Fag: Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk
Klassetrinn: VGS yrkesfag
Tema: Demokrati og medborgerskap, FN, Konflikter, fred og sikkerhet
Varighet: Ca. 3 timer til gjennomføring + 3 timer forarbeid på skolen inkludert en økt sammen med FN-sambandet

I dette tverrfaglige rollespillet skal elevene simulere et møte i FNs sikkerhetsråd, og spille de ulike landene som til enhver tid sitter i rådet. Skoleåret 2024/2025 diskuteres konflikten i Sudan. Dette spillet er spesielt tilpasset læreplaner og elever på yrkesfag, og FN-sambandet har laget undervisningsressurser som loser elever og lærere trygt igjennom arbeidet fra start til slutt. FN-sambandet kommer gjerne til din skole for å gjennomføre rollespillet. Vi ønsker også å bidra i forberedelsene for å sette elevene i gang med forarbeidet til rollespillet.

Rollespill er en deltagende metode som vekker engasjement og innlevelse. Rollespillet gir elevene innsikt i bakgrunnen for andres handlinger, og elevene får selv føle på kroppen hvilke utfordringer FN står overfor i dag. Ved å la elevene spille diplomater fra en delegasjon fremkalles spørsmål og refleksjoner rundt hva som motiverer ens egne og andres handlinger.

Påmelding og pris

Prisen for FN-rollespill for yrkesfag, inkludert en økt med forberedelser, koster kr 1250 for FN-skoler, og kr 2500 for andre skoler.

Kontakt ditt nærmeste kontor for å avtale FN-rollespill.

Klikk her for å lese mer om å bli FN-skole.

Jeg blir både stolt og glad av å se at elevene vokser. Rollespill som metode er fenomenalt fordi det påvirker hjertene, og det er hjertene som må påvirkes for å skape gode holdninger.
Kari Wenche Nordvik, lærer ved St. Olav videregående skole

Slik foregår spillet

Elevene skal spille ut et møte i FNs sikkerhetsråd. Spillet begynner med at hver landdelegasjon holder et åpningsinnlegg om sitt lands synspunkter om konflikten. Deretter skal elevene i grupper av land og i plenum diskutere utdelte problemstillinger. Dette er ikke alltid så lett ettersom landene har ulike oppfatninger av hva som er de beste løsningene. Gjennom diskusjoner og debatt, prøver elevene å overbevise de andre om sitt lands synspunkter.

Mot slutten av dagen skal delegatene stemme over et resolusjonsforslag satt sammen av alternativer som elevene har bestemt i løpet av dagen. Målet er å komme til enighet om hvordan FN kan bidra til å løse konflikten på best mulig måte. Rollespillet styres av en president fra FN-sambandet.

Lærerveiledning

Tema for FN-rollespillet skoleåret 2024/25 er konflikten i Sudan. Rollespillet kan spilles med 10 eller 16 landdelegasjoner. Én delegasjon bør ideelt bestå av 2-4 elever.

Dette rollespillet krever noe forarbeid, arbeidet er delt inn i ulike faser, som er beskrevet i detalj i Undervisningshefte for yrkesfag – Sudan. Elevene bruker først 1 skoletime for å få en smakebit på konflikten og Sikkerhetsrådets arbeid. Deretter følger en økt på 60-90 min der FN-sambandets ansatte utdyper om de samme temaene og setter elevene i gang med forberedelsene til spillet. Vi har også lagt opp til noe mer forarbeid klassen gjør før selve spillet, samt lagt inn oppgaver og ressurser for spesielt interesserte. Selve rollespillet varer i 3 timer, og ledes av FN-sambandet. I etterkant anbefaler vi å ha en klassesamtale om hvordan elevene opplevde spillet, om konflikten, om prosessen i Sikkerhetsrådet og om vetoretten.

Før spillet starter bør elevene ha en oversikt over de viktigste konfliktlinjene, og vite hva de skal debattere på møtet i FNs sikkerhetsråd. Med et godt forarbeid vil det bli et lærerikt og godt rollespill med en så aktuell konflikt som utgangspunkt. Temaer som tas opp til diskusjon er nødhjelp til Sudan, salg av våpen til Sudan og hva som kan gjøres for å stoppe krigen i landet. Vi anbefaler derfor å bruke disse korte informasjonsvideoene om de tre temaene.

Tema 1: Nødhjelp til Sudan

Tema 2: Salg av våpen til Sudan

Tema 3: Hva kan gjøres for å stoppe krigen i Sudan

KOMPETANSEMÅL

Samfunnskunnskap

  • utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper 
  • gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt 
  • reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område 
  • drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv 

Norsk

  • gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster 
  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner 
  • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte