Fag: Norsk, matematikk, samfunnsfag, samfunnskunnskap, naturfag, engelsk, matematikk 1P, matematikk 1T
Klassetrinn: 8.-10. trinn, VGS
Tema: Fattigdom, bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål, Klima og miljø, Menneskerettigheter
Tidsbruk: Varierende

Lærerveiledning

Hva kan du gjøre for at ditt liv og ditt lokalsamfunn blir mer bærekraftig? I dette opplegget skal personlig utvikling og endring kombineres som et konsept i ulike fag. Hver elev skal velge en endringsutfordring i sitt eget liv som de vil ta tak i. I tillegg kan man rette undervisningen mot ‘endring’ som tema ut fra hvor omfattende opplegget skal være. I denne tilnærmingen ligger det derfor muligheter til å utforske komplekse problemstillinger lokalt, nasjonalt og globalt knyttet til klima og miljø, sosiale forhold og økonomi.

Gjør en endring!
Foto: Risør vgs

Slik kan du gjøre det!

Elevene oppfordres til å identifisere en utfordring der de individuelt og/eller på gruppenivå kan gjøre en endring i en mer bærekraftig retning. Elevene kan jobbe sammen i grupper på 4 der de i fellesskap identifiserer noen utfordringer på skolen, eller i nærmiljøet som de vil bidra til å løse. Samtidig skal elevene finne en personlig utfordring som de skal jobbe med i tidsrommet som er satt av til å gjennomføre utfordringene.

En mulig tidsramme for gjennomføring er å presentere utfordringen i begynnelsen av skoleåret og så ha en oppsummering til jul eller før sommerferien. En annen tilnærming er å gjennomføre det som en 30-dagers utfordring. I ressursbanken nedenfor finnes ulike forslag til utfordringer, men elevene står fritt til å lage sine egne.

Læreren følger utviklingen gjennom den avsatte perioden og bør med jevne mellomrom ta opp status og progresjon for de ulike individuelle utfordringene, samt sette av tid til gruppearbeid underveis dersom de også jobber gruppevis.

På dette nivået blir det opp til den enkelte lærer å vurdere hvor mye tid de vil bruke av undervisningen sin på dette tverrfaglige opplegget, og i hvilken grad de ønsker å tilrettelegge for å inkludere de ulike utfordringene i den øvrige undervisningen for å oppfylle flere faglige kompetansemål, samt trekke inn perspektiver fra andre fagfelt.

På dette nivået følges endringsutfordringen på nivå 1 opp med relevant undervisning om bærekraftig utvikling, historiske endringer og annet som passer faglig til de temaene som elevene har valg, i to eller flere fag. Undervisningen skjer samordnet utfra overordnet tematikk, men gjennomføres atskilt mens elevene jobber med utfordringene sine. I en periodeplan kan man sette endring som et felles tema; I naturfag kan de lære om klima- og miljø-utfordringer. I samfunnsfag kan de lære om sosiale og økonomiske utfordringer, eller se på endringer og paradigmeskifter i historien. I samfunnskunnskap kan man vurdere de største endringene bak økonomisk vekst og økt levestandard. I norskfaget kan elevene øve på kildekritikk eller lese og skrive tekster med relevant tematikk.

Gjør en endring
Foto: Risør vgs

To eller flere fag samarbeider om et felles prosjekt over tid, der endringsutfordringen er en av flere komponenter. Disse fagene kan for eksempel være norsk, naturfag og samfunnsfag, der de ulike fagdisiplinene blir tett sammenkoblet.  

Elevene burde da skape et produkt som har faglig innhold fra alle fagene som deltar. Dette kan være en podcast, tekst, presentasjon, skoleavis, debatt m.m. - felles for alle er at de må belyse endringen ut fra alle fag som deltar. Slik at de får med seg det faglige perspektivet fra norsk, naturfag og samfunnsfag/samfunnskunnskap som vi foreslår her.

For at elevene skal få trening i prosjektarbeid kan det være relevant at de lager prosjektskisser og prosjektrapporter underveis, gjør relevante eksperimenter og jobber ut fra en problemstilling.

Kanskje vil det være aktuelt å trekke inn noen eksterne aktører som FN-sambandet, lokalt foreningsliv, privat næringsliv eller kommunale organ for praktisk samarbeid eller kunnskapsformidling? 

Et godt eksempel på hvordan gjøre en 30-dagers utfordring spennende og interaktiv er gjennom cChallenge.

Dersom det skal gis vurdering på dette nivået bør vurderingen samordnes og gjøres av alle involverte faglærere i samråd.   

Her oppløses den ordinære fagstrukturen og alle skolefagene integreres i arbeid med det overordnede tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Her kan det være et poeng at elevene får være utforskende. Slik at de kan bruke tid på selv å identifisere ulike lokale utfordringer og endringene som må til for å finne løsninger.

En slik tilnærming til dette undervisningsopplegget må nødvendigvis tilpasses til skolens rammer. Ta gjerne stilling til følgende og vurder hvilken form som egner seg best ut fra skolens rammer:

  • Hvordan skal elevene få vist kompetanse i fagene som deltar? Hva er relevant å trekke inn fra de ulike fagene av kompetansemål, kjerneelementer og metodikk?
  • Ønsker man en felles oppstart og arbeidsperiode?
  • Hvordan skal man jobbe? Med en intens en-to ukers prosjektperiode, eller skal det strekkes over et semester med en felles oppstart og avslutningsperiode?
  • Hva skal arbeidet munne ut i? Skal det være en presentasjon eller utstilling som åpner for kreativitet?
  • Hvor mye tid skal settes av til å gjennomføre? Trenger man å samarbeide med timeplanlegger om å løse opp timeplanen?
  • Hvordan balansere behovet for arbeidstid i prosjektarbeidet og undervisningsøkter. Hva trenger elevene av faglig grunnlag for å jobbe med prosjektet sitt fra ulike fag?
  • Skal man invitere inn en ekstern aktør med et oppdrag som kan være en utfordring elevene kan jobbe med? Eller at man henter inn noen som kan gi faglig oppdatering til elevene i oppstarten?

Nivå 4 innbyr til å ha en problemorientert og utforskende tilnærming. For å lykkes med dette, er det viktig for elevene å ha en arbeidsøkt innledningsvis for å definere tema i prosjektet. Dette kan ta utgangspunkt i kompetansemål definert for perioden, være mer i tråd med designtenkning (lenke), eller et problemområde definert av lærerne som deltar. Sistnevnte er en mulighet til å differensiere, og gi elevene en veiledet utforskning som gir dem noen strukturer og utgangspunkt. Vi anbefaler at dette gruppearbeidet munner ut i et felles produkt (som på nivå 3). Dette kan presenteres eller formes på ulikt, men burde gi rom til flere former for uttrykk.

Foto: Risør vgs

Praksiseksempel (Risør vgs)

Risør Videregående skole utviklet sitt prosjekt «Endring» etter å ha fått en henvendelse fra Risør kommune, som ønsket å involvere elevene i kommunens klima- og miljøplan. Prosjektets formål ble derfor å trene elevene i helhetsforståelse, å finne fram til gode, bærekraftige løsninger og utvikle en handlingskompetanse for å bidra til å forbedre og forandre lokalsamfunnet sitt og verden. 

Foto: Risør vgs

Forberedelser 

Endringsprosjektet ble organisert som en tverrfaglig aktivitet i egen timeplanlagt tid for elevene (se egen timeplan nedenfor). I den forbindelse valgte skolen å løse opp timeplanen for å ha en serie med ukentlige halve dager som kunne brukes til bærekraftLAB, skolens satsning på det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. I tillegg ble det gitt ekstra skoletimer i uken der opplegget ble satt i gang.

Det bli i forkant av gjennomføringen satt av to halve dager som lærerne brukte til forberedelser og utvikling av opplegget. Der deltok to representanter fra cChallenge som kjørte workshop med lærerne, mens resten av tiden ble brukt til å planlegge.

Gjennomføring 

Se også oppgaveteksten nedenfor for detaljer om arbeidsinstruks til elevene. 

Endringsutfordringene ble startet med et kick-off der de ble presentert for ulike perspektiver på konseptet endring. Deretter ble elevene utfordret til å tegne et bilde av hva de forbinder med ordet endring. Dagen ble avsluttet med å se en dokumentarfilm om økologiske utfordringer.

De påfølgende ukene jobbet elevene sammen i grupper der de måtte komme frem til personlige utfordringer og relevante faglige tilnærminger, mens de samtidig fikk undervisning i relevante fagfelt. Prosjektet ble dokumentert gjennom skoleavisen BærekrAftaftenposten, samt små plakater med spørsmål og illustrasjoner som ble hengt opp i Risør sentrum før jul, for å skape økt bevissthet rundt bærekraftig utvikling.

NRK hadde et innslag om aktiviteten 14. februar 2022: En 30 dagers utfordring — for klima – Spesial (nrk.no)

Gjør en endring!
Foto: Risør vgs

Erfaringer fra gjennomføring:

  • Et slikt prosjekt krever grundig forarbeid og samhandling fra lærernes side, noe som kan være tidkrevende når mange skal jobbe sammen. På Risør VGS tolket de enkelte lærerne oppgaveteksten på svært ulike vis, noe som førte til forvirring blant elevene, som oppfattet kunnskapen de fikk både sprikende og fragmentert.
  • Andre lærere følte seg usikre på hva innholdet og formålet med undervisningen skulle være. Det førte til endel forvirring hos elevene og bidro til å svekke motivasjonen. Oppgavene må kommuniseres så konkret som mulig.
  • Dersom elevene skal få vurdering bør det tydeliggjøres for dem på forhånd hvilke vurderingskriterier som legges til grunn. Flere beskriver karakterpress og stress knyttet til vurdering som distraherende og energitappende, mens andre opplever at det gir en ytre motivasjon å bli vurdert. En mulig ide her kan derfor være å gi læringsfremmende underveisvurderinger.
  • Elevene foretrekker at arbeidet deres har en praktisk side og resulterer i et konkret produkt eller handlingskompetanse, fremfor mer tradisjonelt teoretisk skolearbeid der sluttproduktet er et skriftlig dokument i en eller annen form.
  • At utfordringene kunne knyttes til den enkeltes liv og nærmiljø virket motiverende for flere. Det gjorde også besøkene fra de eksterne aktørene.

Oppgavetekst til elevene

Endringsutfordring: hva er de viktigste endringene i menneskehetens historie, og hva kan DU gjøre for å skape en endring?    

Velg en endring i menneskeheten. Se på endringen fra faget historie. I tillegg velger hver person på gruppa et fag i tillegg (enten fysikk, biologi, medieuttrykk eller psykologi), slik at det blir minst historie + 2 fag til representert i gruppa. Utforsk hvordan disse endringene er synlige også i dag og hva de kan lære oss om fremtiden.

Ta utgangspunkt i minst tre av perspektivene i SPØKT-modellen (samfunn, politikk, økonomi, kultur, teknologi, klima og miljø). Argumenter for om endringen er bærekraftig eller ikke.

Gjør også noen refleksjoner fra gruppas erfaringer med å gjennomføre endring i eget liv i 30 dager. Hva er en bærekraftig endring? Hva er vanskelig? Hva er lett? Hvordan reagerer andre? Hvilke samtaler dukker opp? Ligger samfunnet til rette for at jeg skal lykkes?

Gruppeinnleveringen skal inneholde

  • Minst to faglige innlegg i skoleavisa (fagtekst, podkast, film ect). Innleggene skal dekke de tre fagene gruppa velger, og legges ut på EndringRisør - Skoleaviser.no
  • Minst ett innlegg med refleksjoner om endringseksperimentet dere har gjennomført.

Under er en oversikt over planlagt program :

Tirsdag
9. nov.

BeskrivelseHvor og hvem
Kick-off
12:10 – 12:50

Kort intro til prosjektet fra lærerne 
Introduksjon til cChallenge.
Besøk av kommunens ordfører og nærings-sjef, som snakker om «endring i Risør».
Andre perspektiver på endring: kunst.

Gymsalen   
[ansvarlige lærere] 

Gruppearbeid

13:05 - 13:40

Diskutere ulike utfordringer og måter å gjennomføre endring.

Lage felles «skoleliste» med utfordringer.
Diskutere tema, navn og valgte fag.

Klasserom
Felles filmvisning

13:45 – 15:10

A life on our planet – David Attenborough (1.25 min)Gymsal
Onsdag
10. nov

Gruppearbeid
12:00 – 12:30 

Bli kjent på gruppa.
Velg personlig utfordring.
Velg fag gruppa skal jobbe med.
Opprette brukere på skoleavis.no og cChallenge

Klasserom/BærekraftLAB
12:35 – 15:10Undervisningsøkt: historiske endringerKlasserom
Onsdag
17. nov.
Gruppearbeid

12:00 - 12:30

Refleksjonsspørsmål
Plakatutfordring 

12:35-14:55Undervisning i ulike fag; biologi og naturfag,
matte og fysikk, psykologi og media

Gruppearbeid
15:00-15:10 

Oppsummering av ulike fagperspektiv og videre arbeidsfordeling
Onsdag
8. des.
Gruppearbeid

12:00 - 12:30 

Refleksjonsspørsmål

Fullføre plakatutfordring 

12:35-15:10Undervisning i ulike fag; biologi og naturfag,
matte og fysikk, psykologi og media, historie
Onsdag
15. des.
Gruppearbeid

12:00 - 12:55 

Refleksjonsspørsmål til endringsforsøket
13:00-13:55Ferdigstille tekster

Gruppearbeid
14:00-15:10 

Avslutning med felles presentasjon og gruppeevaluering

Risørhuset

Ressurser til læreren

1. Artikkel fra NRK om undervisningsopplegget: En 30 dagers utfordring — for klima – Spesial (nrk.no)

2. Forslag til utfordringer som fører til en bærekraftig endring:

Hva med å prøve en eller flere kjøttfrie middager i uka? Eller bytte ut kjøttpålegg med et annet alternativ?

Det er viktig for et variert kosthold å få i seg nok frukt og grønt. Kjøper du lokalt produserte varer bidrar du også til et mer bærekraftig landbruk. Det er også gøy å prøve å dyrke frem sine egne grønnsaker – enten du har plass til et lite grønnsaksbed i hagen eller kan dyrke gulrøtter og annet i potter eller små plantekasser. Bytt gjerne ut sjokolade og godteri med nøtter, frukt og bær.

Er du flink til å unngå matavfall? Hvis du ofte opplever å bli mett før du har spist alt, så ta heller mindre porsjoner og forsyn deg flere ganger. Har du rester kan du kanskje sette dem i kjøleskapet eller fryse dem ned, og spise dem senere.

Trenger vi alt som vi kjøper? Hva med å bli flinkere til å reparere det vi allerede har, bruke det lengre og avstå fra nye innkjøp som ikke er helt nødvendige?

Det blir mer og mer populært med second hand shopping. Hvorfor skal vi kjøpe nye produkter og kaste de gamle hvis vi i stedet kan selge og gi disse bort til nye eiere? Selv kan vi kjøpe og få brukte ting i stedet for å kjøpe nye. Her kan du både få ned klimaavtrykket ditt og samtidig spare penger for deg selv og familien. Det er etter hvert blitt et stort marked for gjenbruk av både klær, bøker, spill, møbler, mobiltelefoner, pc osv.

Det er viktig å spare på vannet. Klarer du være mer energieffektiv når du dusjer? Hva med å skru av vannet når du såper deg inn og så skyller deg? Eller dusje i litt kaldere vann enn du vanligvis gjør? Det vil både spare familien for strømkostnader, og bidra til klima.

Forskning sier at mye skjermtid er dårlig, hva med å bytte ut noe av skjermtiden med annen aktivitet; som å være ute, lese bok, spille brettspill osv.

Slår du av lyset på rommet ditt når du forlater det? Slår du av digitale verktøy når du ikke bruker dem? Både TV, PC, nettbrett og andre teknologiske gjenstander settes ofte i dvale-modus i stedet for å bli slått av fullstendig. Da vil de fortsatt trekke litt strøm. Hvordan kan du bidra til å bruke mindre strøm enn du gjør i dag?

Er det mulig for deg og familien din bruke de kollektive transportmulighetene der du bor i stedet for bil?

Hvis det ikke er for lang skolevei kan du kanskje begynne å gå eller sykle i stedet for å ta buss eller bli kjørt til skolen? Ikke bare er det et utslippsfritt alternativ, men det kan også være god trening.

Gå en tur, ta en joggetur, gjør styrketrening eller gå ut og spill fotball med vennene dine. Det er viktig for en god helse å holde seg i god form. Sunn, fysisk aktivitet i ung alder legger grunnlaget for god helse senere i livet.

Hva med å ta en liten rydderunde i nærmiljøet ditt med jevne mellomrom? Mange har begynt å ta med seg en liten søppelpose i lomma når de går tur, også plukker de med seg søppel de finner på veien og i grøftekanten underveis, og tømmer det i søppelkasse på veien eller tar det med hjem og kaster det der.

Det er mange organisasjoner som jobber for mer bærekraftige samfunn. Noen jobber mest for klima og miljø, andre jobber mer for sosiale og økonomiske forhold. Noen av organisasjonene kan du støtte som passivt medlem, men mange har også stort behov for frivillig hjelp og innsats. Frivillig arbeid er en fin måte å gjøre noe samfunnsnyttig, samtidig som det kan være en sosial arena for å få nye venner og nettverk.

I dagens samfunn er det mange som er ensomme, både unge og eldre. Hva med å bli flinkere til å besøke eldre slektninger? Det er også mulig å registrere seg som besøksvenn, for eksempel hos Røde Kors.

Hva med å se en ny video hver dag om bærekraftig utvikling? Eller lese artikler om bærekraftig klima og miljø, sosiale forhold og økonomi? Kunnskapen du får kan du dele med venner, familie og på skolen, eller dele på sosiale medier. På www.fn.no kan du lese mye om bærekraftsmålene og globale utfordringer, men det finnes mye informasjon der ute både på norsk og andre språk. Husk å være kildekritisk!

Kompetansemål

Ungdomsskolen

Norsk

Kjerneelement: Tekst i kontekst, kritisk tilnærming til tekst, muntlig kommunikasjon, skriftlig tekstskaping

  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
  • lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer

Matematikk

Kjerneelement: Utforskning og problemløsing, representasjon og kommunikasjon, modellering og anvending

  • modellere situasjonar knytte til reelle datasett, presentere resultata og argumentere for at modellane er gyldige
  • bruke funksjonar i modellering og argumentere for framgangsmåtar og resultat

Samfunnsfag

Kjerneelement: Elevane skal få innsikt i dei økonomiske, miljømessige og sosiale dimensjonane ved berekraftig utvikling, og samanhengen mellom desse. Dei skal forstå korleis endringar i fortida har påverka dei tre dimensjonane og dermed kor berekraftige ulike samfunn er.

  • beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
  • drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
  • utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
  • reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst

Engelsk

  • bruke varierte strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
  • bruke ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling

Naturfag

Kjerneelement: Jorda og livet på jorda, naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter

  • analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
  • gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på
  • drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
  • gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

Kompetansemål

Videregående, Vg1

Norsk

Kjerneelement: Tekst i kontekst, kritisk tilnærming til tekst, muntlig kommunikasjon, skriftlig tekstskaping

  • skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
  • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner (Yrkesfag – vg2)
  • bruke relevant fagspråk til å presentere, gjøre rede for og dokumentere faglige emner og arbeidsprosesser fra eget utdanningsprogram (Yrkesfag – vg2)

Samfunnskunnskap

Kjerneelement: Elevane skal kunne vurdere bakgrunnen for, konsekvensane av og handlingsalternativ for berekraftig utvikling på individuelt, nasjonalt og globalt nivå.

  • utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
  • drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv

Engelsk

  • lese og sammenligne ulike sakprosatekster om samme emne fra forskjellige kilder og kritisk vurdere hvor pålitelige kildene er
  • bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte

Matematikk 1P

Kjerneelement: Utforskning og problemløsing, representasjon og kommunikasjon, modellering og anvending

  • planleggje, utføre og presentere sjølvstendig arbeid knytt til modellering og funksjonar innanfor samfunnsfaglege tema
  • utforske korleis ulike premissar vil kunne påverke korleis matematiske problem frå samfunnsliv og arbeidsliv blir løyste
  • modellere situasjonar knytte til tema frå samfunnsliv og arbeidsliv, presentere og argumentere for resultata og for når modellane er gyldige
  • bruke prosent, prosentpoeng, promille og vekstfaktor i utrekningar og presentere og grunngi løysingar

Matematikk 1T

Kjerneelement: Utforskning og problemløsing, representasjon og kommunikasjon, modellering og anvending

  • modellere situasjonar knytte til ulike tema, drøfte, presentere og forklare resultata og argumentere for om modellane er gyldige
  • lese, hente ut og vurdere matematikk i relevante tekstar om ulike tema og presentere relevante berekningar og analysar av resultata

Naturfag

Kjerneelement: Jorda og livet på jorda, naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter

  • utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder
  • drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv

Geografi

  • reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektiv

For tilbakemelding eller spørsmål, kontakt:

Stian Olsen

Skole- og utviklingssjef

stian.olsen@fn.no

+47 415 26 223

Knut Straume

Rådgiver (Agder, Vestfold og Telemark)

knut.straume@fn.no

+47 959 17 468