Undervisningsopplegg
Her finner du aktuelle og engasjerende aktiviteter og undervisningsopplegg om FN og verden vi lever i.
- 5-7 trinn
- 8-10 trinn
Varierende
MatEffekten
Med over åtte milliarder mennesker på jorda, er hva vi spiser helt avgjørende, ikke bare for hver og en av oss, men for at vi sammen skal nå bærekraftsmålene. I teoretiske og praktiske oppgaver får elevene innblikk i hva MatEffekten handler om.
Fag
Mat og helse, Naturfag, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 5-7 trinn
- 8-10 trinn
- VGS
Varierende
Film i undervisningen
Å benytte film i undervisningen er en god måte for å belyse ulike utfordringer vi står ovenfor i verden. Dette generelle undervisningsopplegget gir lærere et ferdig rammeverk for å bruke film for å arbeide med internasjonale spørsmål i klasserommet.
Fag
Historie, KRLE / Religion og etikk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 5-7 trinn
- 8-10 trinn
- VGS
- VGS yrkesfag
Varierende
Trenger vi FN?
Trenger vi egentlig FN? Dette lille, men store spørsmålet, danner utgangspunktet for dette undervisningsopplegget.
Fag
Norsk, Historie, Politikk og menneskerettigheter, KRLE / Religion og etikk, Religion og etikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 8-10 trinn
- VGS
90 minutter (2 skoletimer)
Rollespill: Tekstilfabrikken
I denne tverrfaglige aktiviteten skal elevene utføre et rollespill hvor de skal simulere ulike parter i arbeidslivet, med tekstilindustrien i Kambodsja som setting.
Fag
Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 5-7 trinn
Varierende
Ressursbank «Bærekraft» 5.-7. trinn
Her finner du sju læringsaktiviteter, alle med en helhetlig tilnærming av undring og utforsking tilknyttet bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.
Fag
Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk, Naturfag, Matematikk
- 8-10 trinn
Varierende
Ressursbank «Bærekraft» 8.-10. trinn
Her finner du en rekke undervisningsopplegg der elevene kan lære om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål gjennom undring og utforsking.
Fag
Naturfag, Norsk, Matematikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, KRLE / Religion og etikk
- VGS
Varierende
Ressursbank «Bærekraft» for vgs
Her finner du en stor ressursbank med 11 undervisningsopplegg for både fellesfag og programfag på VGS. Alle er tilknyttet bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.
Fag
Historie, KRLE / Religion og etikk, Matematikk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Geografi
- 8-10 trinn
- VGS
45 min
Digitale foredrag
Bestill et digitalt foredrag fra FN-foredrag! Vi tilbyr digitale foredrag av høy, faglig kvalitet for hele skoleklasser.
Fag
Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Politikk og menneskerettigheter
- 8-10 trinn
Varierende
FN som politisk kunst – for ungdomsskole
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i avistegningene til Egil Nyhus om FN. Tegningene viser oss en verden med og uten FN, og elevene skal bruke tegningene til å analysere og reflektere rundt tilsvarende problemstillinger og produsere egne verk.
Fag
Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, KRLE / Religion og etikk, Kunst og håndverk, Design og redesign
- 5-7 trinn
Varierende
FN som politisk kunst – for mellomtrinnet
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i avistegningene til Egil Nyhus om FN. Tegningene viser oss en verden med og uten FN, og elevene skal bruke tegningene til å analysere og reflektere rundt tilsvarende problemstillinger og produsere egne verk.
Fag
Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, KRLE / Religion og etikk, Kunst og håndverk
- 5-7 trinn
- 8-10 trinn
Varierende
Mitt bærekraftige klesskap
Ved å la elevene selv undersøke og samle informasjon om hvor mye ressurser som kreves for produsere ett av plaggene de har på seg og analysere eget klesskap, vil de garantert få en helt ny forståelse av bærekraftig forbruk og produksjon.
Fag
Kunst og håndverk, Design og redesign, Matematikk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 5-7 trinn
Varierende
Bruke eller verne?
Gjennom en fiktiv historie om fire familiers bruk av en felles innsjø, lærer elevene om utfordringer omkring bevaring av natur og naturmangfold.
Fag
Naturfag, KRLE / Religion og etikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk