Fag: | Historie, KRLE, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag |
Klassetrinn: | 5.-10. trinn, VGS |
Tema: | Fattigdom, bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål, Klima og miljø, Menneskerettigheter |
Undervisningsopplegget lar elever forstå og reflektere over hvordan film kan belyse verdens utfordringer og fremme FNs bærekraftsmål. Opplegget er strukturert slik at elevene reflekterer over filmens innhold, knytter det til reelle globale utfordringer, og diskuterer hvordan film kan bidra til å fremme ulike løsninger.
FN-film kan tilpasses ulike aldersgrupper og fag, og gir en strukturert tilnærming til å bruke film som læringsverktøy for å belyse ulike utfordringer verden står ovenfor.
Informasjon om filmvisning i skolen
Ifølge mediatilsynet er filmvisning i ordinære klasseromundervising regnet som «privat» etter åndsverkloven. Det vil derfor være mulighet for lærere til å vise en film for en hel klasse dersom dette er en del av den ordinære klasseromundervisingen. Dersom filmen blir vist i anledning undervising av større grupper eller gjentatte klasser, vil slik bruk normalt måtte klareres med rettighetshaver (distributøren av filmen).
Før filmen:
Forklarer hva FNs bærekraftsmål er, og hvordan de er relevante for filmen dere skal se. Fokuser på at filmen belyser ulike globale utfordringer, og at bærekraftsmålene er laget for å møte disse utfordringene.
Etter filmen:
Refleksjonsoppgave/plenumsoppgave
- Hva handlet filmen om? Beskriv filmen kort.
- Hva likte du med filmen? Hva likte du ikke med den?
- Hvilke temaer tok filmen opp? Snakk sammen i klassen.
- Hvilke virkemidler har filmskaper brukt for å få frem tema i filmen?
- Hvilke spørsmål har du etter å ha sett filmen?
Spørsmål:
- Hvilke konkrete utfordringer blir fremstilt i filmen? (For eksempel klimaforandringer, ulikhet, fattigdom, sult, konflikter, etc.)
- Hvilke av FNs bærekraftsmål er mest relevante for filmen? Forklar hvorfor.
- Hvordan påvirker disse utfordringene karakterene i filmen (Hvordan synliggjør filmen nødvendigheten av å oppnå disse målene?)?
- Er utfordringene som blir fremstilt i filmen relevante for dagens verden? Hvordan?
- Hva synes dere om filmens fremstilling av disse utfordringene – var de realistiske eller overdrevet?
Sammenlign land:
- Gå inn på ressurssidene våre og Sammenlign verdens land (fn.no). Velg to ulike land, f.eks. Norge og landet handlingen foregår. Lag en liste over 3 av de største forskjellene på landene.
- Hva tror du årsaken til disse forskjellene kan være?
Les mer om ulike tema her:
Krig og fred:
Menneskerettigheter
- FNs menneskerettighetserklæring
- Skeives rettigheter
- Norge og menneskerettighetene
- Urfolk og nasjonale minoriteter
Bærekraftig utvikling