Fag: | Geografi, naturfag, samfunnskunnskap, norsk |
Tid: | 45 - 60 minutter |
Aktivitet: | Ordsky, fagartikkel, film, diskusjon og kahoot |
Oppgaven er en enkel og morsom innføring i bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål. For å se læringseffekten kan quizen brukes både i starten og i slutten av timen.
1. Lag ordsky
Be elevene skrive ned tre ord som de forbinder med bærekraftig utvikling. Samle ordene i en felles ordsky, eller tankekart på tavlen.
2. Film: Hva er bærekraftig utvikling?
Se filmen «Hva er bærekraftig utvikling?» (3,5 min)
3. Les fagartikkel
Be elevene lese denne fagartikkelen om bærekraftig utvikling.
4. Diskuter
- Hvordan passet filmen og artikkelen med det dere tenkte om bærekraftig utvikling fra før?
- Hva visste dere om bærekraftig utvikling fra før?
- Hva tenker dere er kjennetegnene på et bærekraftig samfunn?
- Hvor langt er vi fra et bærekraftig samfunn her i Norge?
- Hva tenker dere om de tre delene av bærekraftig utvikling?
- Hvor har dere hørt om bærekraftig utvikling tidligere?
- Hva tenker dere er de største hindringene for en bærekraftig utvikling?
5. Film: Oppdrag Bærekraft
Se filmen «Oppdrag Bærekraft – en film om verdens viktigste kunde» (5,5 min).
6. Diskuter
- Hva tenker dere om filmen dere nettopp så?
- Var det noe dere reagerte på, eller dere var uenig i?
- Hva tenker dere er den største utfordringen vi må ta tak i for å få til en bærekraftig utvikling?
- Hva tenker dere er de største hindringene for en bærekraftig utvikling?
- Hvordan kan vi som enkeltmennesker bidra til en bærekraftig utvikling?
- Hvor bærekraftig er dere/skolen/lokalsamfunnet?
- Har vi et etisk ansvar for forbruket vårt? Hvorfor, hvorfor ikke?
7. Quiz om bærekraftig utvikling
Kompetansemål
Kompetansemål for «Hva er bærekraftig utvikling?»
Tverrfaglige tema: Bærekraftig utvikling
Geografi
Kjerneelement: Utforsking og geografiske metodar, Naturgitt og menneskeskapt rom, Berekraftig utvikling og globalisering
Kompetansemål etter Vg1/Vg2 SF:
- utforske kva endringar i klimaet har å seie for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
- utforske kva endringar i klimaet har å seie for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
- utforske og gjere greie for årsakene til ein aktuell natur- eller miljøkatastrofe og konsekvensar for menneske, samfunn og natur
- gjere greie for årsaker til demografiske endringar og drøfte ulike levekår i forskjellige delar av verda
Naturfag
Kjerneelementer: Jorda og livet på jorda
Kompetansemål etter Vg1 SF:
- gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
- gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
Samfunnskunnskap
Kjerneelementer: Undring og utforsking, Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking, Medborgarskap og berekraftig utvikling
Kompetansemål etter Vg1/Vg2:
- drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
Norsk
Kjerneelementer: Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon
Kompetansemål:
- lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner (Vg1 SF)
- bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner (Vg3 SF)