| Fag: | Geografi, KRLE, naturfag, norsk, religion og etikk, samfunnsfag, samfunnsgeografi, samfunnskunnskap |
| Tverrfaglig tema: | Demokrati og medborgerskap |
| Klassetrinn: | 8.-10. trinn og VGS |
| Tema: | Fattigdom, bærekraftig utvikling, FNs bærekraftsmål, klima og miljø |
| Tidsbruk: | 90 min |
Lærerveiledning
Denne siden inneholder et undervisningsopplegg for ungdomstrinnet og et for videregående. Her kan du laste ned Power Point-presentasjoner til hvert av oppleggene:
Undervisningsoppleggene er tredelt
1) Først blir elevene presentert for sentrale fagbegreper, og skal selv lese temasider på FN.no og forklare begrepene med egne ord. Denne første delen kan også brukes som lekse/forarbeid til timen, hvis ønskelig.
2) Den andre delen består av gjennomgang av fagbegrepene, hva FN gjør og hva Norge gjør for å løse klima- og naturkrisen.
3) Til slutt en dilemmaoppgave. Elevene blir presentert for en fiktiv case der man på ungdomstrinnet skal diskutere hyttefelt på fjellet i Norge, mens på videregående diskuteres vindmøller. Felles for begge dilemmaene er at de bygger på fagkunnskapen elevene tidligere har ervervet seg, og at elevene skal sette seg inn i ulike roller og perspektiver.
Andre undervisningsopplegg om samme tema
- For 1.-7. trinn: Bærekraftsstien
- For 5.-7. trinn: Bruke eller verne?
- For 8.-10. trinn og VGS: Naturmangfold og bruk av naturressurser – et dilemma?
Relevante temasider
Kompetansemål
Kompetansemål etter 10. trinn
Norsk
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
Naturfag
- gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
- drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
KRLE
- utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Samfunnsfag
- Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
Kompetansemål VGS
Geografi
Kjerneelementer: Berekraftig utvikling og globalisering
Kompetansemål etter Vg1/Vg2:
- reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektiv
- utforske kva endringar i klimaet har å seie for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
- utforske og gjere greie for årsakene til ein aktuell natur- eller miljøkatastrofe og konsekvensar for menneske, samfunn og natur
Naturfag
Kjerneelementer: Jorda og livet på jorda.
Kompetansemål etter Vg1/Vg2:
- gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
Religion og etikk
Kjerneelementer: Utforsking av eksistensielle spørsmål og svar og Kunne ta andres perspektiv
Kompetansemål etter Vg3:
- drøfte menneskeverd og naturens egenverdi i møte med teknologisk utvikling
Samfunnsgeografi
Kjerneelementer: Globalisering og bærekraftig utvikling, Planlegging og ressursforvaltning, Befolkning og geografisk mobilitet
Kompetansemål etter Vg1/Vg2:
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger
- gjøre rede for sammenhengen mellom ressurser, lokalisering av økonomisk aktivitet, globalisering og bærekraftig utvikling, og drøfte årsaker og konsekvenser av dette på ulike geografiske nivåer
- reflektere over hva sted og stedsidentitet er, og hvordan disse kan endre seg over tid
- drøfte ulike konsekvenser av samfunnsutviklingen og utforske og vurdere tiltak for å håndtere ulike framtidsutfordringer
Samfunnskunnskap
Kjerneelementer: Undring og utforsking, Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking, Medborgarskap og berekraftig utvikling
Kompetansemål etter Vg1/Vg2:
- utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
- vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
- drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
For tilbakemelding eller spørsmål, kontakt:
Madeleine Hesstvedt Solstad
Rådgiver (Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold og Innlandet)
madeleine.solstad@fn.no+47 984 58 337