Av Iselin L. Danbolt
Publisert: 13. september 2024
UNESCOs skolenettverk, koordinert av FN-sambandet, har vært samlet i Trondheim fra 11. til 13. september for å følge opp FNs tiår for naturrestaurering – med mål om å for å finne gode veier for å lykkes.
Denne konferansen hadde som mål å gi lærere fra hele landet kunnskap om hvordan utdanning kan bidra til å finne løsninger – i samarbeid med Mausund feltstasjon, Guri Kunna videregåendeskole., NTNU, NINA og Miljødirektoratet.
Klimakrisen angår oss alle
For å vekke engasjement for naturen må man bli kjent med, være i og kjenne hva du kan gjøre for den. Dette kan skolen bidra med ved å inkludere lokal natur i undervisning og aktiviteter. I den lokale naturen kan man reflektere over de globale utfordringene knyttet til naturkrisen.
Vi klarer ikke å løse klimautfordringen hvis ikke vi også løser naturkrisen. Utdannings- og skolesektoren må ha oppdatert kunnskap for å kunne undervise om temaet, engasjere ungdom og bidra til dugnaden vi alle må være en del av for å løse dette problemet. I det siste har nyhetssaker som Norge i rødt hvitt og grått og tv-serien ombudsmannen kastet lys på hvordan utviklingen går i Norge. Dette har skapt engasjement og flere ønsker nå å bidra med løsninger.
På menyen har gruppen diskutert forskning om naturkrisen, FNs naturpanel, myrrestaurering, bærekraftig bruk av naturressurser, og også sett hvordan Guri Kunna videregående skole har inkludert lokal natur i undervisning. Deltakerne har også samarbeidet om undervisningsressurser om naturkrisen.
Lærerne har også besøkt en vindmøllepark for å reflektere over spenningen mellom klimatiltak og naturvern, samt besøkt Nidarosdomen og UNESCO-stedet Bygghytta,
Utdanning et kraftig verktøy
Utdanning er et kraftig verktøy for samfunnsendring. Dette står sentralt i UNESCOs filosofi.
Alex Strømme ved lærerutdanningen ved NTNU fikk selv oppleve hvordan eget engasjement ble vekket når han var med på å rydde marin forsøpling.
— Å undervise om og for løsninger på naturkrisen er både nyttig og motiverende, sa Strømme.
Lær mer
Om FNs tiår for naturrestaurering