Boka fra denne videoen finner du i arkivet over tidligere boklister i lenken nederst på denne siden.

Bærekraftsbiblioteket består av barnelitterære boklister med aktiviteter til alle 17 bærekraftsmålene, og tilbyr deltakerne en litterær og samtalebasert forståelse av verdens felles arbeidsplan.

Om boklisten

Listen er tilpasset barn fra 6 til 12 år. Barna på samme alderstrinn kan ha ulik lesekompetanse.

Vi har med vilje ikke satt alder på selve boklisten da vi tenker at også barna kan gå inn på siden og lese bokpresentasjonene og selv velge hvilken bok de vil lese. Derimot har vi merket bøkene med veiledende alder etter en fargekode: Grønn antyder at boka passer for 6–8 år, gul antyder at boka passer for 8–10 år, og rød antyder at boka passer for 10–12 år.

Se boklisten til mål 1, med omtale av bøkene

Spørsmål til bærekraftsmål 1:

  • Hva tenker du på når du hører ordet «fattigdom»?
  • Hva forteller boka du har lest om det å være fattig?
  • Hva tror du er grunnen til at noen er fattige og noen er rike?
  • Hvordan tror du det er å være fattig i Norge i dag?
  • Hvordan tror du det er å være rik i Norge i dag?
  • Hvilke forskjeller tror du det er på å være fattig i Norge og i andre land?
  • Har du forslag til hva vi kan gjøre for å få ned fattigdom?
  • Har du noe du vil si til de menneskene du leste om i boka?

Samtalestartere

  • Hva la du merke til?
  • Hva fikk boka deg til å tenke på?

Igangsettere

  • Jeg synes det var rart at…
  • Jeg ble glad når…
  • Jeg ble irritert/sint…
  • Det var spennende da…
  • Det var dårlig gjort når…
  • Det var kult at…
  • Jeg skjønte ikke helt hvorfor…
  • Jeg ble overrasket over at…

Identifikasjonsspørsmål

Dette er spørsmål som gir rom for personlig innlevelse, for eksempel:

  • Hva ville du gjort? F. eks. hvis du var en karakter i boka?
  • Hvordan ville du reagert? Hvis det skjedde deg? Her kan du f. eks. referere til noe spesielt som skjedde i boka
  • Hva ville du ønske skjedde isteden?

Refleksjonsspørsmål

Åpner for å reflektere over tekstens innhold. Det er ofte spørsmål som handler om det som ikke står i selve teksten, noe som skal få oss til å fylle de tomme rommene, for eksempel:

  • Hvorfor tror du..? det er forskjell på fattige og rike?
  • Hva tenker du at vi bør gjøre? for at dyr på fjellet har det bra?

Overføringsspørsmål

Med overføringsspørsmål aktualiserer du boka – altså kobler du teksten med verden utenfor teksten:

  • Har du eller noen du kjenner opplevd noe liknende?
  • Kunne dette skjedd i virkeligheten?
  • Hvordan ville det sett ut, da?

Oppfølgingsspørsmål

Spørsmål for å følge opp barnas innspill og føre samtalen videre:

  • Hva i teksten får deg til å tenke det?
  • Har du noen forslag til hva som burde ha skjedd?
  • Er det noe du kan kjenne deg igjen i?
  • Hva får den/det deg til å tenke og føle?
  • Hvorfor handler personene/dyrene som de gjør?
  • Hvordan påvirker det de gjør andre/byen/verden?
  • Hva er det teksten ikke sier noe om? Hva er det vi ikke får vite?

Arkiv

Arkiv over Bærekraftsbibliotekets tidligere boklister

Oppgaver og aktivitetsmateriale for alle målene

Fra læreplanen om mål 1

Tverrfaglig tema

Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg.

Demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler, og gjøre dem i stand til å delta i demokratiske prosesser.

Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i skolen skal legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres.

Kjerneelementer

Norsk Tekst i kontekst, Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping, Språket som system og mulighet, Språklig mangfold

Samfunnsfag Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og sammenhenger, Demokratiforståelse og deltakelse, Bærekraftige samfunn, Identitetsutvikling og fellesskap

Matematikk Utforsking og problemløsning, Modellering og anvendelse, Resonnering og argumentasjon, Representasjon og kommunikasjon, Matematiske kunnskapsområder

Kunst og håndverk Visuell kommunikasjon, Kulturforståelse

KRLE Kjennskap til religioner og livssyn, Kunne ta andres perspektiv, Etisk refleksjon

Engelsk Kommunikasjon

For tilbakemelding eller spørsmål, kontakt:

Ayse Koca

Prosjektleder Bærekraftsbiblioteket, Norsk barnebokinstitutt

ayse.koca@barnebokinstituttet.no

+47 23 13 13 70

Mari Eggen Sager

Seniorrådgiver (Trøndelag, Møre og Romsdal)

mari.eggen.sager@fn.no

+47 470 19 645