Lese- og skrivekyndighet blant ungeprosent (2022)

Lese- og skrivekyndighet blant unge2022

Land prosent (2022)
Usbekistan 100.0
De forente arabiske emirater 99.7
Bosnia-Hercegovina 99.7
Georgia 99.7
Oman 99.7
Albania 99.5
Brasil 99.4
Chile 99.1
Ecuador 99.1
Den dominikanske republikk 99.0
Iran 98.8
Kapp Verde 98.7
Venezuela 98.7
Marokko 98.5
São Tomé og Príncipe 98.2
Bhutan 98.0
Guyana 97.9
Tunisia 97.9
India 96.5
Guatemala 96.1
Kambodsja 96.0
Laos 94.5
Burundi 93.6
Egypt 92.2
Uganda 91.8
Zimbabwe 90.9
Gabon 90.6
Lesotho 89.7
Kenya 89.0
Tanzania 88.4
Kongo (Den demokratiske republikken Kongo) 88.1
Angola 83.3
Komorene 82.0
Madagaskar 80.7
Senegal 78.1
Malawi 76.8
Gambia 74.7
Sierra Leone 73.5
Somalia 70.5
Guinea-Bissau 69.0
Benin 66.4
Burkina Faso 53.6
Niger 48.2
Tsjad 36.1

[[ modalTitle ]]

Lese- og skrivekyndighet blant unge2022

prosent

Ingen data
Data
Data
Data
Data
Data

Forklaring

Alfabetisme defineres som en person som kan lese eller skrive (og forstå det som leses eller skrives) en kort, enkel uttalelse om hverdagslige ting. Indikatoren kan ses i sammenheng med lese og skriveferdighetene i resten av befolkningen.

Tallene gir en pekepinn på hvor godt utdanningssystemene fungerer i en av sine hovedoppgaver - lesing og skriving. Tallene er samlet inn av FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon, UNESCO.