| Fag: | Norsk, Samfunnsfag, KRLE |
| Klassetrinn: | 8.-10. trinn |
| Tid: | 15 min hjemmearbeid + 60 min i klassen |
| Aktivitet: | Omvendt undervisning, se film, lese, diskutere, quiz |
Introduksjon
Målet med denne øvelsen er å gi en motiverende start til undervisning om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.
Introduksjonsøkta er tilrettelagt for omvendt undervisning, og anbefales å brukes slik. Øvelsen begynner derfor med at elevene ser to animasjonsfilmer og leser to fagtekster, enten hjemme eller på skolen. Det vil danne grunnlaget for samtaler og diskusjoner i klassen om FNs bærekraftsmål og bærekraftig utvikling.
Del 1: Film og fagtekst (hjemmearbeid, ca. 15 min)
Elevene ser følgende filmer og leser artiklene, enten hjemme eller på skolen:
Artikkel om bærekraftig utvikling
Be elevene skrive ned tre ting de lurte på, stusset over eller ikke forstod i filmene og artiklene. Disse spørsmålene blir utgangspunkt for klassesamtalen i etterkant.
Del 2: Kick-off (45 min)
Dersom dere skal bruke flere av aktivitetene fra opplegget over tid, så kan det være lurt å ha en kort innledning som forteller noe om hva og hvorfor bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål er relevant.
- Vis de to filmene om bærekraftig utvikling på nytt.
- Bruk 15 min til å snakke med elevene i plenum om de tre tingene de hadde notert seg hjemme. Noen spørsmål som kan brukes hvis samtalen går tregt:
- Hva er kjennetegnene på en bærekraftig verden?
- Hva kalles de tre delene bærekraftig utvikling består av?
- Hvor bærekraftig er du/skolen/lokalsamfunnet?
- Hva tenker dere er viktig å tenke på hvis vi skal nå alle FNs bærekraftsmål?
- Hva tenker dere er de største utfordringene for å nå dem?
3. Dersom det er tid igjen kan elevene sitte i par og diskutere forslag til hvordan de selv, lokalsamfunnet og Norge som land kan bidra til en bærekraftig utvikling.
Del 3: Quiz (15 min)
Kompetansemål for Kick-off: Film, debatt og quiz om bærekraft
Tverrfaglige tema: Bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring
Samfunnsfag
Kjerneelementer: Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og samanhengar, Demokratiforståing og deltaking, Berekraftige samfunn
- utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
- reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
- utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
- Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
Norsk
Kjerneelementer: Muntlig kommunikasjon, Tekst i kontekst, Kritisk tilnærming til tekst
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
KRLE
Kjerneelementer: Utforsking av eksistensielle spørsmål og svar, Kunne ta andres perspektiv, Etisk refleksjon
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Andre oppgaver
Oppgaven kan kombineres med flere av oppgavene i undervisningsopplegget Ressursbank Bærekraft.
Oppgaven Hvis du bare hadde tre mål (45 min) er spesielt egnet som en fortsettelse av denne økta.
For tilbakemelding eller spørsmål, kontakt: