Undervisningsopplegg

Her finner du aktuelle og engasjerende aktiviteter og undervisningsopplegg om FN og verden vi lever i.

  • 5-7 trinn
  • 8-10 trinn

Varierende

MatEffekten

Med over åtte milliarder mennesker på jorda, er hva vi spiser helt avgjørende, ikke bare for hver og en av oss, men for at vi sammen skal nå bærekraftsmålene. I teoretiske og praktiske oppgaver får elevene innblikk i hva MatEffekten handler om.

Fag

Mat og helse, Naturfag, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap

Til opplegg og oppgaver
  • 5-7 trinn
  • 8-10 trinn
  • VGS

Varierende

Film i undervisningen

Å benytte film i undervisningen er en god måte for å belyse ulike utfordringer vi står ovenfor i verden. Dette generelle undervisningsopplegget gir lærere et ferdig rammeverk for å bruke film for å arbeide med internasjonale spørsmål i klasserommet.

Fag

Historie, KRLE / Religion og etikk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap

Til opplegg og oppgaver
  • 5-7 trinn
  • 8-10 trinn
  • VGS
  • VGS yrkesfag

Varierende

«Ikke-vold" heter bronsestatuen» som står utenfor FNs hovedkvarter i New York. Den er laget av den svenske skulptøren Carl Fredrik Reuterswärd, og ble gitt som gave til FN fra Luxembourg i 1988.

Trenger vi FN?

Trenger vi egentlig FN? Dette lille, men store spørsmålet, danner utgangspunktet for dette undervisningsopplegget.

Fag

Norsk, Historie, Politikk og menneskerettigheter, KRLE / Religion og etikk, Religion og etikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap

Til opplegg og oppgaver
  • 8-10 trinn
  • VGS

90 minutter (2 skoletimer)

Tekstilarbeidere ved en skofabrikk i Kina.

Rollespill: Tekstilfabrikken

I denne tverrfaglige aktiviteten skal elevene utføre et rollespill hvor de skal simulere ulike parter i arbeidslivet, med tekstilindustrien i Kambodsja som setting.

Fag

Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap

Til opplegg og oppgaver
  • 5-7 trinn

Varierende

Ressursbank «Bærekraft» 5.-7. trinn

Her finner du sju læringsaktiviteter, alle med en helhetlig tilnærming av undring og utforsking tilknyttet bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.

Fag

Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk, Naturfag, Matematikk

Til opplegg og oppgaver
  • 8-10 trinn

Varierende

FNs generalsekretær António Guterres besøker Norge i 2018.

Ressursbank «Bærekraft» 8.-10. trinn

Her finner du en rekke undervisningsopplegg der elevene kan lære om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål gjennom undring og utforsking.

Fag

Naturfag, Norsk, Matematikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, KRLE / Religion og etikk

Til opplegg og oppgaver
  • VGS

Varierende

Ressursbank «Bærekraft» for vgs

Her finner du en stor ressursbank med 11 undervisningsopplegg for både fellesfag og programfag på VGS. Alle er tilknyttet bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.

Fag

Historie, KRLE / Religion og etikk, Matematikk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Geografi

Til opplegg og oppgaver
  • 8-10 trinn
  • VGS

45 min

Knut Straume, rådgiver i FN-sambandet, holder her et digitalt foredrag om Holocaust og folkemord.

Digitale foredrag

Bestill et digitalt foredrag fra FN-foredrag! Vi tilbyr digitale foredrag av høy, faglig kvalitet for hele skoleklasser.

Fag

Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Politikk og menneskerettigheter

Til opplegg og oppgaver
  • 8-10 trinn

Varierende

FN som politisk kunst – for ungdomsskole

Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i avistegningene til Egil Nyhus om FN. Tegningene viser oss en verden med og uten FN, og elevene skal bruke tegningene til å analysere og reflektere rundt tilsvarende problemstillinger og produsere egne verk.  

Fag

Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, KRLE / Religion og etikk, Kunst og håndverk, Design og redesign

Til opplegg og oppgaver
  • 5-7 trinn

Varierende

FN som politisk kunst – for mellomtrinnet

Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i avistegningene til Egil Nyhus om FN. Tegningene viser oss en verden med og uten FN, og elevene skal bruke tegningene til å analysere og reflektere rundt tilsvarende problemstillinger og produsere egne verk.  

Fag

Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, KRLE / Religion og etikk, Kunst og håndverk

Til opplegg og oppgaver
  • 5-7 trinn
  • 8-10 trinn

Varierende

Mitt bærekraftige klesskap

Ved å la elevene selv undersøke og samle informasjon om hvor mye ressurser som kreves for produsere ett av plaggene de har på seg og analysere eget klesskap, vil de garantert få en helt ny forståelse av bærekraftig forbruk og produksjon. 

Fag

Kunst og håndverk, Design og redesign, Matematikk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap

Til opplegg og oppgaver
  • 5-7 trinn

Varierende

Bruke eller verne?

Gjennom en fiktiv historie om fire familiers bruk av en felles innsjø, lærer elevene om utfordringer omkring bevaring av natur og naturmangfold.

Fag

Naturfag, KRLE / Religion og etikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk

Til opplegg og oppgaver