Fag: Geografi, norsk, samfunnskunnskap
Tid: 90 -120 minutter
Aktivitet: Ordsky, spørreundersøkelse, diskusjon
Klassetrinn: Videregående

Bli kjent med kva menneske frå ulike generasjonar i lokalsamfunnet meiner om kva våre viktigaste utfordringar er, og sjå korleis svara samsvarar med resten av verda. Oppgåva kan løysast individuelt eller i par. Det viktigaste er at alle får stilt fleire personar dei same spørsmåla.

1. Verdas utfordringar

Spør klassen: Kva meiner de er dei viktigaste utfordringane verda står overfor i dag? Framstill svara i ei felles ordsky eller i eit tankekart.

2. Vel seks saker

Be elevane individuelt velje seks av 16 saker som er viktigast for dei og deira familie:

  • Å ha ein god jobb
  • Fridom til å delta i politiske prosessar
  • Tilgang på reint vatn og sanitære forhold
  • Å vera trygg frå vald og kriminalitet
  • Tilgang på rimeleg og sunn mat
  • Betre helsetenester
  • Tilgang på telefon og internett
  • God utdanning
  • Å ikkje bli diskriminert eller forfylgt
  • Ei ærleg og mottakeleg regjering
  • Jamstilling mellom kjønn
  • Stanse klimaendringane
  • Betre vegar og transport
  • Tilgang på trygg og billeg straum i heimen
  • Å verne om skog, elver og hav

3. Spørjeundersøking

Elevane skal no be minst ti andre om å velje ut dei seks sakene som dei meiner er viktigast. Kvar elev spør minst ein person av kvart kjønn i kvar av følgjande aldersgruppe:

  • under 15 år
  • 16-30 år
  • 31-45 år
  • 46-60 år
  • over 61 år

4. Diskuter

Då FNs berekraftsmål skulle utarbeidast, blei nesten 10 millionar menneske frå heile verda bedt om å velje frå den same lista som i spørsmål to. Undersøkinga kallast for MyWorld-undersøkinga.

Samle inn alle elevane sine svar frå spørsmål to og tre og tell opp. Be elevane om å utforske statistikken i bilete av resultatet av My World-undersøkinga, for å sjå korleis resultata i klassen samsvarar med svara frå klassen og heile verda.

Bruk dette som utgangspunkt for ein klassediskusjon:

  • Kva er likskapane og forskjellane mellom svara på spørsmål 2 og svara på spørsmål 3?
  • Kva kan vere grunnen til at noko er likt mellom alle svar på oppgåve 2 og 3 samanlikna med kva heile verda svarte?
  • Kva kan vere grunnen til at noko er ulikt mellom alle svar på oppgåve 2 og 3 samanlikna med kva heile verda svarte?
  • Kva andre faktorer kan påverka kva du svarar på dette spørsmålet?

5. Stem på My World 2030

FN lagar ny undersøking der dei ønskjer å høyre frå befolkninga i alle land om korleis det går med berekraftsmåla. Gå inn på My World 2030 for å individuelt gje dykkar stemme. Her kan de lese meir om undersøkinga

Kompetansemål

Kompetansemål for «Hva er våre viktigste utfordringer?»

Tverrfaglige tema: Bærekraftig utvikling

Geografi

Kjerneelement: Utforsking og geografiske metodar, Naturgitt og menneskeskapt rom, Berekraftig utvikling og globalisering

Kompetansemål etter Vg1/Vg2 SF:

  • reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektiv
  • utforske kva endringar i klimaet har å seie for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
  • gjere greie for årsaker til demografiske endringar og drøfte ulike levekår i forskjellige delar av verda
Norsk

Kjerneelementer: Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon

Kompetansemål Vg1 SF:

  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
  • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
  • greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
Samfunnskunnskap

Kjerneelementer: Undring og utforsking, Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking, Medborgarskap og berekraftig utvikling

Kompetansemål etter Vg1/Vg2:

  • utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
  • reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
  • vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
  • gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
  • drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv