Boka fra denne videoen finner du i arkivet over tidligere boklister i lenken nederst på denne siden.

Bærekraftsbiblioteket består av barnelitterære boklister med aktiviteter til alle 17 bærekraftsmålene, og tilbyr deltakerne en litterær og samtalebasert forståelse av verdens felles arbeidsplan.

Om boklisten

Listen er tilpasset barn fra 6 til 12 år. Barna på samme alderstrinn kan ha ulik lesekompetanse.

Vi har med vilje ikke satt alder på selve boklisten da vi tenker at også barna kan gå inn på siden og lese bokpresentasjonene og selv velge hvilken bok de vil lese. Derimot har vi merket bøkene med veiledende alder etter en fargekode: Grønn antyder at boka passer for 6–8 år, gul antyder at boka passer for 8–10 år, og rød antyder at boka passer for 10–12 år.

Se boklisten for mål 9, med omtale av bøkene

Spørsmål til bærekraftsmål 9:

  • Kan ny teknologi være dumt, eller er nye oppfinnelser alltid bra?
  • I Norge bygger vi mange hus av tre. Vi har også mange ferger, og vi har veier overalt selv der det ikke bor så mange mennesker. Hvorfor det, tror du? Er det annerledes i andre land?
  • Hva slags naturressurser er det der hvor du bor? Hvordan blir de utnyttet, tror du?
  • Hva forteller boka du har lest om framkomstmidler? Hvilke framkomstmidler bruker du i hverdagen?
  • Hvorfor er do og sanitæranlegg en viktig del av infrastruktur i alle byer?
  • Tenk deg at du blir oppfinner når du blir stor. Hva vil du forsøke å finne opp? Hva tenker du at samfunnet der du bor trenger aller mest at blir funnet opp, noe som ikke finnes i dag?

Samtalestartere

  • Hva la du merke til?
  • Hva fikk boka deg til å tenke på?

Igangsettere

  • Jeg synes det var rart at…
  • Jeg ble glad når…
  • Jeg ble irritert/sint…
  • Det var spennende da…
  • Det var dårlig gjort når…
  • Det var kult at…
  • Jeg skjønte ikke helt hvorfor…
  • Jeg ble overrasket over at…

Identifikasjonsspørsmål

Dette er spørsmål som gir rom for personlig innlevelse, for eksempel:

  • Hva ville du gjort? F. eks. hvis du var en karakter i boka?
  • Hvordan ville du reagert? Hvis det skjedde deg? Her kan du f. eks. referere til noe spesielt som skjedde i boka
  • Hva ville du ønske skjedde isteden?

Refleksjonsspørsmål

Åpner for å reflektere over tekstens innhold. Det er ofte spørsmål som handler om det som ikke står i selve teksten, noe som skal få oss til å fylle de tomme rommene, for eksempel:

  • Hvorfor tror du..? det er forskjell på fattige og rike?
  • Hva tenker du at vi bør gjøre? for at dyr på fjellet har det bra?

Overføringsspørsmål

Med overføringsspørsmål aktualiserer du boka – altså kobler du teksten med verden utenfor teksten:

  • Har du eller noen du kjenner opplevd noe liknende?
  • Kunne dette skjedd i virkeligheten?
  • Hvordan ville det sett ut, da?

Oppfølgingsspørsmål

Spørsmål for å følge opp barnas innspill og føre samtalen videre:

  • Hva i teksten får deg til å tenke det?
  • Har du noen forslag til hva som burde ha skjedd?
  • Er det noe du kan kjenne deg igjen i?
  • Hva får den/det deg til å tenke og føle?
  • Hvorfor handler personene/dyrene som de gjør?
  • Hvordan påvirker det de gjør andre/byen/verden?
  • Hva er det teksten ikke sier noe om? Hva er det vi ikke får vite?

Arkiv

Arkiv over Bærekraftsbibliotekets tidligere boklister

Oppgaver og aktivitetsmateriale for alle målene

Fra læreplanen om mål 9

Tverrfaglige temaer

Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i skolen skal legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres. Elevene skal lære om sammenhengen mellom de ulike aspektene ved bærekraftig utvikling.

Teknologi har betydelig innvirkning på menneske, miljø og samfunn. Teknologisk kompetanse og kunnskap om sammenhengene mellom teknologi og de sosiale, økonomiske og miljømessige sidene ved bærekraftig utvikling står derfor sentralt i dette temaet. Teknologiutvikling kan bidra til å løse problemer, men kan også skape nye. Kunnskap om teknologi innebærer en forståelse av hvilke dilemmaer som kan oppstå ved bruk av teknologi, og hvordan disse kan håndteres.

Kjerneelementer

Norsk: Tekst i kontekst, Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping, Språket som system og mulighet

Samfunnsfag: Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og sammenhenger, Bærekraftige samfunn

Naturfag: Teknologi, Jorda og livet på jorda

Kunst og håndverk: Kunst- og designprosesser

For tilbakemelding eller spørsmål, kontakt:

Ayse Koca

Prosjektleder Bærekraftsbiblioteket, Norsk barnebokinstitutt

ayse.koca@barnebokinstituttet.no

+47 23 13 13 70

Mari Eggen Sager

Seniorrådgiver (Trøndelag, Møre og Romsdal)

mari.eggen.sager@fn.no

+47 470 19 645