Fag: Yrkesfag, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk
Klassetrinn: VGS yrkesfag
Tema: Arbeidsliv, Fattigdom, bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål, FN
Tidsbruk: 90 minutter (2 skoletimer)

Rollespill er en deltagende metode som vekker engasjement og innlevelse. Som metode gir rollespillet elevene innsikt i bakgrunnen for andres handlinger, og elevene får selv føle på kroppen hvilke utfordringer som finnes i arbeidslivet. Ved å la elevene spille ulike arbeidstakergrupper på en tekstilfabrikkfabrikk, arbeidsgivere, representanter fra myndighetene og representanter fra FNs arbeidsorganisasjon ILO, fremkalles spørsmål og refleksjoner rundt hva som motiverer ens egne og andres handlinger. Spillet er lagt til Kambodsja, men linjer trekkes også til det norske arbeidslivet. 

Dette rollespillet er utviklet med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.

Påmelding og pris

Vi i FN-sambandet kommer gjerne til din skole og gjennomfører rollespillet om tekstilfabrikken, eller du kan gjøre det selv ved å følge lærerveiledningen under. I tillegg finner du en Power Point-presentasjon til for- og etterarbeidet til rollespillet og rollekort til elevene. Dette ligger nederst på siden.

FN-sambandet har kontorer over hele landet som står for gjennomføringen, og rollespillet tilbys til skoler over hele landet avhengig av kapasitet.

Dersom FN-sambandet holder rollespillet om tekstilfabrikken for yrkesfag på din skole, koster dette kr 750 for FN-skoler, og kr 1400 for andre skoler. Rollespillet er gratis å gjennomføre dersom det holdes i FN-sambandets kontorer.

Kontakt ditt nærmeste kontor for å avtale et rollespill om tekstilfabrikken.

Klikk her for å lese mer om å bli en FN-skole.

Introduksjon

Rollespillet gir elevene kjennskap til aktuelle interessekonflikter mellom arbeidstakere, arbeidsgivere og myndigheter i et lavkostland. De får også kjennskap til utfordringer og muligheter ved globale produksjonsprosesser, internasjonal handel og problemstillinger knyttet til et kjønnsdelt arbeidsmarked og økonomisk- og sosial ulikhet.

Spillet går ut på at elevene får tildelt roller som representerer ulike parter i arbeidslivet – arbeidstakere, arbeidsgivere og myndigheter – og FNs arbeidsorganisasjon (ILO). Gruppe skal diskutere hver sin problemstilling, med utgangspunkt i at arbeidsforholdene til arbeiderne ikke er gode nok. Arbeidstakerne vurderer å gå til streik, arbeidsgiverne vurderer lockout, og myndighetene må megle eller ta parti. ILO skal gi råd og bistå i forhandlinger. Gruppene får utlevert en rollebeskrivelse, med tilhørende videoklipp. Gruppene forbereder seg, før det blir gjennomført forhandlinger mellom gruppene. Målet er å bli enige om en ny arbeidsavtale.

Spillet krever ingen forarbeid og er en fin inngangsdør for å jobbe videre med temaer som bærekraftig utvikling, arbeidsliv, globalisering og etisk handel, forbruk og miljølære, og FNs bærekraftsmål. Rollespillet passer godt til en dobbeltime (90 min) for én skoleklasse.

Lærerveiledning

Nedenfor er informasjon om hva som kreves av forberedelser for gjennomføring av spillet, ment for lærere som evt. vil gjennomføre spillet helt selv, og nederst er en oppsummert kjøreplan over gangen i spillet.

Forberedelser i klasserommet

  • Gruppebord med tilhørende stoler; ett for gruppen som representerer myndighetene og ett for fabrikkeierne. Velg selv om de tre arbeidstakergruppene (tekstilarbeidere, skoarbeidere og lagerarbeidere) skal ha hver sine bord eller sitt på gulvet.
  • To pulter og stoler til ILO sitt kontor oppe ved kateteret
  • PC med tilkobling til projektor og lyd
  • Utskrift av rollekort til elevene (bruk ensidig utskrift)
  • Gjestebruker til internett (ved besøk av FN-sambandet)

Gruppeinndeling

Læreren deler klassen i 5 like store grupper, pluss to elever som spiller FNs arbeidsorganisasjon, ILO. Dette gir disse gruppene:

  1. Fabrikkeierne
  2. Myndighetene i Kambodsja
  3. FNs arbeidsorganisasjon (ILO)
  4. Tekstilarbeiderne
  5. Skoarbeiderne
  6. Lagerarbeiderne

Spillets gang

Økten starter med at læreren holder en kort introduksjon – første del av Powerpointen nederst på siden.

Elevene deles i grupper og får utlevert rollebeskrivelse som de setter seg inn i. Her er informasjon om hvilke interesser gruppen har, og hva de ønsker å oppnå. Oppfordre gjerne elevene til å finne egne argumenter og løsninger.

Forhandlinger

Etter at gruppene har gjort seg kjent med rollene sine, og snakket seg imellom om hva de vil prøve å oppnå, er det tid for å forhandle med de andre gruppene. Gruppene oppsøker hverandre og prøver å komme til enighet. Diskusjonen tar seg ofte opp når man presser gruppene litt på tid, så si gjerne ifra til elevene når det er 10 og 5 minutter igjen.

Spillet avsluttes og virkeligheten diskuteres

Spilleder presenterer en frist for når forhandlingene må avsluttes. Når det nærmer seg slutten, skal fabrikkeierne fylle ut forslag til en ny arbeidsavtale, og tilby denne til de tre arbeidstakergruppene. Arbeidstakergruppene bestemmer hver for seg om de vil godta denne eller ikke. Om de ikke blir enige, må gruppene si om de vil gå til streik eller lock out, eller om de fortsetter med den gamle avtalen inntil nye forhandlinger en gang i fremtiden.

Spillet avsluttes med at spilleder leser opp den nye avtalen, dersom det ble enighet. Ta deretter utgangspunkt i den andre delen av PowerPoint-presentasjonen, som starter med «Oppsummering». Elevene blir der bedt om å dele sine synspunkter om den situasjonen de har opplevd, før man gjør en faglig oppsummering av spillet og knytter det til en norsk arbeidslivskontekst.

ILOs rolle

To elever spiller ILO. De får en rollebeskrivelse utlevert, og følges opp av spilleder tidlig i spillet. Når ILO-elevene har forberedt seg, får de ordet og presenterer seg selv som ILO overfor de andre gruppene, før de «offisielt erklærer ILO-kontoret i Kambodsja for åpnet». Når ILO-kontoret er åpnet, kan gruppene besøke ILO for å motta råd. ILO kan også oppsøke gruppene aktivt.

ILO kan også ta initiativ til å organisere en felles forhandlingssituasjon, hvor samtlige fra alle grupper setter seg i hestesko rundt ILO-kontoret og presenterer krav og spørsmål til hverandre. ILO kan da fungere som ordstyrer. Om ILO skal organisere en slik felles forhandling, kan avgjøres av spill-leder i samråd med ILO-elevene.

Tidsplan

Introduksjonsforedrag: ca. 15-20 minutter

Sette seg inn i rollen: ca. 10-15 minutter

Forhandlinger: ca. 30 minutter

Ta stilling til avtalen: ca. 5-10 minutter

Oppsummering: ca. 15-20 minutter

Kompetansemål for rollespill om tekstilfabrikken

Samfunnskunnskap

  • utforske og beskrive hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og drøfte hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor
  • vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
  • utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger
  • drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv

Norsk

  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
  • kommunisere klart og forståelig muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sjangre

Relevante TV-klipp

«Farlige jeans» (39 minutter, NRK Forbrukerinspektørene)

Ressurser og dokumenter til spillet