Fag: | KRLE / Religion og etikk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap |
Klassetrinn: | 5-7 trinn, 1-4 trinn |
Tema: | Fattigdom, bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål, Klima og miljø |
Tidsbruk: | Varierende. Avhenger av hvor mange av ekstraoppgavene man gjør, hvor mye som gjøres i plenum og om man viser filmen |
Forberedelser: | En utskrift av boka til hver elev, nål og tråd, annen «pynt» |
Lærerveiledning
Min lille bok om insekter/Mi vesle bok om insekt består av korte tekster, faktabokser og ulike arbeidsoppgaver. I tillegg er det forslag til hvor man kan finne mer informasjon om temaet. Oppgavene er nummerert, og bør løses i rekkefølgen de er satt opp i.
Arbeidsoppgavene består av
- 5 les og finn-oppgaver
- 1 telleoppgave
- 2 tegneoppgaver
- 3 diskusjonsoppgaver
- 2 skriveoppgaver
- 1 oppgave om å oppsøke mer informasjon
Forberedelser og utstyr
- Utskrift av Min lille bok om insekter/Mi vesle bok om insekt, ett eksemplar til hver elev. Heftet kan med fordel brettes før utdeling, men elevene skal selv binde sidene sammen.
- Store nåler
- Garn, tråd eller tau for å sy sammen boken
Hvordan sy sammen heftet
Før elevene kan starte på oppgavene må de sy sammen boken sin. Det første de må gjøre er å lage hull langs «ryggen» på boken, for så å sy den sammen. Her kan det hende de yngste elevene trenger hjelp fra en voksen. Elevene skal deretter fargelegge sommerfuglen på for- og baksiden, og skrive navnet sitt på forsiden.
Instruksjoner for utskrift
Vær oppmerksom på at det finnes oppgavehefter på både bokmål og nynorsk for småtrinn og mellomtrinn. I tillegg skilles det mellom hefte for å vise digitalt på skjerm og for utskrift.
På de fysiske heftene skal prikkene på sommerfuglens kropp skal være på midten av arkene. For å få dette korrekt må du stille inn skriveren med følgende innstillinger fra din PC:
- Farge
- Liggende/landskap
- Tosidig
- Sentrer på arket
- Vend på langside
Det er lurt å skrive ut ett eksemplar først, før du skriver ut til alle elevene.
Kompetansemål etter 7. trinn
Tverrfaglige tema: Bærekraftig utvikling
Samfunnsfag
Kjerneelementer: Undring og utforsking, Berekraftige samfunn
- utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
Norsk
Kjerneelementer: Tekst i kontekst, Muntlig kommunikasjon
- lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold
- bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
KRLE
Kjerneelementer: Utforsking av eksistensielle spørsmål og svar, Etisk refleksjon
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
Naturfag
Kjerneelementer: Jorda og livet på jorda
- gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
Kompetansemål etter 2. og 4. trinn
Samfunnsfag
Kjerneelementer: Undring og utforsking, Berekraftige samfunn
2. trinn
- samtale om korleis ulike kjelder, inkludert kart, kan gi informasjon om samfunnsfaglege spørsmål
- utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet
- utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
4. trinn
- beskrive kultur- og naturlandskap i Noreg og samtale om korleis historiske og geografiske kjelder, inkludert kart, kan gi informasjon om landskap
- utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
Norsk
Kjerneelementer: Tekst i kontekst, Muntlig kommunikasjon
2. trinn
- lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
- uttrykke tekstopplevelser gjennom lek, sang, tegning, skriving og andre kreative aktiviteter
- lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
4. trinn
- lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
- samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tekster
KRLE
Kjerneelementer: Utforsking av eksistensielle spørsmål og svar, etisk refleksjon
4. trinn
- utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk
Naturfag
Kjerneelementer: Jorda og livet på jorda
2. trinn
- samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
- utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
4. trinn
- utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
Vedlegg
- Mi vesle bok om insekt 1.-4. trinn - nynorsk digital versjon (til framsyning på skjerm)
- Mi vesle bok om insekt 1.-4. trinn - nynorsk utskriftsformat OBS! Sjå instruks for korrekt utskrift
- Mi vesle bok om insekt 5.-7. trinn - nynorsk digital versjon (til framsyning på skjerm)
- Mi vesle bok om insekt 5.-7. trinn - nynorsk utskriftsformat OBS! Sjå instruks for korrekt utskrift
- Min lille bok om insekter 1.-4. trinn – digital versjon (til visning på skjerm)
- Min lille bok om insekter 1.-4.trinn – utskriftsformat OBS! Se instruks for korrekt utskrift
- Min lille bok om insekter 5.-7. trinn - utskriftsformat OBS! Se instruks for korrekt utskrift
- Min lille bok om insekter 5.-7. trinn – digital versjon (til visning på skjerm)
For tilbakemelding eller spørsmål, kontakt:
Siri Nikolaisen
Seniorrådgiver (Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold og Innlandet)
siri.nikolaisen@fn.no+47 992 37 491