Bærekraftsbiblioteket består av barnelitterære boklister med aktiviteter til alle 17 bærekraftsmålene, og tilbyr deltakerne en litterær og samtalebasert forståelse av verdens felles arbeidsplan.
Om boklisten
Listen er tilpasset barn fra 6 til 12 år. Barna på samme alderstrinn kan ha ulik lesekompetanse.
Vi har med vilje ikke satt alder på selve boklisten da vi tenker at også barna kan gå inn på siden og lese bokpresentasjonene og selv velge hvilken bok de vil lese. Derimot har vi merket bøkene med veiledende alder etter en fargekode: Grønn antyder at boka passer for 6–8 år, gul antyder at boka passer for 8–10 år, og rød antyder at boka passer for 10–12 år.

Se boklisten for mål 10, med omtale av bøkene
Spørsmål til bærekraftsmål 10:
- Hva sier boka du har lest om forskjellen på fattig og rik?
- Hvorfor tror du noen mennesker må flytte til andre steder i verden?
- Hvorfor er noen land rike, mens andre er fattige?
- Hvordan er det der du bor, er det stor forskjell på hvordan folk har det? Hvorfor er det i så fall slik, tror du? Hvordan tror du det ville vært om forskjellen var mindre eller større?
- Hvordan tror du det ville vært hvis folk hadde det annerledes, at de som har tilgang til skole ikke skulle ha det, likevel, og at de som har tilgang til helsehjelp ikke lenger har slik tilgang?
- Hva tenker du at vi må gjøre som samfunn for at det skal bli større likhet der du bor, og over hele landet, og over hele verden?
Samtalestartere
- Hva la du merke til?
- Hva fikk boka deg til å tenke på?
Igangsettere
- Jeg synes det var rart at…
- Jeg ble glad når…
- Jeg ble irritert/sint…
- Det var spennende da…
- Det var dårlig gjort når…
- Det var kult at…
- Jeg skjønte ikke helt hvorfor…
- Jeg ble overrasket over at…
Identifikasjonsspørsmål
Dette er spørsmål som gir rom for personlig innlevelse, for eksempel:
- Hva ville du gjort? F. eks. hvis du var en karakter i boka?
- Hvordan ville du reagert? Hvis det skjedde deg? Her kan du f. eks. referere til noe spesielt som skjedde i boka
- Hva ville du ønske skjedde isteden?
Refleksjonsspørsmål
Åpner for å reflektere over tekstens innhold. Det er ofte spørsmål som handler om det som ikke står i selve teksten, noe som skal få oss til å fylle de tomme rommene, for eksempel:
- Hvorfor tror du..? det er forskjell på fattige og rike?
- Hva tenker du at vi bør gjøre? for at dyr på fjellet har det bra?
Overføringsspørsmål
Med overføringsspørsmål aktualiserer du boka – altså kobler du teksten med verden utenfor teksten:
- Har du eller noen du kjenner opplevd noe liknende?
- Kunne dette skjedd i virkeligheten?
- Hvordan ville det sett ut, da?
Oppfølgingsspørsmål
Spørsmål for å følge opp barnas innspill og føre samtalen videre:
- Hva i teksten får deg til å tenke det?
- Har du noen forslag til hva som burde ha skjedd?
- Er det noe du kan kjenne deg igjen i?
- Hva får den/det deg til å tenke og føle?
- Hvorfor handler personene/dyrene som de gjør?
- Hvordan påvirker det de gjør andre/byen/verden?
- Hva er det teksten ikke sier noe om? Hva er det vi ikke får vite?
Arkiv
Boklister til alle målene
Oppgaver og aktivitetsmateriale for alle målene
Fra læreplanen om mål 10
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. Verdivalg og betydningen av mening i livet, mellommenneskelige relasjoner, å kunne sette grenser og respektere andres, og å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner hører også hjemme under dette temaet.
Demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler, og gjøre dem i stand til å delta i demokratiske prosesser. Opplæringen skal gi elevene forståelse for sammenhengen mellom demokrati og sentrale menneskerettigheter som ytringsfrihet, stemmerett og organisasjonsfrihet.
Bærekraftig utvikling bygger på forståelsen av sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold. Menneskehetens levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, regionalt og globalt.
Kjerneelementer
Norsk: Tekst i kontekst, Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping
Samfunnsfag: Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og sammenhenger, Demokratiforståelse og deltakelse, Bærekraftige samfunn, Identitetsutvikling og fellesskap
Matematikk: Utforsking og problemløsning, Representasjon og kommunikasjon
Kunst og håndverk: Visuell kommunikasjon
KRLE: Kunne ta andres perspektiv, Etisk refleksjon
Flere ressurser
For tilbakemelding eller spørsmål, kontakt:
Ayse Koca
Prosjektleder Bærekraftsbiblioteket, Norsk barnebokinstitutt
ayse.koca@barnebokinstituttet.no+47 23 13 13 70
