Zuhal Latife er ansvarlig for dialog mellom generasjoner i det nyåpnede ungdomshelsesenteret ved Atatürk sykehus i Kabul.

Hun er begeistret for å organisere ulike økter – om viktige temaer som angår unge mennesker i dag.

Senteret ble etablert med støtte fra FNs befolkningsfond (UNFPA) og det norsk-støttede FN spesialfond for Afghanistan (STFA).

Dialog: Viktig for alle, særlig unge

Dialog er viktig for alle, men også for unge mennesker, som føler det særlig viktig å delta aktivt.

— Vi må lære av erfaringene til mennesker fra forskjellige generasjoner og forskjellige steder, understreker Latife. Dette er viktig for å bedre forstå problemer som påvirker afghanske ungdommer i dag. Dette kan hjelpe dem med å navigere livets utfordringer bedre, mener hun.

Verktøy også til foreldre

Utover økten om hiv og aids for kvinner og jenter, forklarer Latife at det er viktig å utstyre foreldre med grunnleggende kunnskap om hiv.

Da kan de ha samtaler i hjemmet, og gi nyttig informasjon til barn om hvordan de kan holde seg friske. To leger fra Atatürk sykehus var ressurspersoner for økten.

Mange livsviktige temaer

Serien av dialoger på tvers av generasjoner organisert ved Ungdomshelsesenteret vil dekke andre helsetemaer som er relevante for unge mennesker.

Dette inkluderer farene ved tidlig graviditet, og fremme en sunn livsstil, som også innebærer å unngå narkotikabruk.

Erfaringer er best delt

For Latife er deling av erfaringer den beste måten å lære på. Da kan man få en felles forståelse av viktige spørsmål.

— I våre dialoger, på tvers av generasjoner, engasjerer vi mennesker som kan dele sine erfaringer, men også ideer. Gjennom dette kan man ha en rikere samtale med ungdom, sier hun.

Vi snakker om de gode, men også dårlige erfaringer. Vi spør om hva de har opplevd, men også hvilke lærdommer de har tatt med seg, understreker Latife.

«Dominoeffekt» ønsket

Latife håper at samtalene som holdes på ungdomssenteret vil spres til andre steder. Det er litt av poenget ved å gi et eget rom for samtaler med ungdom.

Å kunne ha samtaler om probremstillinger også andre steder er viktig.

Dette inkluderer, for eksempel, på skoler hvor lærere, foreldre og elever kan komme sammen og snakke om utfordringene ungdom står overfor i utdanningen.