UNESCOs skolenettverk, koordinert av FN-sambandet, har vært samlet i Trondheim fra 11. til 13. september for å følge opp FNs tiår for naturrestaurering – med mål om å for å finne gode veier for å lykkes.

Denne konferansen hadde som mål å gi lærere fra hele landet kunnskap om hvordan utdanning kan bidra til å finne løsninger – i samarbeid med Mausund feltstasjon, Guri Kunna videregåendeskole., NTNU, NINA og Miljødirektoratet.

Klimakrisen angår oss alle

For å vekke engasjement for naturen må man bli kjent med, være i og kjenne hva du kan gjøre for den. Dette kan skolen bidra med ved å inkludere lokal natur i undervisning og aktiviteter. I den lokale naturen kan man reflektere over de globale utfordringene knyttet til naturkrisen.

Vi klarer ikke å løse klimautfordringen hvis ikke vi også løser naturkrisen. Utdannings- og skolesektoren må ha oppdatert kunnskap for å kunne undervise om temaet, engasjere ungdom og bidra til dugnaden vi alle må være en del av for å løse dette problemet. I det siste har nyhetssaker som Norge i rødt hvitt og grått og tv-serien ombudsmannen kastet lys på hvordan utviklingen går i Norge. Dette har skapt engasjement og flere ønsker nå å bidra med løsninger.

På menyen har gruppen diskutert forskning om naturkrisen, FNs naturpanel, myrrestaurering, bærekraftig bruk av naturressurser, og også sett hvordan Guri Kunna videregående skole har inkludert lokal natur i undervisning. Deltakerne har også samarbeidet om undervisningsressurser om naturkrisen.

Lærerne har også besøkt en vindmøllepark for å reflektere over spenningen mellom klimatiltak og naturvern, samt besøkt Nidarosdomen og UNESCO-stedet Bygghytta,

Utdanning et kraftig verktøy

Utdanning er et kraftig verktøy for samfunnsendring. Dette står sentralt i UNESCOs filosofi.

Alex Strømme ved lærerutdanningen ved NTNU fikk selv oppleve hvordan eget engasjement ble vekket når han var med på å rydde marin forsøpling. 

— Å undervise om og for løsninger på naturkrisen er både nyttig og motiverende, sa Strømme.

Lær mer

Om UNESCOs skolenettverk 

Om naturmangfold

Om FNs tiår for naturrestaurering