Bærekraftsbiblioteket består av barnelitterære boklister med aktiviteter til alle de 17 bærekraftsmålene, og tilbyr deltakerne en litterær og samtalebasert forståelse av verdens felles arbeidsplan.
Om boklisten
Listen er tilpasset barn fra 6 til 12 år. Barna på samme alderstrinn kan ha ulik lesekompetanse.
Vi har med vilje ikke satt alder på selve boklisten da vi tenker at også barna kan gå inn på siden og lese bokpresentasjonene og selv velge hvilken bok de vil lese. Derimot har vi merket bøkene med veiledende alder etter en fargekode: Grønn antyder at boka passer for 6–8 år, gul antyder at boka passer for 8–10 år, og rød antyder at boka passer for 10–12 år.

Se boklisten for mål 7, med omtale av bøkene
Spørsmål til bærekraftsmål 7:
- Hva slags energi brukes eller blir nevnt i boka du har lest?
- Hva tenker du bærekraftig og ikke-bærekraftig energi kan være?
- Kan du tenke deg hvordan du kan bruke minst mulig forurensende energi til å lage mat?
- Hva føler og tenker de du har lest om i boka, om klimaendringene?
- Synes du politikerne gjør så godt de kan for å stoppe klimaendringene? Hva mer tenker du de bør gjøre?
- Synes du barn og ungdom bør få vite om klimaendringer? Hvorfor er det viktig å vite om klimaendringer?
- Noen voksne tror ikke på klimaendringene. Hva tenker du vi kan gjøre for å få dem til å forstå?
- Hva kan vi gjøre for å dempe klimaendringene der du bor?
Samtalestartere
- Hva la du merke til?
- Hva fikk boka deg til å tenke på?
Igangsettere
- Jeg synes det var rart at…
- Jeg ble glad når…
- Jeg ble irritert/sint…
- Det var spennende da…
- Det var dårlig gjort når…
- Det var kult at…
- Jeg skjønte ikke helt hvorfor…
- Jeg ble overrasket over at…
Identifikasjonsspørsmål
Dette er spørsmål som gir rom for personlig innlevelse, for eksempel:
- Hva ville du gjort? F. eks. hvis du var en karakter i boka?
- Hvordan ville du reagert? Hvis det skjedde deg? Her kan du f. eks. referere til noe spesielt som skjedde i boka
- Hva ville du ønske skjedde isteden?
Refleksjonsspørsmål
Åpner for å reflektere over tekstens innhold. Det er ofte spørsmål som handler om det som ikke står i selve teksten, noe som skal få oss til å fylle de tomme rommene, for eksempel:
- Hvorfor tror du..? det er forskjell på fattige og rike?
- Hva tenker du at vi bør gjøre? for at dyr på fjellet har det bra?
Overføringsspørsmål
Med overføringsspørsmål aktualiserer du boka – altså kobler du teksten med verden utenfor teksten:
- Har du eller noen du kjenner opplevd noe liknende?
- Kunne dette skjedd i virkeligheten?
- Hvordan ville det sett ut, da?
Oppfølgingsspørsmål
Spørsmål for å følge opp barnas innspill og føre samtalen videre:
- Hva i teksten får deg til å tenke det?
- Har du noen forslag til hva som burde ha skjedd?
- Er det noe du kan kjenne deg igjen i?
- Hva får den/det deg til å tenke og føle?
- Hvorfor handler personene/dyrene som de gjør?
- Hvordan påvirker det de gjør andre/byen/verden?
- Hva er det teksten ikke sier noe om? Hva er det vi ikke får vite?
Arkiv
Boklister til alle målene
Oppgaver og aktivitetsmateriale for alle målene
Fra læreplanen om mål 7
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg.
Demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler, og gjøre dem i stand til å delta i demokratiske prosesser. Skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere, og gi dem kompetanse til å delta i videreutviklingen av demokratiet i Norge.
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i skolen skal legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres. Menneskehetens levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, regionalt og globalt. Teknologi har betydelig innvirkning på menneske, miljø og samfunn. Teknologisk kompetanse og kunnskap om sammenhengene mellom teknologi og de sosiale, økonomiske og miljømessige sidene ved bærekraftig utvikling står derfor sentralt i dette temaet.
Kjerneelementer
Norsk: Tekst i kontekst, Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping
Samfunnsfag: Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og sammenhenger, Demokratiforståelse og deltakelse, Bærekraftige samfunn, Identitetsutvikling og fellesskap
Naturfag: Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter, Teknologi, Energi og materie, Jorda og livet på jorda
Kunst og håndverk: Visuell kommunikasjon
Flere ressurser
For tilbakemelding eller spørsmål, kontakt:
Ayse Koca
Prosjektleder Bærekraftsbiblioteket, Norsk barnebokinstitutt
ayse.koca@barnebokinstituttet.no+47 23 13 13 70
