Fag: | KRLE / Religion og etikk, Politikk og menneskerettigheter, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Samfunnsgeografi |
Klassetrinn: | VGS, 8-10 trinn |
Tema: | Demokrati og medborgerskap, FN, Klima og miljø, Menneskerettigheter |
Tidsbruk: | Varierende |
Lærerveiledning
En rekke aktivister fra bl.a. NSR-Nuorat (ungdomsutvalget til Norske samers riksforbund) og Natur og Ungdom har i flere dager aksjonert inne i og utenfor Olje- og energidepartementet. Saken de protesterer mot kalles Fosen-saken, og handler om vindturbiner på Fosen i Trøndelag. Dette området har i generasjoner blitt brukt som reinbeiteområde for reindriftssamene i området. Imidlertid mener reindriftssamene at reinen blir så påvirket av vindturbinene at sameksistens ikke er mulig. Det er en viktig og kompleks sak som mange ungdommer engasjerer seg sterkt i.
Oppstart
Kanskje har flere av elevene hørt om Fosen-saken eller mener noe om den. Dette er et komplekst saksfelt, så det kan være lurt å begynne med å høre hva elevene har hørt eller vet om saken.
Nyhetssøk
Be elevene sjekke dagens nyheter eller gjøre et nyhetssøk på Fosen-saken. Hvilke saker finner de?
Felles faggrunnlag
Det er viktig å få et felles faggrunnlag før dere går videre. Gjennomgå denne korte oppsummeringen sammen med elevene: Dette er Fosen-saken - VG
Elevoppgaver
Se elevoppgaver under knappen «For elever».
Kompetansemål
Samfunnsfag etter 10. trinn
- reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
- utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
KRLE etter 10. trinn
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Samfunnskunnskap vg1/vg2
- utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
- gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
Geografi vg1/vg2
- drøfte ulike interesser knyttet til ressurs- og arealbruk i Noreg, Sápmi/Sábme/Sáepmie og nordområda
Samfunnsgeografi programfag
- analysere samfunnsgeografiske forhold i urfolks bosettingsområder og reflektere over problemstillinger knyttet til ressursforvaltning i disse områdene
- analysere samfunnsgeografiske forhold i urfolks bosettingsområder og reflektere over problemstillinger knyttet til ressursforvaltning i disse områdene
Politikk og menneskerettigheter programfag
- utforske, analysere og drøfte dagsaktuelle problemstillinger knyttet til bærekraft og fordeling
- drøfte rettighetene til urfolk og minoriteter nasjonalt og internasjonalt og problemstillinger knyttet til politisk innflytelse
Ressurser
For spørsmål om fosen-saken og urfolks rettigheter, ta kontakt med
Siri Nikolaisen
Seniorrådgiver (Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold og Innlandet)
siri.nikolaisen@fn.no+47 992 37 491