Retten til utdanning begynner ved fødselen.

Forskning – innen samfunnsvitenskap og nevrovitenskap – viser fordelene med tidlig barneomsorg og utdanning. 85 prosent av hjerneutviklingen skjer de første fem årene. Spesielt er de tre første årene av livet til en jente eller gutt er avgjørende for å vekke deres potensial.

I dag har, derimot, bare ett av fire barn på fem år over hele verden – eller 33 av 134 millioner jenter og gutter – aldri hatt gått i en barnehage eller fått førskoleutdanning. Dette viser nye data fra FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon (UNESCO). Samtidig garanterer bare halvparten av alle land gratis førskoleopplæring globalt.

FNs bærekraftsmål 4.2 vil sikre at alle jenter og gutter har mulighet for god tidlig utvikling og omsorg og tilgang til førskole, slik at de er forberedt på å begynne i grunnskolen, innen 2030.

Global konferanse

UNESCOs globale konferanse om tidlig barneomsorg og utdanning, holdt i Tasjkent, Usbekistan fra14. til 16. november 2022, samlet over 2 500 deltakere fra 147 land – inkludert statsoverhoder, ministre, lærere og eksperter.

Målet var å rette oppmerksomheten mot denne viktige fasen av et barns utvikling, og fornye forpliktelsene til tidlig barneomsorg og utdanning.

— Å investere i tidlig barndom er avgjørende for å redusere sosiale ulikheter, som begynner allerede før fødselen. I lang tid har tidlig barndom vært en «blind flekk» i offentlig politikk, understreket Audrey Azoulay, UNESCOs generaldirektør. Økt finansiering, både nasjonalt og internasjonalt, vil utgjøre en forskjell for fremtidige generasjoner, sa hun.

Rett til barnehage i rampelyset

Konferansens sluttdokument, Tasjkent-erklæringen, vedtatt av land på konferansens siste dag, bekrefter alle barns rett til førskoleopplæring og oppfordrer videre til større oppmerksomhet til miljøundervisning for å sikre at bevissthet om klimaendringer og bærekraftig utvikling starter i de første årene.

— Det haster virkelig å løse spørsmålet om kvalitetsutdanning for små barn, på globalt nivå, og å utvikle felles løsninger på disse problemene, oppfordret Shavkat Mirziyoyev, Usbekistans president.

Han oppfordret til at førskoleutdanning inkluderes som et hovedtema på FNs toppmøte for fremtiden i 2024.

Flere i barnehage

En UNESCO-rapport utgitt i forkant av konferansen viser at tilgang til førskoleopplæring har vokst betydelig de siste ti årene rundt om i verden – fra 46 prosent i 2010 til 61 prosent i 2020.

Samtidig, går knapt 20 prosent av barn i barnehage i lavinntektsland, og budsjettbevilgningen til barnehager i disse landene utgjør to prosent av det totale utdanningsbudsjettet.

En av hindringene er mangelen på kvalifiserte barnehagelærere og omsorgspersoner. UNESCO anslår at det trengs ytterligere 9,3 millioner heltidslærere for å gjøre barnehageutdanning universell innen 2030. Andre utfordringer inkluderer styringsfragmentering og mangel på offentlig tilbud.

Veien videre

I 2023 vil UNESCO samarbeide med partnerne for å definere de første standardene for profesjonell sertifisering av lærere i småbarnsalderen, som allerede finnes for lærere i grunnskolen og på videregående.

UNESCO vil også trappe opp samarbeid med UNICEF og Verdensbanken, og gi ut en global tidlig barndomsrapport rapport annet hvert år, for å opplyse offentlig politikk.