Lese- og skrivekyndighet blant unge
Prosentandel av befolkningen mellom 15 og 24 år som kan lese og skrive.
Lese- og skrivekyndighet blant ungeprosent (2022)
Lese- og skrivekyndighet blant unge2022
Land | prosent (2022) |
---|---|
Usbekistan | 100.0 |
De forente arabiske emirater | 99.7 |
Bosnia-Hercegovina | 99.7 |
Georgia | 99.7 |
Oman | 99.7 |
Albania | 99.5 |
Brasil | 99.4 |
Chile | 99.1 |
Ecuador | 99.1 |
Den dominikanske republikk | 99.0 |
Iran | 98.8 |
Kapp Verde | 98.7 |
Venezuela | 98.7 |
Marokko | 98.5 |
São Tomé og Príncipe | 98.2 |
Bhutan | 98.0 |
Guyana | 97.9 |
Tunisia | 97.9 |
India | 96.5 |
Guatemala | 96.1 |
Kambodsja | 96.0 |
Laos | 94.5 |
Burundi | 93.6 |
Egypt | 92.2 |
Uganda | 91.8 |
Zimbabwe | 90.9 |
Gabon | 90.6 |
Lesotho | 89.7 |
Kenya | 89.0 |
Tanzania | 88.4 |
Kongo (Den demokratiske republikken Kongo) | 88.1 |
Angola | 83.3 |
Komorene | 82.0 |
Madagaskar | 80.7 |
Senegal | 78.1 |
Malawi | 76.8 |
Gambia | 74.7 |
Sierra Leone | 73.5 |
Somalia | 70.5 |
Guinea-Bissau | 69.0 |
Benin | 66.4 |
Burkina Faso | 53.6 |
Niger | 48.2 |
Tsjad | 36.1 |
Lese- og skrivekyndighet blant unge2022
prosent
Ingen data
Data
Data
Data
Data
Data
Forklaring
Alfabetisme defineres som en person som kan lese eller skrive (og forstå det som leses eller skrives) en kort, enkel uttalelse om hverdagslige ting. Indikatoren kan ses i sammenheng med lese og skriveferdighetene i resten av befolkningen.
Tallene gir en pekepinn på hvor godt utdanningssystemene fungerer i en av sine hovedoppgaver - lesing og skriving. Tallene er samlet inn av FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon, UNESCO.