Lese- og skrivekyndighet blant unge
Prosentandel av befolkningen mellom 15 og 24 år som kan lese og skrive.
Lese- og skrivekyndighet blant ungeprosent (2022)
Lese- og skrivekyndighet blant unge2022
Land | prosent (2022) |
---|---|
Usbekistan | 100.0 |
De forente arabiske emirater | 99.7 |
Bosnia-Hercegovina | 99.7 |
Georgia | 99.7 |
Oman | 99.7 |
Albania | 99.5 |
Brasil | 99.4 |
Chile | 99.1 |
Ecuador | 99.1 |
Den dominikanske republikk | 99.0 |
Iran | 98.8 |
Kapp Verde | 98.7 |
Venezuela | 98.7 |
Marokko | 98.5 |
São Tomé og PrÃncipe | 98.2 |
Bhutan | 98.0 |
Guyana | 97.9 |
Tunisia | 97.9 |
India | 96.5 |
Guatemala | 96.1 |
Kambodsja | 96.0 |
Laos | 94.5 |
Burundi | 93.6 |
Egypt | 92.2 |
Uganda | 91.8 |
Zimbabwe | 90.9 |
Gabon | 90.6 |
Lesotho | 89.7 |
Kenya | 89.0 |
Tanzania | 88.4 |
Kongo (Den demokratiske republikken Kongo) | 88.1 |
Angola | 83.3 |
Komorene | 82.0 |
Madagaskar | 80.7 |
Senegal | 78.1 |
Malawi | 76.8 |
Gambia | 74.7 |
Sierra Leone | 73.5 |
Somalia | 70.5 |
Guinea-Bissau | 69.0 |
Benin | 66.4 |
Burkina Faso | 53.6 |
Niger | 48.2 |
Tsjad | 36.1 |
Lese- og skrivekyndighet blant unge2022
prosent
Ingen data
36.1 - 48.9
48.9 - 61.7
61.7 - 74.4
74.4 - 87.2
87.2 - 100.0
Forklaring
Alfabetisme defineres som en person som kan lese eller skrive (og forstå det som leses eller skrives) en kort, enkel uttalelse om hverdagslige ting. Indikatoren kan ses i sammenheng med lese og skriveferdighetene i resten av befolkningen.
Tallene gir en pekepinn på hvor godt utdanningssystemene fungerer i en av sine hovedoppgaver - lesing og skriving. Tallene er samlet inn av FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon, UNESCO.