Flagg
Nøkkeltall og fakta
Hovedstad: | Georgetown |
Befolkning: | Indisk avstamning 39,8 %, afrikansk avstamning 29,3 %, flere avstamninger 19,9 %, urfolk (amerindianere) 10,5 %, andre 0,5 % (inkludert portugisere, og de med annen europeisk opprinnelse, samt kinesere) |
Språk: | Engelsk (offisielt), guyanesisk kreolsk/Gayiniiz, amerindiansk (inkludert karibiske og arawak språk) karibisk hindustani, kinesisk/kantonesisk (2014) |
Religion: | Protestanter 34,8 % (ulike), hinduisme 24,8 %, romersk katolske 7,1 %, muslimer 6,8 %, Jehovas vitner 1,3%, rastafari 0,5 %, andre kristne 20,8 %, andre/ingen 4 % (2012) |
Innbyggertall: | 813 834 (2023) |
Styreform: | Republikk |
Areal: | 214 970 km2 |
Myntenhet: | Guyansk dollar |
BNI pr innbygger: | 40 642 PPP$ |
Nasjonaldag: | 23. februar |
Geografi
Guyana ligger i det nordøstlige Sør-Amerika. Landet grenser til Surinam i øst, Brasil i sør og sørvest og Venezuela i nordvest.
Rundt 80 prosent av Guyana er dekket av regnskog med et spesielt stort biologisk mangfold. Nesten 25 prosent av verdens regnskog ligger på Guyana-platået i nordøstlige Amazonas. Guyana-platået deles mellom landene Brasil, Surinam, Fransk Guyana og Guyana. Naturen ved Atlanterhavskysten i nord er preget av en smal og fruktbar kyststripe, og i sørvest er det tørr savanne. Klimaet er tropisk, med varme hele året og mye nedbør. Ved kysten er det regntid fra april til august, og fra desember til januar. I innlandet regner det mest fra mai til september.
På grunn av Guyanas mange elver og store nedbørsmengder, er flom og oversvømmelser konstante trusler. I tillegg bidrar hogst av regnskogen til at flommene og oversvømmelsene blir større, ettersom bar og oppdyrket jord lettere kan bli skylt vekk eller oversvømt, enn skogkledte områder. Hogst av regnskogen truer også det rike dyre- og plantelivet i regionen. Flere organisasjoner og land, deriblant Norge, jobber aktivt for å redde regnskogen i Guyana. Landet har også problemer med vannforurensning fra kloakk og kjemikalier.
Selv om landet er geografisk plassert i Sør-Amerika, er landet kulturelt og historisk knyttet til Karibia.
Historie
Guyana-området, som i dag består av tre land (Guyana, Fransk Guyana og Surinam), har lenge vært bebodd av urfolk, slik som warao og arawak. De fleste levde som nomader frem til området ble kolonisert av det nederlandske imperiet på 1500-tallet. Urfolkene ble etter hvert kalt for indianere av europeere. Guyana-området forble en nederlandsk koloni utover 1600-tallet, før det ble delt mellom Nederland (Nederlandsk Guyana; nå Surinam), Frankrike (Fransk Guyana), og på 1800-tallet, Storbritannia (Guyana).
Kolonimaktene fraktet mange mennesker fra Afrika til Guyana som slaver. De ble offer for tvangsarbeid på plantasjer under forferdelige omstendigheter, og dyrket kaffe, bomull og sukker. Da britene avskaffet slaveriet i 1834, begynte de å importere arbeidere fra India til Guyana. Landet har lenge vært preget av sosiale spenninger mellom etterkommerne fra India og Vest-Afrika.
Guyana ble en selvstendig stat i 1966, og ble styrt av ulike sosialistiske regjeringer frem til 1992. Politisk hadde landet nære bånd til Sovjetunionen og andre kommunistiske stater frem til 1980-tallet. I disse årene hadde Guyana planøkonomi, som betyr statlig kontroll og eierskap over produksjonsmidler, selskaper, varer og tjenester. Dette systemet holdt på å føre til økonomisk sammenbrudd på 1980-tallet, og landet skiftet derfor til markedsøkonomi. Samtidig brøt landet de nære båndene til andre kommunistiske land, og åpnet for mer demokratiske valg.
Økologiske fotavtrykk
2,0
jordkloder i Guyana
Hvis alle mennesker på jorden skulle ha samme forbruk som en gjennomsnittlig innbygger i Guyana ville vi trenge 2,0 jordkloder.
Se statistikk over økologisk fotavtrykk for alle landSamfunn og politikk
Guyana er en republikk der presidenten er stats- og regjeringssjef. Presidenten blir nominert av en folkevalgt nasjonalforsamling, som har den lovgivende makten i landet. Presidenten velger selv statsministeren og regjeringen, og sammen utgjør disse den utøvende makten i landet. Guyana er et demokrati der rettferdige valg holdes regelmessig og resultatene respekteres, men presse- og ytringsfrihet er til tider begrenset.
Siden selvstendigheten har Guyanas politikk vært preget av spenninger i befolkningen, undertrykkelse, korrupsjon og grensekonflikter med nabolandene. Urolighetene har ført til at mellom en halv og én million guyanere har utvandret til andre land. I tillegg er overgrep og vold mot kvinner og seksuelle minoriteter utbredt og blir sjeldent rettsforfulgt eller anmeldt.
Det guyanske samfunnet er sterkt preget av store sosiale ulikheter. Skillelinjene går mellom de ofte fattigere indiske etterkommerne på landsbygda, og de rikere afrikanske etterkommerne i byene. Blant annet er helsevesenet, skolene, infrastrukturen og andre sosiale goder mindre utviklet på landsbygda der den indiske befolkningen er størst, mens det er mange afrikanske etterkommere i maktposisjoner i samfunnet, som i politiet, militæret og politikken.
Guyana ble medlem av FN 20. september 1966, og er også medlem av mange av FNs særorganisasjoner, og andre internasjonale organisasjoner som Verdens handelsorganisasjon. Guyana er et grunnleggende medlem av det karibiske fellesskapet (CARICOM).
Menneskelig utvikling
82 / 169
Human Develompent Index for Guyana
Guyana er nummer 82 av 169 land på Human Development Index over menneskelig utvikling.
Se statistikk over HDI for alle landØkonomi og handel
Guyana har mange naturressurser. Økonomien er sterkt avhengig av eksport av bauxitt, gull og jordbruksprodukter som sukker og ris. Dårlig utbygd infrastruktur har imidlertid gjort at eksporten av naturressursene er lite lønnsom. Landet har også opparbeidet stor utenlandsgjeld etter lån og økonomisk støtte fra Det internasjonale pengefondet (IMF) og Verdensbanken.
Omstillingen fra planøkonomi til markedsøkonomi på 1990-tallet førte til økonomisk vekst. Utenlandsgjelden sank da betraktelig. I 2015 ble det funnet store oljeressurser, og i 2020 solgte landet sin første olje. Guyana ble da verdens raskest voksende økonomi. Oljeinntektene har endret de økonomiske forholdene i landet drastisk.
FN-rollespill
FN-sambandet tilbyr skoleåret 2024/25 et rollespill der elevene skal simulere Sikkerhetsrådet for å forsøke å løse en konflikt (konflikten i Sudan). Guyana er valgt medlem i sikkerhetsrådet, avsnittene som følger er informasjon knyttet til dette spillet.
Les mer om FN-rollespillet her.
Utenrikspolitikk og forholdet til andre land i Sikkerhetsrådet
Etter at Guyana fikk sin selvstendighet i 1966 har de forsøkt å ta en aktiv rolle i internasjonal politikk. De førsøker å være innflytelsesrike, og jobber for regionalt samarbeid, derfor kan dere gjerne samarbeide litt ekstra med Panama.
I møter i sikkerhetsrådet som omhandler Sudan samarbeider Guyana tett med A3-landene (de afrikanske landene, som akkurat nå er Algerie, Somalia og Sierra Leone).
Det kan være lurt å snakke godt med landene dere ofte samarbeider med, hvis dere kan stå sammen vil det være lettere å få gjennomslagskraft.
Guyana har et godt forhold til alle de fem faste medlemmene i Sikkerhetsrådet, kanskje aller best til USA.
Tips
Guyana er svært bekymret over situasjonen i Sudan. Den humanitære situasjonen er kritisk, Guyana er svært bekymret for matmangelen og ønsker å fordømme bruk av sult som krigføringsmetode. Guyana ønsker også å tilrettelegge for fredsforhandlinger med fokus på sundanesisk eierskap og en inkluderende politisk prosess, samt å straffeforfølge krigsforbrytere gjennom en internasjonal domstol.
Den humanitære situasjonen
Den humanitære situasjonen i Sudan er blant de verste i verden i dag, hvor hele 25 millioner mennesker trues av sult. Guyana er svært bekymret for situasjonen og er veldig opptatt av matmangelen i Sudan, med fare for akutt underernæring og hungersnød. Dere ønsker å fordømme sult av sivile som en krigføringsmetode. Dere mener også at retten til drikkevann må sikres. I møtet må dere gjerne uttrykke dyp bekymring over den humanitære situasjonen og si at dere ønsker at rask, sikker og uhindret nødhjelp over hele Sudan må prioriteres og tillates av alle parter i konflikten. Dere kan også foreslå fordømmelse av ulovlig nektelser av humanitær tilgang.
Burde man gripe inn militært?
Sikkerhetsrådet kan også vurdere om situasjonen i Sudan er så alvorlig at man må gripe inn militært. Det kan for eksempel gjøres ved å sette inn fredsbevarende styrker for å hjelpe den sittende regjeringen med å få kontroll. Fordeler med det kan være at kamphandlingene stanser raskere ved at den ene siden klarer å få militær kontroll. Det kan også gjøre det lettere å få sendt inn nødhjelp. Ulemper er blant annet at det er veldig kostbart, det kan føre til økte krigshandlinger og flere dødsfall, og det vil gjøre at FN blir aktiv part i konflikten og Sudan mister muligheten til å ordne opp selv.
Det er også mulig å vedta en militær intervensjon under prinsippet Responsibility to protect (R2P). Det vil si at FN setter inn en angrepsstyrke mot Sudan, med mål om at FN tar midlertidig kontroll over landet, og kan deretter organisere et demokratisk valg. Fordeler med dette kan være at overgangen fra krig til demokratisk valgt regjering går fortere. Ulemper er at det koster mye, både i penger og menneskeliv, det er vanskelig å innføre demokrati med makt, det er vanskelig å si hva som skjer etter at FN trekker seg ut igjen etter noen år. Det vil også gå imot prinsippet om statssuverenitet for Sudan.
Dere som spiller Guyana, må gjøre opp en mening om disse spørsmålene. Det kan være fint å ha i bakhodet at dere er opptatt av en umiddelbar stans av krigshandlingene i Sudan og en permanent våpenhvile. Hva tenker dere er lurest å gjøre for å få til dette?
Straffeforfølgelse
Under møtet i sikkerhetsrådet vil det være naturlig å diskutere om de øverste lederne i konflikten i Sudan skal bli stilt for en internasjonal domstol.
Guyana ønsker å straffeforfølge alle gjerningsmenn gjennom en International-domstol. Dere kan også foreslå andre løsninger som for eksempel å fordømme eksterne parter i krigen. Vær obs på at andre land vil mene at det er lettere å oppnå fred hvis krigsherrene ikke trues med internasjonale domstoler. Hva tenker dere er lurest å foreslå i møtet?
Våpenembargo
I forbindelse med Darfur-krigen 2003-2020, vedtok Sikkerhetsrådet i 2005 en våpenembargo. Våpenembargo betyr at det ikke er lov for andre land å selge våpen, i dette tilfellet gjelder det salg av våpen til de krigende partene i Darfur.
Våpenembargoen gjelder fortsatt, men det er uklart hvordan den skal gjennomføres. På møtet i sikkerhetsrådet blir det derfor naturlig å snakke om hvordan våpenembargoen burde håndheves. Burde embargoen begynne å gjelde for hele Sudan? Burde land som bryter embargoen bli sanksjonert (straffet)? Hva slags sanksjoner burde i så fall disse landene få?
Hva tenker dere er lurt?
Fredsforhandlinger
Guyana ønsker å tilrettelegge for fredsforhandlinger og mener det er viktig å koordinere mellom regionalt og internasjonalt samarbeid, samt at man fokuserer på forskjellige diplomatiske spor. Guyana mener også det er viktig at samarbeidet bygge på sundanesisk eierskap, der man finner sundanesiske løsninger til konflikten i Sudan uten videre utenlands innblanding.
Hvordan tenker dere det er best å legge til rette for fredsforhandlingene? Kom gjerne med et forslag omkring dette i møtet.
Valg/styresett
Guyana mener, som flere av de andre landene i sikkerhetsrådet, at det er viktig å gjenoppta varig og inkluderende politisk prosess. Dere mener at det er viktig for freden i Sudan at det blir holdt et nasjonalt valg som etablerer en ny, legitim regjering. Mange mener at dersom folket blir hørt, er det større sjanse for varig fred i landet.
Disse tipsene er ment som en starthjelp til å forstå landet dere skal representere. Men det er viktig at dere ikke føler dere bundet av det som står her. Når dere gjennomfører FN-rollespillet er det dere som er landet, og dere står fritt til å argumentere slik som dere ønsker.
*I noen landprofiler er det referert til tall og statistikk, i krig og konflikt endrer slike tall seg fort. Vi oppfordrer dere derfor til å undersøke om tallene fortsatte er riktige før dere refererer til dem.
Statistikk
Statistikk for Guyana på utvalgte områder. Alle tallene om befolkning, fattigdom, helse, utdanning, likestilling og arbeidsliv er fra ulike FN-organisasjoner. BNP og CO2-utslipp er fra Verdensbanken. Vi har flere data, inkludert FNs bærekraftsmål (sist rapporterte år) på en egen side Gå til statistikken for landet
Arbeid
Arbeidsledighet
Andelen mennesker som kan jobbe som ikke har jobb.
1,2
av 10 arbeidsdyktige personer står uten jobb i Guyana
Befolkning
Innbyggere
mennesker i Guyana
Barn per kvinne
Gjennomsnittlig antall barn som fødes per kvinne
2,4
barn per kvinne i Guyana
Barnedødelighet
Antall barn som dør før de har fylt fem år, per tusen fødte
28
barn dør per 1000 levendefødte i Guyana
Fattigdom
BNP per inbygger
Bruttonasjonalprodukt fordelt likt på antall innbyggere, justert for kjøpekraft
40 642
BNP per innbygger i PPP-dollar i Guyana
Menneskelig utvikling
82 / 169
Human Develompent Index for Guyana
Guyana er nummer 82 av 169 land på Human Development Index over menneskelig utvikling.
Se statistikk over HDI for alle landSult
Andel av befolkningen som er underernært
0,5
av 10 personer er underernærte i Guyana
Helse
Drikkevann
Andelen av befolkningen som har tilgang til rent drikkevann
Mangler data
Vaksine
Andelen av barn som er vaksinert mot meslinger
9,4
av 10 barn er vaksinert mot meslinger i Guyana
Klima
Økologiske fotavtrykk
2,0
jordkloder i Guyana
Hvis alle mennesker på jorden skulle ha samme forbruk som en gjennomsnittlig innbygger i Guyana ville vi trenge 2,0 jordkloder.
Se statistikk over økologisk fotavtrykk for alle landCO2-utslipp
Antall tonn CO2-utslipp per person
3,47
tonn CO2-utslipp per person i Guyana
Likestilling
Skjevfordeling mellom kjønnene
Skjevfordeling mellom kjønnene for helse, medbestemmelse og yrkesaktivitet
0,454
GII-indeksen i Guyana
Utdanning
Skolegang
Hvor mange år er det forventet at ett barn går på skole?
12
er forventet antall år i skolen i Guyana
Lese- og skriveferdigheter
Andel av befolkningen over 15 år som kan lese og skrive
9,0
av 10 personer over 15 år kan lese og skrive i Guyana