektering av Krim i 2014
Norge har fulgt EUs sanksjoner mot Russland siden 2014, til tross for at det har rammet norske økonomiske interesser. Den norske regjeringen meldte i september 2014 at: «I kjølvannet av Russlands illegale annektering av Krim og destabiliserende rolle i Øst-Ukraina, har Forsvarsdepartementet besluttet å styrke forsvarssamarbeidet med Ukraina».
Etter Russlands invasjon av Ukraina i 2022
Som følge av Russlands storskala invasjon av Ukraina 24. februar 2022, har EU innført enda kraftigere sanksjoner mot Russland. Disse EU-sanksjonene har Norge sluttet seg til. Norske myndigheter har også valgt å sende våpen og annet militærutstyr til Ukraina, i likhet med flere andre NATO-land, til tross for at dette kunne øke sannsynligheten for at nabolandet Russland ser på Norge som en deltakerstat i krigen.
Regjeringen foreslo en langsiktig hjelpepakke til Ukraina i februar 2023. Stortinget vedtok dette forslaget, det såkalte Nansen-programmet, 14. mars. Programmet skal gi humanitær og militær støtte til Ukraina på til sammen 75 milliarder kroner for perioden 2023-2027. I tillegg skal 5 milliarder kroner gå til land i det globale sør som er særlig rammet av krigens ringvirkninger, blant annet på grunn av at prisen på energi, mat og andre varer har økt kraftig som følge av krigen.
Kilder
NRK, NTB, BBC, The Guardian, The Economist, regjeringen.no, Aftenposten, Morgenbladet, Dagbladet, Dagsavisen, OCHA, International Crisis Group, Amnesty International, Gallup, Store norske leksikon.
Bøker:
- Serhii Plokhy "The Russo-Ukranian War" (2023)
- Tormod Heier (red.) "Krigen i Ukraina" (2023)
- Richard Sakwa "The Lost Peace - How the West Failed to Prevent a Second Cold War" (2023)
Skrevet av: Jonas Iversen, kommunikasjonsrådgiver, FN-sambandet.