Likestilling i styring av landet
Statistikken viser hvor mange prosent av representantene i nasjonalforsamlingen som er kvinner.
Likestilling i styring av landetprosent (2023)
Likestilling i styring av landet2023
Land | prosent (2023) |
---|---|
Rwanda | 61.3 |
Cuba | 53.4 |
Nicaragua | 51.7 |
De forente arabiske emirater | 50.0 |
Mexico | 50.0 |
New Zealand | 50.0 |
Island | 47.6 |
Costa Rica | 47.4 |
Andorra | 46.4 |
Sverige | 46.4 |
Sør-Afrika | 46.3 |
Bolivia | 46.2 |
Norge | 46.2 |
Senegal | 46.1 |
Finland | 45.5 |
Argentina | 44.8 |
Namibia | 44.2 |
Danmark | 43.6 |
Mosambik | 43.2 |
Belgia | 42.7 |
Spania | 42.4 |
Kapp Verde | 41.7 |
Nord-Makedonia | 41.7 |
Sveits | 41.7 |
Etiopia | 41.3 |
Nederland | 40.7 |
Østerrike | 40.4 |
Belarus (Hviterussland) | 40.0 |
Øst-Timor | 40.0 |
Peru | 38.8 |
Ecuador | 38.7 |
Moldova | 38.6 |
Australia | 38.4 |
Burundi | 38.2 |
Frankrike | 37.8 |
Slovenia | 37.8 |
Dominica | 37.5 |
Tanzania | 37.4 |
Guyana | 36.6 |
Monaco | 36.4 |
Portugal | 36.1 |
Albania | 35.7 |
Armenia | 35.5 |
Chile | 35.5 |
Tyskland | 35.1 |
Luxembourg | 35.0 |
Serbia | 34.8 |
Storbritannia | 34.5 |
Kamerun | 33.9 |
Uganda | 33.8 |
Angola | 33.6 |
Usbekistan | 33.6 |
San Marino | 33.3 |
Nepal | 33.1 |
Sør-Sudan | 32.4 |
Italia | 32.3 |
Kroatia | 31.8 |
Grenada | 31.3 |
Saint Kitts og Nevis | 31.3 |
Ekvatorial-Guinea | 31.0 |
Canada | 30.7 |
Niger | 30.7 |
Zimbabwe | 30.6 |
Vietnam | 30.3 |
Guinea | 29.6 |
Surinam | 29.4 |
USA | 29.4 |
Singapore | 29.1 |
Latvia | 29.0 |
Colombia | 28.9 |
Irak | 28.9 |
Jamaica | 28.6 |
Mali | 28.6 |
Trinidad og Tobago | 28.6 |
Litauen | 28.4 |
Montenegro | 28.4 |
Polen | 28.3 |
Liechtenstein | 28.0 |
Den dominikanske republikk | 27.9 |
Malta | 27.9 |
Estland | 27.7 |
Egypt | 27.5 |
El Salvador | 27.4 |
Kasakhstan | 27.4 |
Filippinene | 27.3 |
Honduras | 27.3 |
Tadsjikistan | 27.0 |
Lesotho | 26.5 |
Uruguay | 26.3 |
Djibouti | 26.2 |
Tsjekkia | 26.0 |
Tsjad | 25.9 |
Turkmenistan | 25.9 |
Kina | 24.9 |
Marokko | 24.3 |
Bulgaria | 24.2 |
Israel | 24.2 |
Kenya | 23.3 |
Irland | 23.1 |
Seychellene | 22.9 |
Panama | 22.5 |
Laos | 22.0 |
Slovakia | 22.0 |
Indonesia | 21.6 |
Hellas | 21.0 |
Bangladesh | 20.9 |
Kambodsja | 20.8 |
Malawi | 20.7 |
Pakistan | 20.5 |
Ukraina | 20.4 |
Mauritania | 20.3 |
Bahrain | 20.0 |
Kirgisistan | 20.0 |
Mauritius | 20.0 |
Saudi-Arabia | 19.9 |
Togo | 19.8 |
Somalia | 19.7 |
Guatemala | 19.4 |
Bosnia-Hercegovina | 19.1 |
Romania | 19.1 |
Sør-Korea | 19.1 |
Paraguay | 18.8 |
Barbados | 18.6 |
Aserbajdsjan | 18.6 |
Madagaskar | 18.5 |
Georgia | 18.4 |
Saint Vincent og Grenadinene | 18.2 |
Bahamas | 18.0 |
Brasil | 17.7 |
Nord-Korea | 17.6 |
Bhutan | 17.4 |
Tyrkia | 17.4 |
Mongolia | 17.1 |
Burkina Faso | 16.9 |
Komorene | 16.7 |
Thailand | 16.6 |
Libya | 16.5 |
Russland | 16.4 |
Belize | 15.6 |
India | 15.1 |
Zambia | 15.0 |
Eswatini | 14.9 |
Gabon | 14.7 |
Ghana | 14.6 |
Kongo (Republikken Kongo) | 14.6 |
São Tomé og Príncipe | 14.6 |
Kypros | 14.3 |
Elfenbenskysten | 13.7 |
Guinea-Bissau | 13.7 |
Malaysia | 13.5 |
Ungarn | 13.1 |
Samoa | 13.0 |
Sierra Leone | 13.0 |
Den sentralafrikanske republikk | 12.9 |
Kongo (Den demokratiske republikken Kongo) | 12.8 |
Jordan | 12.3 |
Antigua og Barbuda | 11.1 |
Botswana | 11.1 |
Saint Lucia | 11.1 |
Liberia | 11.0 |
Fiji | 10.9 |
Syria | 10.8 |
Nauru | 10.5 |
Japan | 10.0 |
Brunei | 9.1 |
Gambia | 8.6 |
Salomonøyene | 8.0 |
Algerie | 7.9 |
Benin | 7.4 |
Mikronesia | 7.1 |
Tonga | 7.1 |
Kiribati | 6.7 |
Kuwait | 6.3 |
Libanon | 6.3 |
Palau | 6.3 |
Tuvalu | 6.3 |
Marshalløyene | 6.1 |
Iran | 5.6 |
Sri Lanka | 5.3 |
Maldivene | 4.6 |
Qatar | 4.4 |
Nigeria | 3.6 |
Oman | 2.3 |
Vanuatu | 1.9 |
Papua Ny-Guinea | 1.7 |
Sudan | 0.0 |
Eritrea | 0.0 |
Haiti | 0.0 |
Myanmar (Burma) | 0.0 |
Venezuela | 0.0 |
Jemen | 0.0 |
Afghanistan | 0.0 |
Likestilling i styring av landet2023
prosent
Ingen data
Data
Data
Data
Data
Data
Forklaring
Indikatoren måler hvor stor andel av nasjonalforsamlingen som er kvinner.
Dette er en indikator 5.5.1 for FNs bærekraftsmål der målet er en lik fordeling i representasjonene i politikken, dvs 50 % av begge kjønn. Dette er en del av å styrke kvinners stilling i samfunnet og å oppnå fullt potensiale av et godt styresett og bærekraftig utvikling både kulturelt, økonomisk og sosialt.