Fag: KRLE, Kunst og håndverk, Norsk, Samfunnsfag
Klassetrinn: 1.–4.trinn, 5.–7. trinn og 8.–10. trinn
Tema: FN, konflikt, fred og sikkerhet, demokrati og medborgerskap, menneskerettigheter, befolkning og mennesker på flukt
Tidsbruk: Varierende

FN-dagen 2025: Folkeretten – verdens felles spilleregler

FN ble opprettet den 24. oktober 1945 for å forhindre en ny verdenskrig, og da trengte man nye «spilleregler» for alle land. De siste 80 årene har FN klart å forhindre en ny verdenskrig, og bidratt til at vi har flere rettigheter og at livene våre er mer beleilige – på grunn av spillereglene som finnes på tvers av land. FN lager disse reglene – som man kaller «folkeretten» – men FN passer også på at disse reglene følges. Folkerett er altså ikke bare noe for jurister og diplomater. Folkerett er det rettssystemet som holder hele verdenssamfunnet sammen. Uten disse reglene, ville vi hatt en mye mer kaotisk og utrygg verden. Med andre ord, folkeretten er viktig for deg og for meg. Dette ser vi nærmere på i forbindelse med FN-dagen 2025 med temaet: Folkeretten: Verdens felles spilleregler.

Lærerveiledning

Årets undervisningsopplegg er tredelt. Den ene delen er forarbeid, den andre delen er selve TV-sendingen og den tredje er etterarbeid. For størst mulig læringsutbytte anbefaler vi å gjennomføre alle tre delene. Oppgavene i forarbeidet er uavhengige av hverandre, og vi anbefaler å gjennomføre minst en av dem i forkant av TV-sendingen som vi kommer til å lansere før selve FN-dagen 24. oktober. Disse oppgavene kan brukes både i klasserommet eller som lekse. Oppgavene i etterarbeidet varierer i tid og omfang, og også her kan man velge om oppgavene skal gjennomføres i klasserommet, som en lekse eller som en større prosjektoppgave med eller uten vurdering.

Programmet kan sees på FN-sambandets YouTube-kanal eller på Elevkanalens sider.

Forarbeid

Årets FN-dagssending skal handle om Folkeretten: Verdens felles spilleregler. I dette kortspillet får elevene kjenne på frustrasjon, forvirring eller konflikt som oppstår når det ikke finnes regler. Målet med spillet er at elevene opplever et behov for felles regler, gjennom å spille nettopp uten regler.

Del 1: Spill uten regler

Du trenger:

  • En vanlig kortstokk per gruppe.
  • 4–5 elever per gruppe.
  • 5–10 minutter til spilling.

Instruksjoner til elevene:

  • Del ut alle kortene i bunken likt mellom spillerne i gruppen.
  • Spillet varer i 5-10 minutter.
  • Målet er å vinne flest mulig kort.
  • Men: Dere får ingen regler.
  • Dere må selv finne ut hvordan dere vil spille.

Lærerens rolle:

  • Gå rundt og observer hvordan elevene prøver å spille.
  • Ikke svar på spørsmål om «hvordan spillet skal spilles».
  • Noter gjerne situasjoner der elever krangler, blir usikre, eller finner på egne regler.

Del 2: Refleksjon og samtale

Etter at kortspillet er ferdig, still spørsmål som:

  1. Hvordan gikk det å spille uten regler?
  2. Ble dere enige?
  3. Var det rettferdig?
  4. Hva skjedde da noen tok avgjørelser andre ikke var enige i?
  5. Hvordan føltes det?
  6. Hvordan kunne det blitt bedre?

Del 3: Spill med regler

Spill: Krig

  • Alle spillerne har kortene sine i en bunke med bildesiden ned.
  • Alle snur øverste kort samtidig.
  • Den med høyest kort vinner og tar alle kortene.
  • Ved likt: «Krig» – legg ned tre kort med bildesiden ned, og ett åpent kort. Den høyeste vinner alt.
  • Fortsett til én har alle kortene, eller sett en tidsgrense.

Spill denne versjonen i noen minutter, og ta så en ny refleksjon:

  1. Hvordan var det å spille med regler?
  2. Var det lettere å bli enige?
  3. Var det rettferdig?
  4. Hvordan henger dette sammen med regler for samarbeid mellom land?

Del 4: Sammenfattende avslutning

Lærer oppsummerer og forklarer sammenhengen mellom folkeretten og kortspillet.

Forklaring for 1.–4. trinn:
Start med å minne elevene på kortspillet. Fortsett forklaringen på følgende vis:
Da vi spilte uten regler, ble det litt tull og kaos. Det var kanskje vanskelig å vite hvem som vant, og noen følte det kanskje var litt urettferdig. Da vi fikk regler, ble det lettere å spille sammen. Slik er det også i verden:

  • Land må samarbeide. Regler hjelper land å være venner og ikke krangle hele tiden.
  • Regler gjør at vi kan si ifra. Hvis noen gjør noe galt, kan de andre peke på reglene og si: «Det der får du ikke lov til».
  • Mange følger reglene hver dag. Fly spør om lov før de flyr over andre land, skip får lov til å seile trygt på havet. Det skjer hele tiden uten at vi merker det.
  • Hvis noen bryter reglene, blir det konsekvenser. Vi kan miste venner eller vi kan få straff.
  • Sammenlign med skolehverdagen:
    • På skolen har dere regler: Ikke slå, ikke ta ting fra andre, og vente på tur.
    • I leken og spillene deres har dere regler: Man teller mål på fotballbanen, man venter på sin tur i kortspillet.
    • Hvis ingen fulgte reglene, ville det vært vanskelig å leke sammen.
    • Avslutning: På samme måte trenger land regler sånn at verden kan bli litt mer rettferdig og trygg for alle.

Forklaring for 5.–7. trinn:
Start med å minne elevene på kortspillet. Fortsett forklaringen på følgende vis:

  • Fotball uten regler:
    Tenk hvis dere skulle spille fotball uten regler. Ingen visste hvor målet var, om man kunne bruke hendene, eller når kampen var ferdig. Det ville blitt kaos og krangling. Regler gjør at alle kan spille på lik måte.
  • Trafikk uten trafikklys:
    Hvis alle biler bare kjørte akkurat som de ville i et lyskryss, ville det raskt blitt farlig og fullt av krasj. Trafikklysene er regler som holder oss trygge.
  • Skolen uten regler:
    Hva om dere ikke hadde noen regler i skolegården? Da kunne noen bare tatt ballen, dyttet andre eller bestemt at de alltid vant. Regler gjør at flere får det rettferdig og gøy.
  • Land uten regler:
    På samme måte trenger land regler for hvordan de skal samarbeide, sånn at det ikke bare blir krangel, men mer rettferdighet og trygghet.

Forklaring for 8.–10.trinn:
Start med å minne elevene på kortspillet. Fortsett forklaringen på følgende vis:

  • Regler gjør det mulig å si ifra: Hvis et land bryter folkeretten, kan resten av verden peke på reglene og si: «Dere har gjort noe ulovlig». Uten regler kunne alle gjort som de ville, og da hadde det vært mye vanskeligere å stoppe urett.
  • Ikke alle bryter dem: Mange avtaler blir faktisk fulgt hver dag – selv om det ikke alltid havner i nyhetene. For eksempel at fly ikke får fly gjennom andres luftrom uten lov, at land respekterer grenser, eller at skip kan krysse havet trygt.
  • Reglene brytes, men straffer følger: Når regler brytes, får det konsekvenser. Det kan være straffedommer i Den internasjonale domstolen, sanksjoner eller at et land mister tillit og samarbeidspartnere.
  • Tenk på skolehverdagen: Også i skolegården hender det at noen bryter reglene. Noen dytter, jukser i spill eller er urettferdige. Men vi ville jo ikke si at det er bortkastet å ha regler i friminuttet bare fordi noen bryter dem? Tvert imot, regler gjør det ofte lettere å rydde opp.
  • Avslutning: På samme måte trenger land regler sånn at verden kan bli litt mer rettferdig og trygg for alle.

I forkant av FN-dagen kan det være fint å jobbe litt med hva FN er og hvordan FN jobber. Under foreslår vi relevante undervisningsaktiviteter for de forskjellige alderstrinnene.

For barneskolen 1.4. trinn:

For barneskolen 5.7. trinn:

For ungdomsskolen, 8. 10. trinn:

Denne øvelsen gir elevene mulighet til å sette seg inn i og lære noen av begrepene som kommer til å bli brukt i årets FN-dagssending.

For barneskolen, 1.4. trinn og 5.7. trinn:

Tid: 10 min

Finn rett definisjon til riktig begrep. Sett strek mellom riktig begrep og definisjon

FOLKERETTEN

Verdens felles spilleregler

FN

Landene i verden som samarbeider for fred og rettferdighet

INTERNASJONALT SAMARBEID

Samarbeid mellom land

KRIG

Krig er fraværet av fred

FRED

Når vi har det trygt og godt sammen, og vi øver på å være gode venner med oss selv, andre og verden

MENNESKERETTIGHETER

Regler som sier at alle mennesker i verden skal bli behandlet rettferdig og med respekt, uansett hvem de er og hvor de bor


For ungdomsskolen, 8.10. trinn:

Forklar begrepene under med egne ord.

Tid: 10 min

Folkeretten: Verdens felles spilleregler som bestemmer hvordan land skal oppføre seg mot hverandre, for eksempel i krig og fred.

Menneskerettigheter: Grunnleggende rettigheter alle mennesker i hele verden har, uansett hvem de er eller hvor de bor.

FN: En organisasjon der nesten alle verdens land samarbeider for å skape fred, beskytte rettigheter og løse globale problemer.

Internasjonale avtaler: Avtaler mellom land som alle parter må følge, for eksempel Parisavtalen om klima eller Genèvekonvensjonene om krig. FN-pakten er den viktigste avtalen i folkeretten.

Krig og fred: Krig er fraværet av fred. Fred er mer enn bare fravær av krig. Fred betyr at mennesker og land kan leve trygt uten vold, men også at vi jobber for rettferdighet, samarbeid og respekt. Det handler både om hvordan vi har det inni oss selv, hvordan vi møter andre mennesker i hverdagen, og hvordan land og samfunn løser konflikter. Fred er derfor en prosess, noe vi hele tiden må øve på å bygge sammen, ikke noe som bare skjer av seg selv.

Se FN-dagssendingen her

Programmet kan sees på FN-sambandets YouTube-kanal eller på Elevkanalens sider.

Hele sendingen:

Etterarbeid

For 4.–7. trinn: Bevegelsesquiz, klikk her.

For 8.–10. trinn: Gjennomfør en Kahoot-quiz med klassen og se hva dere har lært om FN og folkeretten. 

Lenke til Kahoot: https://play.kahoot.it/v2/?quizId=f7a70e87-3869-434f-89af-57dac35c8453&hostId=6c807d3b-90e4-4535-80c4-a9dd9326996f

I plenum i klassen:

Tid: 15 min

Lag et tankekart der klassen skriver hva folkeretten er og hvorfor den er viktig.

Avslutt timen ved å sammenfatte punktene som elevene har skrevet i tankekartet, og understrek at FN får til mye, men at selv ikke FN er perfekt. Likevel er FN det beste alternativet vi har, og derfor er det viktig å heie på FN og multilateralt samarbeid.

Dersom du ønsker å jobbe mer med årets tematikk i videre timer, anbefaler vi å gjennomføre rollespillet «Handelspillet». Klikk på lenken under for mer informasjon og fullstendig utstyrsliste:

Handelspillet for mellomtrinnet

Bruk følgende sammenfattende avslutning for å knytte Handelspillet opp mot årets tematikk:

For 1.–4. trinn:

Da vi spilte kort uten regler, ble det mye tull og urettferdighet. Med regler ble det lettere å spille sammen. Slik er det også i verden, land trenger regler for å klare å samarbeide. I handelsspillet så vi at noen hadde mange ting og andre nesten ingenting. Slik er det også i virkeligheten, men alle mennesker har de samme rettighetene. Menneskerettighetene sier at alle skal bli behandlet rettferdig. Fred betyr derfor ikke bare at det ikke er krig. Fred betyr også at vi deler, hjelper hverandre og passer på at alle får være med.

For 5.–7. trinn:

Kortspillet uten regler viste oss hvor vanskelig det er å samarbeide når alle bare gjør som de vil. Når vi fikk regler, ble spillet både rettferdigere og enklere å være med på. Dette ligner på hvordan land trenger felles regler for å kunne løse konflikter og samarbeide.

I handelsspillet opplevde vi hvor urettferdig verden kan være fordelt. Noen land har mye ressurser og teknologi, mens andre har lite. Likevel har alle mennesker de samme rettighetene, for menneskerettighetene gjelder uansett hvem man er og hvor man bor. Fred handler derfor ikke bare om fravær av krig, men om rettferdighet, samarbeid og respekt. Gjennom regler, handel og menneskerettigheter kan vi skape en tryggere og mer rettferdig verden sammen. 

For 8.–10. trinn:

Når vi spilte kortspillet uten regler, opplevde vi hvor vanskelig det kan være å samarbeide uten felles spilleregler. Da vi fikk regler, ble det lettere å spille sammen. Slik er det også i verden, for land trenger felles regler, som folkeretten, for at alle skal bli behandlet rettferdig.

I handelsspillet fikk vi kjenne på hvordan verden ikke alltid er rettferdig fordelt. Noen land har mange ressurser og god teknologi, mens andre har lite. Da blir det vanskelig å konkurrere på like vilkår. Likevel må land samarbeide, fordi vi alle hører til på den samme jorda. Her kommer også menneskerettighetene inn, de sier at alle mennesker har de samme rettighetene, uansett hvor de bor eller hvor mye de eier. Til sammen viser disse aktivitetene at fred ikke bare betyr fravær av krig, men også handler om rettferdighet, samarbeid og respekt. Regler, handel og menneskerettigheter er verktøy som hjelper oss å skape en tryggere og mer rettferdig verden.

Vi i FN-sambandet kommer gjerne ut til din skole og gjennomfører Handelspillet sammen med klassen din. 
Ta kontakt med oss her for bestilling! 

Kompetansemål KRLE

7. trinn

  • utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
  • bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring

10. trinn

  • utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon
  • identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Kompetansemål norsk

7. trinn

  • presentere faglige emner muntlig med og uten digitale ressurser
  • beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
  • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

10 trinn

  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer

Kompetansemål samfunnsfag

7. trinn

  • reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar
  • utforske og presentere en global utfordring ved bærekraftig utvikling og hvilke konsekvenser den kan ha, og utvikle forslag til hvordan man kan være med på å motvirke utfordringen, og hvordan samarbeid mellom land kan bidra
  • gi døme på kva lover, reglar og normer er og kva slags funksjon dei har i samfunn, og reflektere over konsekvensar av å bryte dei
  • reflektere over korleis møte mellom menneske har bidrege til å endre korleis menneske har tenkt og ulike samfunn har vore organiserte

10. trinn

  • drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
  • reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
  • reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
  • beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt

For spørsmål, ta kontakt med:

Madeleine Hesstvedt Solstad

Rådgiver (Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold og Innlandet)

madeleine.solstad@fn.no

+47 984 58 337