FN-dagen 24. oktober 2024: En mer fredelig verden er mulig!

FN ble opprettet den 24. oktober 1945 for å forhindre en ny verdenskrig. Siden da har FN fått mange ulike roller å fylle i verdenssamfunnet, og FN arbeider med svært ulike temaer. Likevel ser vi i dag, mer enn 75 år senere, at verden koker og at krisene står i kø. Multilateralt samarbeid, håp og handlekraft er derfor viktigere enn noen gang. Dialog og diplomati kommer til å vinne frem, og uten en verdensorganisasjon som FN ville dette vært mye vanskeligere. Dette ser vi nærmere på i forbindelse med FN-dagen 2024 med temaet En mer fredelig verden er mulig: Hva gjør FN?

FN-flagget
FN-flagget er designet av Donal McLaughlin i 1946. Flagget består av FNs emblem i hvitt mot en blå bakgrunn. Olivengrenene symboliserer fred og kartet representerer alle verdens land og folk. Blå er det motsatte av rødt, som er krigens farge. Hvit og blå er FNs offisielle farger. Foto: UN Photo/John Isaac

TV-sending på FN-dagen 2024

For fjerde året på rad inviterer FN-sambandet og TV2 Skole - Elevkanalen skoleklasser fra mellomtrinn, ungdomstrinn og videregående til en digital markering av FN-dagen.

Programmet kan sees kan sees på FN-sambandets YouTube-kanal eller på Elevkanalens sider.

Sendingen er allerede publisert og tilgjengelig. Det er altså ingen «live-sending» til et bestemt klokkeslett. Det gjør det enklere for deg som lærer å gjennomføre opplegget når det passer deg, og du kan se gjennom sendingen på forhånd slik at du er forberedt.

Programmet blir også liggende tilgjengelig etter FN-dagen, dersom det passer bedre for klassen å se det på et senere tidspunkt.

Vi har også utarbeidet et undervisningsopplegg som vi anbefaler blir gjennomført med elevene før, under og etter sendingen. På den måten vil elevene få et enda større faglig utbytte av FN-dagsendingen 2024.

Direktelenken til undervisningsopplegget finner du her.

Ressurser for alle på FN-dagen

Mange skoler markerer FN-dagen med en felles markering for hele skolen, og følger opp med undervisning i hver enkelt klasse etterpå. Dette kan være med på å skape en god ramme for markeringen av dagen. Flere eksempler på aktiviteter som kan sette stemningen på FN-dagen uavhengig klassetrinn kan være:

  • Å heise FN-flagget. Elever på alle klassetrinn kan samles for å heise FN-flagget.
  • Appell. Dette kan bli gjort av både elever og lærer. Les vedlagte appeller i forbindelse med flaggheising, og gjør gjerne lokale tilpasninger.
  • Fokus på skolens engasjement. Fortell om internasjonale prosjekter skolen har jobbet med i det siste. Trekk gjerne frem arbeid elevene selv har gjort.
  • Sang. Syng en sang dere mener passer for dagen, eventuelt la en elevgruppe framføre en sang. Eksempler på aktuelle sanger kan være «Barn av regnbuen» med Lillebjørn Nilsen, eller «Ballongvisa»med Maj Britt Andersen.

Undervisningsressurser til FN-dagen

Foto: Flickr

Barnehage

Interaktive nettsider om FN-filuren

Lek og lær om bærekraftig utvikling, klimaendringer og konflikter med FN-filuren på vår interaktive nettside.

Bærekraftsbiblioteket

Les og lær om menneskerettigheter med Bærekraftsbiblioteket, som består av boklister med aktiviteter til alle 17 bærekraftsmålene tilpasset barn i alderen 6-12 år.

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene på nettopp dette.

Fargelegge flagg

Skriv ut FN-flagg, fargelegg og pynt barnehagen deres med FN-flagget!

FN-flagg til fargelegging (pdf)

Foto: Maria Fuentes/Unsplash

Barneskole

1.- 4. trinn

Interaktive nettsider om FN-filuren

Lek og lær om bærekraftig utvikling, klimaendringer og konflikter med FN-filuren på vår interaktive nettside.

Bærekraftsbiblioteket

Les og lær om menneskerettigheter med Bærekraftsbiblioteket, som består av boklister med aktiviteter til alle 17 bærekraftsmålene tilpasset barn i alderen 6-12 år.

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene på nettopp dette.

Fargelegge flagg

Skriv ut, fargelegg og pynt klasserommet deres med FN-flagget.

FN-flagg til fargelegging (pdf)

Appell

Appell barneskole 2024 (pdf) 

5.- 7. trinn

TV-sending på FN-dagen

Sendingen kan sees på FN-sambandets YouTube-kanal og hos Elevkanalen.

Menneskerettigheter for mellomtrinnet

Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva går de ut på? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart på temaet.

Barns menneskerettigheter: Atiyas historie

Aldri før har det vært flere mennesker på flukt enn det vi ser i dag. En innfallsvinkel til årets tema kan derfor være å lære mer om barns rettigheter ved å bli kjent med en syrisk flyktning, og hvordan det oppleves å være på flukt.

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene på nettopp dette.

Appell

Appell barneskole 2024 (pdf)

Foto: Thor Due/Natur og Ungdom

Ungdomsskole

TV-sending på FN-dagen

Sendingen kan sees på FN-sambandets YouTube-kanal og hos Elevkanalen.

Temaartikler som utgangspunkt for diskusjon

FN.no har en rekke interessante artikler om menneskerettigheter og relaterte temaer som kan brukes som utgangspunkt for diskusjon:

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene på nettopp dette.

Menneskerettigheter og demokrati

Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva går de ut på? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart på temaet.

Appell

Appell ungdomsskole og videregående skole 2024 (pdf)

Foto: Liz Loh-Taylor/OCHA-FAO

Videregående skole

TV-sending på FN-dagen

Sendingen kan sees på FN-sambandets YouTube-kanal og hos Elevkanalen.

Temaartikler som utgangspunkt for diskusjon

FN.no har en rekke interessante artikler om menneskerettigheter og relaterte temaer som kan brukes som utgangspunkt for diskusjon:

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene på nettopp dette.

Menneskerettigheter og demokrati

Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva går de ut på? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart på temaet.

Konflikt og menneskerettigheter

Selv om menneskerettighetene er universelle og gjelder for alle, ser vi at menneskerettighetene også kan føre til konflikt. Menneskerettighetene er under press i veldig mange land i dag. På hvilke måter, og hvordan, skal elevene diskutere i dette opplegget.

Appell

Appell ungdomsskole og videregående skole 2024 (pdf)

Foto: FN-sambandet

Bestill et relevant besøk fra FN-sambandet:

For spørsmål eller tilbakemeldinger, ta kontakt med:

Madeleine Hesstvedt Solstad

Rådgiver (Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold og Innlandet)

madeleine.solstad@fn.no

+47 98 45 83 37