Fag: | Matematikk, samfunnsfag |
Aktivitet: | Oppgaver innen å lese og forstå statistikk, regne med tid, geometri og måleenheter. |
Klassetrinn: | 5.-7. trinn |
Tid: | Fleksibelt |
Introduksjon
Matematikkoppgavene tar opp relevante problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling. Noen av oppgavene vil nok oppleves som krevende og kan med fordel løses i plenum.
Oppgavene er del av det tverrfaglige undervisningsopplegget Bærekraft, som er utviklet av FN-sambandet og UNICEF Norge.
Å finne og skille mellom viktige og uviktige opplysninger i teksten er noe elever trenger en del øvelse i. Oppgavene er systematisert i stigende vanskelighetsgrad. De raskeste vil raskt finne utfordringer, mens elever som trenger lenger tid bør og kan bruke tiden på de første oppgavene. Oppgavene tar for seg flere temaer som å lese og forstå statistikk, regne med tid, geometri og måleenheter.
Instruksjoner
Oppgavene kan løses individuelt, i grupper eller som hel klasse. Tren gjerne på en løsningsrutine som denne:
- Hvilke opplysninger gir oppgaven?
- Hva er problemet som skal løses i oppgaven?
- Hvilke informasjon trengs for å løse problemet?
- Hvilken benevning skal løsningen ha?
- Gjett hva løsningen omtrent vil bli.
Mange av oppgavene inneholder opplysninger som inviterer til samtale og refleksjon.
Kompetansemål
Kompetansemål for «Reale nøtter»
Tverrfaglige temaer: Demokrati og medborgerskap
Matematikk
Kjerneelement: Utforsking og problemløysing, Modellering og anvendingar, Resonnering og argumentasjon, Matematiske kunnskapsområde
- utvikle og bruke formålstenlege strategiar i rekning med brøk, desimaltal og prosent og forklare tenkjemåtane sine (7.trinn)