Elever lærer best på trygge og sunne skoler. Likevel mangler for mange utdanningsinstitusjoner midler til å sikre god helse og velvære – inkludert drikkevann og gode sanitæranlegg. Dette er funnet i en ny rapport laget av FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon (UNESCO), FNs barnefond (UNICEF) og Verdens matvareprogram (WFP).

Ifølge en pressemelding fra UNESCO, oppfordres det internasjonale samfunnet til å støtte lands investeringer i helse, ernæring og sosial beskyttelse på skolen – fordi alle gutter og jenter fortjener et miljø der de kan nå sitt fulle potensial.

Rapporten «Klar til å lære og trives: Skolehelse og ernæring rundt om i verden» (Ready to learn and thrive: School health and nutrition around the world på engelsk) viser at skolehelse- og ernæringstilbud motiverer barn til å gå på skolen og forbli i utdanning. Skolemåltider alene øker påmeldings- og oppmøteprosenten med henholdsvis 9 prosent og 8 prosent.

Markekurer og tilskudd av mikronæringsstoffer kan føre til at elever går på skolen i ytterligere 2,5 år der anemi og marksykdommer er utbredt. Rapporten tar også opp andre problemstillinger som fremming av øyepleie, psykisk helse, og barnas trivsel, samt forebygging av skolevold.

Rapporten understreker at alle disse tiltakene gir en betydelig avkastning på investeringen for land – i tillegg til å forbedre barns dagligliv og studieforhold. For eksempel gir skolemåltidsprogrammer ni dollar i avkastning for hver dollar investert, og skoleprogrammer som tar for seg mental helse kan muligens gi en avkastning på 21,5 dollar, for hver dollar investert.

Utilstrekkelig og ulik investering

Hvis ni av ti land rundt om i verden investerer i skolehelse- og ernæringsprogrammer, er disse investeringene ulik fra region til region og ofte utilstrekkelig – i forhold til behovene. Sterkere engasjement fra myndigheter og støtte fra det internasjonale samfunnet er avgjørende.

Globalt investeres det bare 2 milliarder dollar hvert år i å dekke helsebehovene til barn og ungdom i skolealder, mens rundt 210 milliarder dollar brukes på å utdanne denne aldersgruppen i lav- og lavmiddelinntektsland.

For øyeblikket mangler nesten én av tre skoler (eller 31 prosent) ikke trygt drikkevann og grunnleggende sanitæranlegg. Dette betyr at anslagsvis 584 millioner jenter og gutter har begrenset eller ingen tilgang til drikkevann, og to av fem av disse barna bor i Afrika sør for Sahara. Og mens nesten alle land i verden tilbyr skolemåltider, drar anslagsvis 73 millioner av de mest sårbare barna fortsatt ikke nytte av disse programmene i praksis.

Rimelige konkrete løsninger for å møte lokale behov

UNESCO, UNICEF og WFP appellerer til det internasjonale samfunnet, giverland og partnere om å trappe opp tiltak for å beskytte og fremme fysisk og mental helse, ernæring, velvære og utvikling for alle elever.

Alle oppfordres til å fokusere på viktige grep som er tilpasset til lokale kontekster og behov, inkludert: Tilrettelegging av skolemåltider, vaksinasjoner, ormekurer, psykososial støtte, og ferdighetsbasert helseopplæring. Dette gjør det mulig for elever å leve et sunt liv, med trygge og inkluderende læringsmiljøer som fremmer helse og trivsel.

Mer om rapporten

Rapporten lanseres av tre publiseringspartnere UNESCO, UNICEF og WFP – i samarbeid med FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO), Det globale partnerskap for utdanning (GPE) og Verdens helseorganisasjon. De har mottatt støtte fra Forskningskonsortiet for skolehelse og ernæring, Verdensbanken og UN-Nutrition sekretariatet.