Bærekraftsbiblioteket består av barnelitterære boklister med aktiviteter til alle 17 bærekraftsmålene, og tilbyr deltakerne en litterær og samtalebasert forståelse av verdens felles arbeidsplan.
Om boklisten
Listen er tilpasset barn fra 6 til 12 år. Barna på samme alderstrinn kan ha ulik lesekompetanse.
Vi har med vilje ikke satt alder på selve boklisten da vi tenker at også barna kan gå inn på siden og lese bokpresentasjonene og selv velge hvilken bok de vil lese. Derimot har vi merket bøkene med veiledende alder etter en fargekode: Grønn antyder at boka passer for 6–8 år, gul antyder at boka passer for 8–10 år, og rød antyder at boka passer for 10–12 år.

Se boklisten for mål 12, med omtale av bøkene
Spørsmål til bærekraftsmål 12:
- Hvem er det klimaendringene går utover? Oss mennesker, eller jorda? Klarer jorda seg uten oss?
- Hvem bør få bestemme over jorda og framtida vår?
- Har det vi gjør hjemme i Norge konsekvenser for mennesker andre steder på jorda? Tror du land som forurenser lite, har lyst til å samarbeide og hjelpe land som forurenser mye?
- Hvordan er det hvis ting du er glad i, blir ødelagt av andre?
- Hva betyr det å være egoistisk?
- Hvordan kan vi være flinkere til å gjenbruke brukte ting? Hvorfor er det viktig, tror du?
- Hvis du fikk velge tre ting som du ikke kan klare deg uten, hvilke ting ville det vært?
Samtalestartere
- Hva la du merke til?
- Hva fikk boka deg til å tenke på?
Igangsettere
- Jeg synes det var rart at…
- Jeg ble glad når…
- Jeg ble irritert/sint…
- Det var spennende da…
- Det var dårlig gjort når…
- Det var kult at…
- Jeg skjønte ikke helt hvorfor…
- Jeg ble overrasket over at…
Identifikasjonsspørsmål
Dette er spørsmål som gir rom for personlig innlevelse, for eksempel:
- Hva ville du gjort? F. eks. hvis du var en karakter i boka?
- Hvordan ville du reagert? Hvis det skjedde deg? Her kan du f. eks. referere til noe spesielt som skjedde i boka
- Hva ville du ønske skjedde isteden?
Refleksjonsspørsmål
Åpner for å reflektere over tekstens innhold. Det er ofte spørsmål som handler om det som ikke står i selve teksten, noe som skal få oss til å fylle de tomme rommene, for eksempel:
- Hvorfor tror du..? det er forskjell på fattige og rike?
- Hva tenker du at vi bør gjøre? for at dyr på fjellet har det bra?
Overføringsspørsmål
Med overføringsspørsmål aktualiserer du boka – altså kobler du teksten med verden utenfor teksten:
- Har du eller noen du kjenner opplevd noe liknende?
- Kunne dette skjedd i virkeligheten?
- Hvordan ville det sett ut, da?
Oppfølgingsspørsmål
Spørsmål for å følge opp barnas innspill og føre samtalen videre:
- Hva i teksten får deg til å tenke det?
- Har du noen forslag til hva som burde ha skjedd?
- Er det noe du kan kjenne deg igjen i?
- Hva får den/det deg til å tenke og føle?
- Hvorfor handler personene/dyrene som de gjør?
- Hvordan påvirker det de gjør andre/byen/verden?
- Hva er det teksten ikke sier noe om? Hva er det vi ikke får vite?
Arkiv
Boklister til alle målene
Oppgaver og aktivitetsmateriale for alle målene
Fra læreplanen om mål 12
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg.
Gjennom arbeid med temaet demokrati og medborgerskap skal elevene forstå sammenhengen mellom individets rettigheter og plikter. De skal forstå dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets rett og mindretallets rettigheter.
Bærekraftig utvikling handler om å verne om livet på jorda og å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine behov. En bærekraftig utvikling bygger på forståelsen av sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold.
Kjerneelementer
Norsk: Tekst i kontekst, Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping
Samfunnsfag: Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og sammenhenger, Bærekraftige samfunn, Identitetsutvikling og fellesskap
Naturfag: Jorda og livet på jorda
Kunst og håndverk: Håndverksferdigheter, Kunst- og designprosesser
KRLE: Etisk refleksjon
Flere ressurser
For tilbakemelding eller spørsmål, kontakt:
Ayse Koca
Prosjektleder Bærekraftsbiblioteket, Norsk barnebokinstitutt
ayse.koca@barnebokinstituttet.no+47 23 13 13 70
