Globalt står shipping for nesten 3 posent av verdens klimagassutslipp – like mye som hele Tyskland.

Likevel har denne sektoren lenge sluppet unna strengere klimakrav. Nå har FN-organisasjonen Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) fått flertall for en ny plan som skal endre det. Dette melder UN News og IMO.

En grønnere kurs

Den nye avtalen handler om to ting:

  • En global drivstoffstandard som kutter utslippene fra skip gradvis.
  • Et karbonprissystem: Skip som forurenser mest, må betale – mens de som bruker grønn teknologi kan få økonomisk støtte.

Dette betyr at skipsfarten går fra «fritt fram» til klimaregelstyrt – og det vil være lønnsomt å satse grønt.

Tiltakene ble godkjent av den 83. sesjonen i FNs komité for beskyttelse av det marine miljøet (MEPC 83) holdt 7. fra til 11. april 2025.

5 ting du bør vite om klimakampen til sjøs

1. Skipsfart slipper ut nesten 3 % av globale klimagasser
Like mye som hele Tyskland – og likevel uten strenge klimakrav. Til nå.

2. Ny FN-avtale betyr netto null utslipp innen 2050
Alle store skip over 5 000 tonn må kutte utslipp og følge nye regler.

3. Skip som forurenser mest, må betale
Et nytt karbonprissystem gjør at utslipp får en kostnad – mens grønne skip kan få støtte.

4. Inntektene går til et klimafond
Net-Zero Fund skal støtte fattige land og sårbare øystater i det grønne skiftet.

5. Norge spilte en viktig rolle
Norske myndigheter kaller avtalen en historisk milepæl – og FN-forhandlingene et gjennombrudd for rettferdig klimaomstilling.

Norge: — En historisk milepæl

Norge har spilt en aktiv rolle i forhandlingene. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen kaller avtalen et vendepunkt. Dette melder regjeringen.

Dette er en historisk milepæl for internasjonal skipsfart. Vi har nå fått på plass en internasjonal enighet som skal sikre at utslippene reduseres og at skipsfarten bidrar i det grønne skiftet, understreker ministeren.

Han trekker også frem at avtalen viser at det nytter å stå på i FN – selv når veien er lang og kompromissene mange.

Rettferdighet og utvikling i samme båt

En viktig del av avtalen er at inntektene fra karbonavgifter går til et eget netto-null-fond. Dette skal støtte land i det globale sør, også små øystater, i overgangen til lavutslippsløsninger og bidra til rettferdig omstilling.

Hva skjer nå?

Reglene skal vedtas formelt i oktober 2025 og tre i kraft i 2027. Det gir bransjen tid til å forberede seg – og investere i ren teknologi, alternative drivstoffer og nye løsninger for framtidas skip.

Dette er en milepæl som viser at ingen sektor kan stå utenfor klimakampen – ikke engang de største og tyngste skipene på havet.

Lær mer

Om Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO)

Om klimaendringer