Fag: | Design og redesign, Engelsk, Geografi, Kunst og håndverk, Naturfag, Norsk, Matematikk, Samfunnsfag, Samfunnskunnskap |
Klassetrinn: | 8-10 trinn, VGS |
Tema: | Fattigdom, bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål, Klima og miljø, Menneskerettigheter |
Tidsbruk: | Varierende |
Lærerveiledning
Å drifte en skole byr på mange anledninger til å vurdere bærekraft. Matsvinnet i kantinen, innkjøp av såpe og tørkepapir, energiforbruk i bygg, men også elevenes trivsel og opplevelse av inkludering og læring i skolehverdagen, er alle eksempler som handler om nettopp - bærekraft. Så hva er det som skal til for at dere på din skole faktisk GJØR mer av det som er bærekraftig?
I dette undervisningsopplegget/prosjektet skal elevene kartlegge og forsøke å løse bærekraftsutfordringer ved egen skole. Å bli bedre kjent med skolens egne problemstillinger og muligheter for forbedringer er en praktisk tilnærming til undervisning om og for bærekraftig utvikling.
Siden opplegget er både utforskende og elevstyrt vil du som lærer få en veiledende rolle. Elevene vil, i tillegg til å utvikle ideer som bygger handlingskompetanse, lære prosjektstyring. Opplegget er bygget rundt det didaktiske verktøyet DesignThinking.
Prosjektet er delt i fire deler med ulike nivåer av og muligheter for tverrfaglighet. Nivåene bygger på hverandre, så om du vil gjennomføre hele opplegget må du lese gjennom alle beskrivelsene.
Slik kan du gjøre det!
Fag: samfunnsfag, norsk, naturfag.
I denne delen kan du velge om du vil koble flere fag sammen, eller bare jobbe i et fag.
Denne første fasen har en analytisk tilnærming, for i nivå 1 skal elevene bli godt kjent med begrepet bærekraftig utvikling og med ulike utfordringer i verden. Fokuset skal være på å utvide elevenes tanker og forståelse for tematikken og ulike utfordringer, ikke å komme med løsninger. I denne fasen er det derfor viktig å bruke mye tid på å forstå hva utfordringene egentlig handler om, og sørge for at elevene får en helhetsforståelse.
Som faglig oppstart, anbefaler vi å gjennomføre en eller flere øvelser fra «Ressursbank Bærekraft»: https://fn.no/undervisning/undervisningsopplegg/ressursbank-baerekraft-for-vgs
Etter at oppstartsøvelsene er gjennomført, deles elevene inn i grupper på 3-4. Gruppen skal nå presentere en utfordring på eller ved skolen, og se utfordringen fra ulike perspektiv og bruke ulike kilder. Viktig poengtering her er at elevene skal kun presentere en utfordring, og ikke løsninger på utfordringen. Det kommer i de neste nivåene. Oppgaven kan gjennomføres som veggavis, muntlig presentasjon, saksinnlegg, essay.
Vi foreslår at navnene på bærekraftsmålene kan være eksempler på utfordringer. Ellers kan listen under også være gode tematiske åpninger elevene kan fokusere på. Forslagene her er på ingen måte uttømmende, men forslag:
- Skolevei
- Skolens energiforbruk:
- Hva slags energimerking har skolen?
- Hva er temperaturene i klasserommene på skolen?
- Lufting?
- Lyskilder?
- Elevenes trivsel og læring:
- Inkludering
- Psykisk helse
- Tilgang og/eller mangel på fagpersonell. Hvordan bidrar miljøarbeidere på skolen inn? Hvor ofte er psykologen tilgjengelig?
- Mat:
- Får elevene frokost på skolen?
- Såpe og papir. Er det svanemerket?
- Hva slags mat tilbys i kantinen? Kun ultraprosessert?
- Hvem lager maten i kantinen? Kun elever? Kvinner?
- Dersom elevene går på yrkesfag (ved praksisplassen):
- Kaffemaskinen (hvor kommer kaffebønnene fra?)
- Avfallshåndtering,
- Vask av uniform,
- Transportmuligheter
I denne fasen skal elevene bruke informasjonen de hentet i nivå 1 til å definere og formulere en god problemstilling. Elevene skal jobbe i samme grupper som de ble delt inn i på nivå 1.
En god oppstartsøvelse er å be gruppen skrive ned setninger som oppsummerer de viktigste funnene fra forstår-fasen. Så velger gruppen ut den/de viktigste målgruppene. Dette kan også gis som hjemmelekse og/eller etterarbeid. I løpet av definer-fasen er det viktig at gruppen bruker tid på å stille spørsmål til andre elever på skolen, og lytte til deres behov og ønsker. Tips elevene om å bruke empati til å finne ut hva de virkelige behovene til målgruppen deres er. Definerings-fasen er kanskje den vanskeligste og mest frustrerende fasen. Men det er verdt å bruke tid på!
I denne delen jobber elevene med å komme opp med ulike forslag til hvordan problemstillingen de har valgt kan løses. På dette tidspunktet kjenner de problemstillingen godt og bør derfor klare å skissere minst 3 mulige løsninger. Gruppa skal så velge ett av forslagene de vil videreutvikle slik at den også vil være mulig å gjennomføre i praksis.
Å forsøke å få til en idémyldring der alle opplever at det er rom for deres ideer er viktig for eierskapet til resultatet. Elevene kan eksempelvis jobbe individuelt eller i par med skisser til løsninger før de sammen blir enige om hvilken idé de vil jobbe videre med.
Dersom det skal gis vurdering på dette nivået bør vurderingen samordnes og gjøres av alle involverte faglærere i samråd.
I denne delen settes ideene fra nivå 3 ut i live gjennom at elevene utvikler prototyper og presentasjoner av hvordan de vil løse problemstillingene de har valgt. Dersom dere velger å løse dette som en innovasjonskonkurranse med semifinaler/finale der vinnerbidraget faktisk skal realiseres er det viktig å gjøre dette tydelig allerede ved oppstart. Om det er slik at realisering skal skje under en del forutsetninger må disse også være klare ved prosjektstart.
Den enkleste måten å gjennomføre Gjør din skole mer bærekraftig! på er ved å oppløse den ordinære timeplanen i inntil 3 dager og skissere tidsfrister for når de ulike nivåene skal være gjennomført. På denne måten integreres alle skolefagene i arbeidet med det overordnede tverrfaglige tema.
Om prosjektet har skapt engasjement blant elevene er det nå mulig å sette prosjektet inn i en kontekst av hvilke grep som må til for å skape en bærekraftig verden. Her kan dere utforske hva lokale og nasjonale myndigheter gjør/ikke gjør og hvordan FN arbeider for at land i fellesskap skal kunne løse vår tids store utfordringer.
Praksiseksempel (Risør vgs)
Risør vgs i Agder gjennomførte «Gjør din skole mer bærekraftig!» som et tredagers prosjekt der elevene utviklet ulike forslag/prototyper til hvordan skolen kunne bli mer bærekraftig. Dette ga elevene en god anledning til å identifisere bærekraftsutfordringer i egen skolehverdag og erfaring med å identifisere mulige løsninger.
Forberedelser
I dette prosjektet løste skolen opp den ordinære timeplanen i tre dager og kalte det for BærekraftUKA. For Risør vgs var dette den første testen på å bruke arbeidsmetodikken BærekraftLAB, skolens egen satsing på det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Du kan lese mer om BærekraftLAB her.
I grupper på 2-6 elever jobbet elevene ved bruk av BærekraftLAB med temaer og caser som hadde som mål å gjøre Risør vgs til et mer bærekraftig sted med tanke på de tre dimensjonene i bærekraftig utvikling (klima/miljø, økonomi og sosiale forhold). Fremgangsmåten og strukturen Risør vgs brukte i BærekraftUKA var de fire nivåene forstå, definer, skape og handle, som tidligere forklart og nevnt i dette opplegget.
To uker før gjennomføring fikk elevene mulighet via GoogleForms til å selv velge hvilket av de tre temaene under de ønsket å jobbe med på skolen.
- Kreativt rom | Den tidligere språklaben skal bli et rom som får oss til å tenke kreativt. Sammen med arkitekter fra LPO skal dere få være med på prosessen med å skape et sted vi ønsker å være og begynne å bygge og dekorere rommet. Arkitektene er opptatte av gjenbruk av materialer.
- Måltider og kantina | Gjør måltidene på skolen vår bedre for oss og verden. Hva og hvordan spiser vi på skolen vår? Kanskje skulle vi hatt en egen skolehage? Hva handler utfordringen med mat om globalt?
- Spill | Lag et spill som belønner bærekraftige valg. Vi ser på valg vi tar i skolehverdagen og ser om vi kan lage et spill som er så gøy at hele skolen vil spille hver dag slik at vi sammen tar flere gode valg for både vår egen og verdens framtid.
- Solcelleanlegg | Bruk skolens solcelleanlegg til å redusere C02- avtrykket vårt. Hvordan er skolens energiforbuk og CO2-avtrykk? Kan vi redusere det og kan solcelleanlegget bidra til det? Kan solenergien vi har utnyttes bedre og mer effektivt?
Hvert tema/case hadde interne eller eksterne «oppdragsgivere» som tok utgangspunkt i forhold ved Risør vgs. Temaet om spill som belønner bærekraftige valg ble tatt ut før oppstart. Alle vg1-elever på skolen deltok, men av smittevernhensyn var det kun elever fra samme klasse på hver av gruppene. Lærerne var fordelt på tema i henhold til sine ordinære timeplaner.
For gjennomføring av BærekraftUKA hadde lærerne kun to utviklingsmøter som forberedelser i tillegg til at man hadde hatt en heldags workshop i forbindelse med oppstarten av utviklingen av BærekraftLAB-metodikken.
Gjennomføring
BærekraftUKA åpnet med en seremoni for alle i gymsalen. Her ble formålet og BærekraftLAB-metoden presentert i tillegg til at Ungt Entreprenørskap kjørte noen kreative øvelser. Resten av den første og andre dagen gikk til arbeid i gruppene fordelt på tema. Lærerne tilrettela og veiledet gruppene gjennom de planlagte øktene og sørget for at man holdt tida. Utover dette skulle gruppene selv drive fram sitt eget arbeid. Flere av gruppene måtte ut for å gjøre observasjoner og intervjuer som del av sine undersøkelser.
Den tredje dagen var satt av til at gruppene skulle bygge en prototyp av sitt forslag til hvordan skolen kunne bli mer bærekraftig innenfor sitt tema. Til dette arbeidet var det mulig å benytte seg av ulike verksteder som elektroverkstedet, sveisehallen, kantina, snekkerverkstedet og et hobbyrom som var satt opp i skolens aula. Mot slutten av dagen presenterte/viste gruppene sine forslag for en jury. Dette ble kalt for semifinaler. De beste gruppene fra semifinalene presenterte sine løsninger for alle i gymsalen, der også ordfører og media var tilstede.
Alle øktene var planlagt og forberedt med aktiviteter ned på minutt-nivå og fulgte inndelingen til BærekraftsLAB. Øktene er fargekodet etter fasene i metodikken:
Erfaringer fra gjennomføring:
- De skapende og sosiale delene av prosjektet understrekes som positivt av elevene og lærerne.
- Selv om problemstillingene elevene jobbet med var ekte, var det likevel vanskelig å finne gode, anvendelige løsninger som kunne settes ut i praksis.
- God informasjonsflyt, samarbeid og kommunikasjon er viktig for et godt resultat når så mange elever og lærere skal være involvert.
- Elevene forstod i liten grad sammenhengen mellom bærekraftig utvikling/FNs bærekraftsmål og prosjektene de arbeidet med. Her kan det derfor hjelpe å knytte konkrete kompetansemål til oppgaven, i tillegg til det tverrfaglige temaet og overordnet del.
Kompetansemål
Ungdomsskolen
Norsk
Kjerneelement: Tekst i kontekst, kritisk tilnærming til tekst, muntlig kommunikasjon, skriftlig tekstskaping
- bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
- lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
Matematikk
Kjerneelement: Utforskning og problemløsing, representasjon og kommunikasjon, modellering og anvending
- modellere situasjonar knytte til reelle datasett, presentere resultata og argumentere for at modellane er gyldige
- bruke funksjonar i modellering og argumentere for framgangsmåtar og resultat
Samfunnsfag
Kjerneelement: Elevane skal få innsikt i dei økonomiske, miljømessige og sosiale dimensjonane ved berekraftig utvikling, og samanhengen mellom desse. Dei skal forstå korleis endringar i fortida har påverka dei tre dimensjonane og dermed kor berekraftige ulike samfunn er.
- beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
- drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
- utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
- reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
Engelsk
- bruke varierte strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- bruke ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
Naturfag
Kjerneelement: Jorda og livet på jorda, naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på
- drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
- gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
Kompetansemål
Videregående skole
Norsk – Vg1
Kjerneelementer: Tekst i kontekst, Kritisk tilnærming til tekst
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
- skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
Naturfag – Vg1
Kjerneelementer: Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter, Energi og materie
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder
- gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
Geografi – Vg1
Kjerneelementer: Bærekraftig utvikling og globalisering.
- reflektere over sin egen ressursbruk og ressursbruken i Norge i et globalt og bærekraftig perspektiv
Matematikk P – Vg1
Kjerneelementer: modellering og anvendelser, og representasjon og kommunikasjon
- lese, hente ut og vurdere matematikk i tekstar om situasjonar frå lokalmiljøet, gjere berekningar knytte til dette og presentere og argumentere for resultata
Samfunnskunnskap – Vg1/Vg2
- Kjerneelementer: undring og utforsking, perspektivmangfold og samfunnskritisk tenkning, og medborgerskap og bærekraftig utvikling.
- utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier
For tilbakemelding eller spørsmål, kontakt:
Madeleine Hesstvedt Solstad
Rådgiver (Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold og Innlandet)
madeleine.solstad@fn.no+47 98 45 83 37