Fag: | Samfunnsfag, norsk og samfunnskunnskap |
Tverrfaglig tema: | Demokrati og medborgerskap |
Klassetrinn: | 8.-10. trinn og vgs |
Tema: | FN, Konflikter, fred og sikkerhet, Demokrati og medborgerskap og Menneskerettigheter |
Mål for økta: | Bidra til at elever som er urolige og redde, skal få oppdatert informasjon og forståelse for de internasjonale systemene vi har på plass, slik at de kan møte frykt og urolighet med kunnskap og handlekraft |
Tidsbruk: | 90 min / Varierende |
Om undervisningsopplegget
Det er viktigere enn noen gang å snakke med elever om det de leser og ser av nyheter. I dette undervisningsopplegget ønsker FN-sambandet å ta tak i noe av alt det som skjer i verden akkurat nå. Oppgavene har særlig vekt på Donald Trumps andre periode som USAs president. Flere av oppgavene kan også brukes til å ta tak i andre aktuelle nyhetssaker.
Oppgaver
Nyhetssøk: Be elevene sjekke dagens nyheter eller gjøre et nyhetssøk på Trump/Ukraina/Gaza/krig. Hvilke overskrifter finner de?
Refleksjonsoppgaver:
- Holder det å lese overskriftene?
- Hva tenker du når du ser slike overskrifter. Hvordan påvirker det deg?
Lærerveiledning:
Samtalepunkter som kan være aktuelle knyttet til refleksjonsoppgavene:
- Overskrifter er ofte formulert for å skaffe klikk og gir sjeldent det hele bilde av en sak. Derfor kan det være lurt å lese artikkelen, for å få en bedre forståelse.
- Snakk med elevene om deres tanker og følelser knyttet til det som skjer i nyhetsbildet nå.
- Hvis noen elever har spørsmål, svar så godt og ærlig du kan på dette. Er det noe du ikke kan svare på er det helt lov å si det, da kan man eventuelt prøve å finne svaret sammen med elevene.
- Denne oppgaven kan også brukes til å diskutere kildekritikk
Etter at Donald Trump kom tilbake som USAs president i januar har det stormet i media etter en rekke kontroversielle politiske handlinger og utspill i sosiale medier, både fra Trump selv og hans nærmeste medarbeidere. Dette har ført til mye uro og kaotiske tilstander på hjemmebane, men også i Europa og på internasjonalt nivå.
Kommer Trump til å trekke seg fra FN? Trekke USA ut av NATO? Kommer Trump til å bruke militær makt for å ta kontroll over Grønland og Panama, slik han har antydet i flere uttalelser? Og hva skjer med Ukraina, hvor Trump nå har kuttet den økonomiske og militære støtten? Kommer Trump til å ta Putins side i krigen eller kommer det til å bli eskalerende konflikt mellom USA og Russland dersom Putin ikke går med på Trumps eventuelle betingelser og krav? Og hva med Palestina? Har han virkelig planer om å ta over Gaza, kaste ut befolkningen og lage strandhoteller der?
På toppen av dette kommer alle innenrikspolitiske saker fra USA der Trump har gitt Elon Musk oppgaven å kutte statlige utgifter og fjerne statlige stillinger, mens innføringen av høye tollmurer mot Kina, men også mot nære allierte øker frykten for en handelskrig som kan ramme mange land hardt økonomisk, også Norge.
Dette er spørsmål og påstander som overflommer oss alle i et voldsomt tempo, både i tradisjonelle redaktørstyrte og sosiale medier. Mange blir overveldet av det, og mange blir redde. Det flere spør seg er: kan vi få en tredje verdenskrig som resultat av Trumps politikk og situasjonen i verden, med kriger på flere kontinent der også mange av stormaktene er involvert?
Trump og FN
Hvis dere ønsker å fordype dere i hva det vil si at Trump har trukket seg fra flere FN-avtaler og FN-organer er dette en tilleggsoppgave dere kan velge å fordype klassen i.
Den siste tiden har Trump trukket USA fra flere viktige FN- avtaler og FN-organer; Parisavtalen, Verdens helseorganisasjon (WHO), FNs menneskerettighetsråd, UNRWA, i tillegg har Trump innført 90 dagers bistandsfrys.
I denne oppgaven skal elevene i grupper sette seg inn i en av overnevnte temaer.
Framgangsmåte:
- Start med å dele klassen i 5 grupper
- Gi hver gruppe hver sin oppgave:
- Parisavtalen – Parisavtalen
- Verdens helseorganisasjon (WHO) – Verdens helseorganisasjon (WHO)
- FNs menneskerettighetsråd – Menneskerettighetsrådet
- UNRWA – FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA)
- Bistandsfrys – USAs bistandsstans: Hva betyr dette for FN?
Oppgaven til elevene er:
- Dere skal lage en veggavis/presentasjon der dere kommer med fakta om deres tema, samt informerer om hva Trump og USA har besluttet den siste tiden om nettopp dette temaet.
- Finn litt fakta om ditt tema (3 faktasetninger).
- Hva er USA sitt standpunkt akkurat nå?
- Skriv denne informasjonen på en plakat.
Gallery walk
- Når elevene er ferdig med oppgaven, henges veggplakatene opp i klasserommet
- Man tar klassen med på en felles” gallery walk» der hver gruppe får et minutt til å presentere sin plakat.
Alternative framgangsmåter
Det finnes mange måter å legge opp denne oppgaven. Hvis dere ønsker å bruke kortere tid, går det an å be elevene jobbe med oppgaven i et bestemt tidsrom, før de presentere det de har funnet ut for medelevene. Man kan også legge opp til en felles diskusjon rundt temaene.
Hvis man ønsker å utvide oppgaven kan man diskutere hva konsekvensene av USAs handlinger kan bli.
Avslutning
- Avslutt med å snakke med klassen om hva det har å si at USA trekker seg fra flere avtaler og organisasjoner.
Mange barn og unge er i dag redde for krig og konflikt på en helt annen måte enn for bare noen år siden. I denne oppgaven skal elevene lære om et av de viktigste systemene vi har som jobber for å ta vare på og skape fred, nemlig FN.
Fortell elevene dette:
FN er en forkortelse for De forente nasjoner. Organisasjonen ble opprettet etter 2. verdenskrig. Målet med FN var å unngå flere store kriger. I dag består FN av hele 193 medlemsland. Alle medlemslandene forplikter seg til å jobbe for å løse konflikter seg imellom på en fredfull måte.
FNs hovedkvarter ligger i New York City, i USA.
FN jobber for fred og sikkerhet. Likevel opplever nok mange at verden har blitt et farligere sted med flere konflikter den siste tiden.
For å forstå hva FN gjør for å skape fred i verden, er det viktig å kjenne til organisasjonen. Nå skal du få bli litt bedre kjent med FN og hvordan FN jobber for fred.
Start med å se denne filmen FN-dagen 2024 – del 2 - YouTube (4:54).
Be elevene lese påstandene og avgjøre om de er sanne eller usanne.
Påstand | Sant | Usant |
FN er den største plattformen for internasjonalt samarbeid | ||
FN ble opprettet etter 1. verdenskrig | ||
FN ble til for å sikre fred i verden | ||
I FN er ca halvparten av verdens land medlemmer | ||
De fleste land klarer å samarbeide med hverandre | ||
Det er mer fred i verden, en det er krig i verden | ||
FN lykkes godt i sitt fredsskapende arbeid |
Etter at oppgaven er gjort, gå igjennom hver påstand og rett opp i påstandene som er usanne sammen med elevene. Fasit finner dere som pdf. under «Ressurser» nederst på denne siden. Dokumentet heter FASIT Oppgave 3 a: Sant eller usant?
Be elevene lese påstandene og avgjøre om de er sanne eller usanne. For hver påstand som er usann skal elevene skrive inn påstanden slik at den blir riktig.
Påstand | Sant | Usant | Hvis påstanden er feil – Skriv inn riktig svar her |
FN er den største plattformen for internasjonalt samarbeid | |||
FN ble opprettet etter 1. verdenskrig | |||
FN ble til for å sikre fred i verden | |||
I FN er ca halvparten av verdens land medlemmer | |||
FN er en organisasjon kun for Europeiske land | |||
De fleste land klarer å samarbeide med hverandre | |||
Det er mer fred i verden, en det er krig i verden | |||
FN lykkes godt i sitt fredsskapende arbeid |
Når elevene er ferdig med oppgaven, er det lurt å gå igjennom elevene sine svar. Fasit finner dere som pdf. under «Ressurser» nederst på denne siden. Dokumentet heter FASIT Oppgave 3 a: Sant eller usant?
I denne oppgaven skal elevene sette strek mellom flere forskjellige overskrifter på hvordan FN jobber med å sikre fred og den rette beskrivelsen. Oppgaven ligger under «Ressurser» nederst på denne siden og heter Oppgave 3 B: FN jobber på mange måter.
Ekstramateriell
Ønsker du og klassen og fordype dere mer i hva FN er og hvordan FN jobber kan vi anbefale disse ressursene.
Artikler:
Film:
- Hva er FN? (2:40)
Undervisningsopplegg:
Oppsummer økta med elevene og avslutt med å se filmen Er det håp? Som dere finner her FN-dagen 2024 - del 3 (4:28). Filmen kommer med noen eksempler på konflikter man har løst opp gjennom tidene. Filmen tar også opp hva skal til for at det blir fred overalt igjen? Og hvordan gjør man det?
Det kan være greit å vite at filmen er fra oktober 2024, så noe av det som blir sagt om konflikter vi har i verden i dag kan være noe utdatert.
Kompetansemål
Kompetansemål i samfunnsfag:
- vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår
- gjøre rede for årsaker til og konsekvenser av sentrale historiske og nåtidige konflikter og reflektere over om endringer av noen forutsetninger kunne ha hindret konfliktene
- utforske og beskrive hvordan menneske- og urfolksrettigheter og andre internasjonale avtaler og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, menneskers liv og likestilling og likeverd
Kompetansemål norsk 10. trinn:
- bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
Kompetansemål norsk vgs.:
- bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
Kompetansemål i samfunnskunnskap:
- vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
- utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper
For tilbakemelding eller spørsmål, kontakt:
Jenny Haugland Dølvik
Rådgiver (Nordland, Troms og Finnmark)
jenny.haugland.dolvik@fn.no+47 481 83 236

