Fag: | Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap |
Klassetrinn: | 8-10 trinn |
Tema: | Fattigdom, bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål, Klima og miljø |
Tidsbruk: | 3 x 90 min/en fagdag |
Ein treng ikkje å ha inngåande kunnskapar om ulike tre, plantar, dyr eller andre artar for å gjennomføre undervisningsopplegget. Poenget er å lære og identifisere kva for tenester naturen gjer for oss.
Oppgåvene er laga i samarbeid med Nordhordland UNESCO Biosfære.
Opplegget består av tre økter av 90 min, eventuelt ein fagdag
- Teoretisk økt inne i klasserommet der elevane lærer om og reflekterer over berekraftig utvikling, FNs berekraftsmål og naturgode/økosystemtenester. I tillegg forbereder klassen seg på å dra ut for å gjennomføre observasjon av naturgode i naturen.
- Observasjon ute i eit fritt valt naturområde. Undervisningsopplegget er ikkje avhengig av at det er heilt urørt natur, og spor av menneskeleg aktivitet er noko elevane blir bedt om å sjå etter.
- Teoretisk økt inne i klasserommet der elevane reflekterer over funna frå observasjonen ute i naturen, svarer på hypotesen og presenterer funna for kvarandre.
For deg som bur i eller i nærleiken av Nordhordland Biosfæreområde
Uteskule: på jakt etter naturgode er laga i samarbeid med Nordhordland UNESCO Biosfære. Undervisningsopplegget kan derfor gjerne bli kombinert med eit besøk hit. Det er laga ei eiga oppgåve tilpassa klasser som besøker Nordhordland UNESCO Biosfære. Sjå etter nedtrekksmeny i økt 3 på lærarsida. Der finn du oppgåver kor klassen kan bidra til datainnsamling om området, og samstundes hjelpe UNESCO med å speie kunnskap om Nordhordland biosfæreområde.
Eit biosfæreområde er eit læringsområde for berekraftig utvikling som har fått UNESCO-status. Det handlar om å ta vare på behova til menneska i dag, utan å øydelegge framtidige generasjonar sine mogelegheiter til å dekke sine. Dette dannar grunnlaget for utviklinga av ei framtidsretta og berekraftig region, der lokalt arbeid og samarbeid står sentralt.
Det finnast i dag over 700 biosfæreområde i verda. Nordhordland er Norge sitt fyrste UNESCO biosfæreområde, utnemnt i 2019. Samla areal på område er 6698 km², folketalet er ca. 55 000. Kommunar i området er: Alver, Austrheim, Fedje, Gulen, Masfjorden, Modalen, Osterøy og Vaksdal. I tillegg har kommunane Høyanger, Vik, Voss og Øygarden areal i området.
Nordhordland er valt ut som ein representant for kystlandskapet i Norge, med ein variert klimagradient; frå kysten som er beskytta av ein brei skjergard, gjennom små og store fjordar, og videre gjennom dal- og skoglandskapet opp til høge fjell. I tillegg har utvikling i samfunn og teknologi ført til at regionen i dag forvaltar store ressursar i form av vasskraft, petroleum og fisk. Nordhordland UNESCO Biosfæreområde set søkelys på ein utvikling der alle ressursane våre blir nytta på en berekraftig måte.
Det finnast i dag over 700 biosfæreområde i verda. Nordhordland er Norge sitt fyrste UNESCO biosfæreområde, utnemnt i 2019. Samla areal på område er 6698 km², folketalet er ca. 55 000. Kommunar i området er: Alver, Austrheim, Fedje, Gulen, Masfjorden, Modalen, Osterøy og Vaksdal. I tillegg har kommunane Høyanger, Vik, Voss og Øygarden areal i området.
Nordhordland er valt ut som ein representant for kystlandskapet i Norge, med ein variert klimagradient; frå kysten som er beskytta av ein brei skjergard, gjennom små og store fjordar, og videre gjennom dal- og skoglandskapet opp til høge fjell. I tillegg har utvikling i samfunn og teknologi ført til at regionen i dag forvaltar store ressursar i form av vasskraft, petroleum og fisk. Nordhordland UNESCO Biosfæreområde set søkelys på ein utvikling der alle ressursane våre blir nytta på en berekraftig måte.
Nordhordland UNESCO Biosfære sitt oppdrag er å jobbe for ei berekraftig samfunnsutvikling i vår region, som kan resultere i praksisar som kan bli kopiert til andre land og regionar i verda.
For å få dette til må vi leggje til rette for eit arbeid på tvers av fagfelt og sektorar, og sørge for at møteplassane for arbeidet vert tydelege og gode. Samfunnsutviklinga i eit biosfæreområde omhandlar dette:
- Legge til rette for at kommunar og næringsliv kan ta kunnskapsbaserte avgjersler
- Næringslivet samarbeider om sirkulære løysningar og grøn utvikling
- Engasjere og overføre sentral kunnskap til born og unge
- Samle og formidle kulturhistorie og tradisjonar
- Bevare naturmangfaldet
- Ivareta kultur- og naturlandskapet
- Vere en viktig identitetsbygger for et levende lokalsamfunn
Les meir om Nordhordland UNESCO biosfære her: www.nordhordlandbiosphere.no
Viktigheita av naturgode i biosfæreområda
Sjølve namnet på programmet til biosfæreområda heiter: «Man and the biosphere».
Dette namnet skildrar bodskapen i biosfæreprogrammet godt, nemleg mennesket og biosfære (altså summen av alle økosystem på jorda). Det vil sei at for å få ei berekraftig utvikling til er vi heilt avhengig av å finne den rette balansen mellom menneskeleg aktivitet, og bevaring / bruk av natur. Vi håpar at når klassen gjennomfører denne undervisninga så får dei forståing av kor viktig naturen er for oss, på fleire plan: Støttande, regulerande, kulturelle og forsynande. Og at vi menneske er heilt avhengig av desse naturgoda for å overleve.
Og om klassen vil, så hadde vi satt utruleg stor pris på om de vil rapportere funna som vart gjort tilbake til oss. Då vil vi samle og publisere resultata – og vi får enno meir kunnskap om naturgoda i biosfæreområdet som vi kan dele med andre.
Økt 1: Førebuing i klasserommet (90 min)
Målet med økt 1 er å få ei god forståing for omgrep som berekraftig utvikling og naturgode, i tillegg til å førebu seg på å dra ut på ekskursjon:
- De diskuterer i fellesskap omgrepet berekraftig utvikling, ser ein kort film om det, og kjem tilbake til omgrepet med ny forståing.
- Elevane les ein kort tekst om berekraftig utvikling og gjer omgrepsoppgåver.
- Som ein overgang frå berekraft til naturgode, tek klassen utgangspunkt i kva eit tre kan gjere for oss. Her kjem klassen inn på kva naturgode er. Det er også lagt ved ei begrepsavklaring for læraren før første oppgåve.
- Elevene gjer teoretiske oppgåver om naturgode, først med utgangspunkt i alle typane naturgode, så i grupper som undersøker kun eitt naturgode. Dette for å forberede seg på å leite etter naturgode ute i økt 2. Dei lagar også ein hypotese om kva dei trur dei vil finne.
Det er mange nye omgrep å setje seg inn i for elevane. Og ikkje berre omgrep, heile konseptet om økosystemtenester og naturgode er ein ny måte å tenkje på. Det handlar om mennesket sitt forhold til og plass i naturen. I dette undervisningsopplegget brukar vi omgrepa økosystemtenester og naturgode om kvarandre. Det finnes fleire definisjonar på desse omgrepa, og nokon av dykk vil vere kjent med andre tradisjonar. Forklar omgrepa på måtar de sjølv kjenner og forstår.
Det kan vere vanskeleg for elevane å forstå kor mange forskjellige “jobbar” naturen gjer for oss. Dei følgande oppgåvene har til hensikt å sjå på naturen på ein ny måte. Her kjem vi inn på kva eit tre gjer for deg, fire typar naturgode og ei omgrepsoppgåve der elevane set seg inn i dei fire typane naturgode.
Det er vanleg å dele opp økosystemtenester i fire:
- Forsynande tenester er konkrete gode som kan bytast eller handlast med og/eller som kan brukast direkte. Døme er mat, materialar som tømmer, og ferskvatn.
- Regulerande teneste er alle forhold der økosystem kontrollerer eller påverkar ting i naturen som er relevante for miljøa til menneska. Dette omfattar ting som ikkje forbrukast, men som likevel påverkar velferda til menneske. Døme er klimaregulering og beskytting mot ekstremvær, pollinering og sjukdomsregulering som har ein påverknad på matproduksjon.
- Støttande teneste er livsprosessane som må «vere på plass» for at naturen skal kunne gje oss dei andre tenestene. Dei er ulike dei andre tenestetypane fordi dei inngår i komplekse økologiske samspel. Døme er fotosyntese, jorddanning, næringsstoffkretsløp og vasskretsløp.
- Kulturelle tenester er rollen naturen speler for opplevingane og kunnskapa for menneska. Det kan også vere spirituelle og religiøse opplevingar. Døme er friluftsliv, naturbasert reiseliv og åndeleg beriking.
Omgrep | Forklaring | Døme |
Støttande tenester | Grunnleggande tenester som er helt naudsynt for eksistens av liv på jorda vår. | Fotosyntese, pollinering, reinsing av luft, reinsing av vatn, dyreliv, nedbryting av materiell til jord... |
Forsynande tenester | Naturen forsyner oss menneske med mange ting vi bruker og er heilt avhengige av i kvardagen. | Mat, ferskvatn, råvarer, energi, medisin, genetiske ressursar, ting frå naturen som vi pyntar med... |
Regulerande tenester | Naturen regulerer seg sjølv om klimaet på ei rekke ulike måtar. | Luftreinsing, klimaregulering, reinsing av vatn, pollinering, nedbryting, beskytting mot flaum, støydemping... |
Kulturelle tenester | Naturen er ei viktig kjelde til ro og opplevingar for menneske. I tillegg er han viktig når det kjem til religion, identitet og tradisjonar. | Rekreasjon og ro, skjønnheit, religiøse handlingar, turisme... |
Berekraftig utvikling (12 min)
- Begynn med å spørje elevane om kva dei forbind med berekraftig utvikling. La dei tenkje seg om kvar for seg, før dei snakkar med læringspartnaren og til slutt felles i klassen. Skriv opp assosiasjonene deira på tavla. Dette skal brukast seinare.
- Sjå denne korte filmen som forklarar kva berekraftig utvikling er:
Kva er berekraftig utvikling?
- Ta utgangspunkt i elevane sine tankar om berekraftig utvikling som står på tavla. Etter å ha sett filmen, er det noko å leggje til? Det er viktig at berekraftig utvikling består av tre dimensjonar – klima og miljø, sosiale forhold og økonomiske forhold – og at desse heng tett saman.
- Om de vil gå meir i djupna om berekraftig utvikling, les denne utdjupande artkkelen om temaet.
FNs berekraftsmål og bevaring av økosystem (10-20 min)
Elevane les ein tekst om FNs berekraftsmål, berekraftsmål nr. 15 om livet på land og gjer ei kort omgrepsøving. Elevane finn tekst og leseoppdrag (oppgåve 1) på elevsida, samt ei definisjonsoppgåve med viktige omgrep (oppgåve 2).
Mogleg ekstraaktivitet som viser viktigheita av å bevare alle artane i eit økosystem
OBS: oppgåva krev gode relasjonar og eit trygt klassemiljø.
Del klassen inn i grupper og gi ulike roller i eit økosystem til dei ulike gruppene. Be elevane blande seg og stille seg heilt tett inntil kvarandre i ein ring. Klassen tel til tre, og så set alle seg ned samstundes. Om elevane står heilt tett, vil alle no sitje på kvarandre sine fang. Elevane reiser seg og blir ståande akkurat der dei sto.
Be så ein art i økosystemet tre ut av ringen, medan dei andre skal stå på nøyaktig same stad. Be elevane igjen om å setje seg. Klarar elevane også no å sitje på kvarandre sine fang? Gjenta evt. øvinga ved å ta ut nye artar. Poenget er at eit økosystem etter kvart vil kollapse om ein ikkje tek vare på dei ulike bestanddelane i det. Det vil etter kvart kome fram når klassen ikkje lenger klarar å setje seg ned i ein ring.
Øvinga kan også gjerast ved at dei ulike rollene held hender i ein ring, i staden for å sitje på kvarandre. I så fall vil det bli stadig vanskelegare å halde saman i ein ring når ein etter ein art tas ut av ringen.
Elevane kan til dømes ha følgjande roller: Bakteriar, blomar, tre, sopp, insekt, fuglar, pattedyr, fisk.
Naturgode
Felles oppgåve - eit tre si betydning (10 min)
- Elevane sit saman i par eller små grupper og tenkjer over alle dei ulike tinga eit tre kan gjere for dei. Dette kan setjast i gong med spørsmål som: «Kva slags jobb gjer treet for deg?», «Kva gjer eit tre i naturen?», «Kva er det du bruker i dag som er laga av tre?», «Kva betyr skog og tre for oss i media og forteljingar?» eller «Kjenner du til nokon tradisjonar som inneber noko med tre?»
- Læraren tek opp alle innspela frå klassen og grupperer dei på tavla i fire kategoriar. Desse fire kategoriane blir tilpassa dei fire tenestene som inngår i omgrepet naturgode/økosystemtenester. Elevane treng derimot ikkje å høyre om desse omgrepa endå. Læraren kan løyse dette ved å gruppere innspela frå elevane i lister, bruke ulike fargekoder, eller lage tankekart.
- Når elevane har spelt inn alle moglege innspel frå grubleoppgåva, skal læraren forklare omgrepet naturgode og setje elevane sine bidrag i relasjon til omgrepet. Då kan også dei fire tenestene bli "avslørt".
Oppgåver om naturgode (30 min)
Elevane les ein kort tekst og svarer på omgrepsoppgåver og bildeoppgåver om naturgode og dei ulike tenestene naturen gjer. Du finn tekst og oppgåver på elevsida (oppgåve 3).
Førebuing til observasjon i naturen (20 min)
Tida er no inne for å førebu seg meir praktisk til ekskursjonen ute i naturen:
- Del elevane inn i 4 grupper, alternativt 8 om klassen er stor.
- Forklar at klassen skal ut i naturen om kort tid, og beskriv naturområdet de skal til.
- Gruppene får tildelt eitt av dei fire naturgoda, og finn fram gruppa si oppgåve kalla henholdsvis regulerande teneste, støttande teneste, forsynande teneste eller kulturelle teneste som ligg på elevsida (oppgåve 4).
- Forklar at elevane i desse oppgåvene skal prøve og identifisere si tildelte naturteneste på bildet som ligg i oppgåva. Deretter skal elevane lage ein hypotese om kva dei trur dei kjem til å observere innanfor sin naturteneste ute i naturen.
- Læreren skriv ut observasjonsarka (under ressursar nedst på sida), eitt til kvar gruppe, og ber elevane skrive inn hypotesen på observasjonsarket. Det kan vere smart å samle inn dette arket slik at det ikkje forsvinn før turen startar.
Økt 2: Observasjon ute i naturen (45-90 min)
Læraren tek med seg elevane ut til fritt valt naturområde. Bestem og forklar geografiske avgrensingar av området elevane skal undersøke, del ut observasjonsarka til elevane og set ei tidsramme for undersøkingane deira.
Oppfordre gjerne elevane til å ta bilde av funna sine, for desse kan kome godt med i den siste økta inne i klasserommet når funna skal bli delt med andre.
Samle inn observasjonsarka når økta er over.
Økt 3: Oppsummering inne i klasserommet (60-90 min)
Mål for økt 3 er at elevane reflekterer over eigne funn, og at dei formidlar vidare funna sine til klassekameratane som har leita etter andre naturgode.
Felles oppstart (10 min)
Start økta med å spørje klassen om erfaringane deira ute i naturen. Her er målet at elevane skal kome på kva dei observerte, og hente fram erfaringane sine. Vis gjerne fram nokre bilde du sjølv tok på turen. Relevante spørsmål å ta opp:
- Korleis var det å vere på tur/ekskursjon?
- Kva slags erfaringar fekk de - kva var lett/vanskeleg?
- Var det noko spesielt som skilde seg ut?
- Fant de det dykk såg etter? Korleis var det å vere naturvitar i felt?
Arbeid med presentasjon i observasjonsgruppene (20-30 min)
Elevane finn fram oppgåve 5 på elevsida. Her blir elevane bedt om å gå i observasjonsgruppene for å lage ein 5 minutt lang presentasjon av arbeidet sitt.
Presentasjon av funn (25-30 min)
Læraren lager nye grupper som består av medlem frå alle dei ulike observasjonsgruppene. Alle elevane skal etter tur presentere si observasjonsgruppe sin korte presentasjon i den nye gruppa. Dette står som oppgåve 6 på elevsida.
Etter presentasjonane skal elevane finne fellesnemnarar og ulikskap på tvers av alle presentasjonane.
Om skulen ligg i Nordhordland biosfæreområde
Etter at klassen har gjennomført undervisningsopplegget, ynskjer vi gjerne at læraren kan fylle ut dette skjemaet, slik at Nordhordland UNESCO Biosfære får informasjonen. Dei vil ta informasjonen videre, og funna til elevane vil med kvart bli synlege på Nordhordlandskart sine nettsider. På førehand takk!
Oppsummering (15 min eller resterande tid)
Spør elevane kva berekraft er og kva berekraftsmål 15 går ut på. Dette jobba klassen med i den første økta. Om klassen ikkje har gått gjennom bærekraftsmål 15, forklarer læraren kva det er no.
Læraren reflekterer over det faktum at naturen er under press. Har klassen sett noko til dette ute i naturen i arbeidet med denne oppgåva?
- Så vi mykje liv?
- Var naturen urørt? Var det menneskelege spor i naturen? (søppel, vegar og andre fotavtrykk i naturen)
- Trur de den graden av menneskelege spor de så er typisk for naturen elles i landet? Kva betyr dette for livet på land? Dette spørsmålet kan brukast som inngang til å snakke om vern, press på naturen og livet på land. Her kan læraren føre diskusjonen vidare med aktuelt fagstoff. Under Ressursar finn du lenker til aktuelle bakgrunnsartiklar.
- Kva kan vi gjere for å ta vare på naturen? Her kan elevane få tenke ut konkrete forslag med ein læringspartnar eller i grupper. La elevane presentere sine forslag. Kanskje kan klassen saman gjennomføre nokre av desse forslaga?
Ressursar
Observasjonsskjema (pdf)
Relevante lenker
Kompetansemål
Naturfag etter 10. trinn
- stille spørsmål og lage hypotesar om naturfaglege fenomen, identifisere avhengige og uavhengige variablar og samle data for å finne svar
- analysere og bruke innsamla data til å lage forklaringar, drøfte forklaringane i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på eigne og andre sine utforskingar
- gi døme på og drøfte aktuelle dilemma knytte til utnytting av naturressursar og tap av biologisk mangfald
Norsk etter 10. trinn
- informere, fortelje, argumentere og reflektere i ulike munnlege og skriftlege sjangrar og for ulike formål tilpassa mottakar og medium
- bruke fagspråk og argumentere sakleg i diskusjonar, samtalar, munnlege presentasjonar og skriftlege framstillingar om norskfaglege og tverrfaglege tema
Samfunnsfag etter 10. trinn
- beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn