Boka fra denne videoen finner du i arkivet over tidligere boklister i lenken nederst på denne siden.

Bærekraftsbiblioteket består av barnelitterære boklister med aktiviteter til alle 17 bærekraftsmålene, og tilbyr deltakerne en litterær og samtalebasert forståelse av verdens felles arbeidsplan.

Om boklisten

Listen er tilpasset barn fra 6 til 12 år. Barna på samme alderstrinn kan ha ulik lesekompetanse.

Vi har med vilje ikke satt alder på selve boklisten da vi tenker at også barna kan gå inn på siden og lese bokpresentasjonene og selv velge hvilken bok de vil lese. Derimot har vi merket bøkene med veiledende alder etter en fargekode: Grønn antyder at boka passer for 6–8 år, gul antyder at boka passer for 8–10 år, og rød antyder at boka passer for 10–12 år.

Se boklisten til mål 11, med omtale av bøkene

Spørsmål til bærekraftsmål 11:

  • Hva tror du kan være bra med å bo i by?
  • Hva tror du kan være bra med å bo utenfor byen, der det ikke bor så mange mennesker på samme sted?
  • Hvordan kan vi legge til rette for at byen ikke skal ødelegge for dyrene i naturen?
  • Tror du store byer med mange folk kan gi bedre eller dårligere helse?
  • Hvem bør få bestemme hvordan byen skal være og se ut? De som bestemmer, bor i den, eller alle som kanskje vil bo i den senere?
  • Hvordan tror du økonomi og penger henger sammen med hvor i byen man kan bo, og hvilke tilbud som finnes der?
  • Er det forskjell på ulike deler av byer? Har alle lik tilgang på buss, bibliotek, parker og uteområder? Er det forskjeller på hvor god byen er å være i?
  • Hvordan ser og fungerer din drømmeby ut? (PS! Du kan også dikte opp en fantasiby.)

Samtalestartere

  • Hva la du merke til?
  • Hva fikk boka deg til å tenke på?

Igangsettere

  • Jeg synes det var rart at…
  • Jeg ble glad når…
  • Jeg ble irritert/sint…
  • Det var spennende da…
  • Det var dårlig gjort når…
  • Det var kult at…
  • Jeg skjønte ikke helt hvorfor…
  • Jeg ble overrasket over at…

Identifikasjonsspørsmål

Dette er spørsmål som gir rom for personlig innlevelse, for eksempel:

  • Hva ville du gjort? F. eks. hvis du var en karakter i boka?
  • Hvordan ville du reagert? Hvis det skjedde deg? Her kan du f. eks. referere til noe spesielt som skjedde i boka
  • Hva ville du ønske skjedde isteden?

Refleksjonsspørsmål

Åpner for å reflektere over tekstens innhold. Det er ofte spørsmål som handler om det som ikke står i selve teksten, noe som skal få oss til å fylle de tomme rommene, for eksempel:

  • Hvorfor tror du..? det er forskjell på fattige og rike?
  • Hva tenker du at vi bør gjøre? for at dyr på fjellet har det bra?

Overføringsspørsmål

Med overføringsspørsmål aktualiserer du boka – altså kobler du teksten med verden utenfor teksten:

  • Har du eller noen du kjenner opplevd noe liknende?
  • Kunne dette skjedd i virkeligheten?
  • Hvordan ville det sett ut, da?

Oppfølgingsspørsmål

Spørsmål for å følge opp barnas innspill og føre samtalen videre:

  • Hva i teksten får deg til å tenke det?
  • Har du noen forslag til hva som burde ha skjedd?
  • Er det noe du kan kjenne deg igjen i?
  • Hva får den/det deg til å tenke og føle?
  • Hvorfor handler personene/dyrene som de gjør?
  • Hvordan påvirker det de gjør andre/byen/verden?
  • Hva er det teksten ikke sier noe om? Hva er det vi ikke får vite?

Arkiv

Arkiv over Bærekraftsbibliotekets tidligere boklister

Oppgaver og aktivitetsmateriale for alle målene

Fra læreplanen om mål 11

Tverrfaglige temaer

Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. Et samfunn som legger til rette for gode helsevalg hos den enkelte, har stor

betydning for folkehelsen.

Gjennom arbeid med temaet demokrati og medborgerskap skal elevene forstå sammenhengen mellom individets rettigheter og plikter. Individene har rett til å delta i politisk arbeid, samtidig som samfunnet er avhengig av at borgerne bruker rettighetene til politisk deltakelse og utforming av det sivile samfunnet.

Bærekraftig utvikling handler om å verne om livet på jorda og å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine behov. En bærekraftig utvikling bygger på forståelsen av sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold.

Kjerneelementer

Norsk: Tekst i kontekst, Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon, Skriftlig Tekstskaping

Samfunnsfag: Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og sammenhenger, Demokratiforståelse og deltakelse, Bærekraftige samfunn

Naturfag: Teknologi

Kunst og håndverk: Visuell kommunikasjon

For tilbakemelding eller spørsmål, kontakt:

Ayse Koca

Prosjektleder Bærekraftsbiblioteket, Norsk barnebokinstitutt

ayse.koca@barnebokinstituttet.no

+47 23 13 13 70

Mari Eggen Sager

Seniorrådgiver (Trøndelag, Møre og Romsdal)

mari.eggen.sager@fn.no

+47 470 19 645