Undervisningsopplegg
Her finner du aktuelle og engasjerende aktiviteter og undervisningsopplegg om FN og verden vi lever i.
- 1-4 trinn
- 5-7 trinn
Ca. 1 skoletime
Bærekraftsstien
I Bærekraftsstien kombinerer elevene frisk luft, mosjon og kunnskap om utvikling og FNs bærekraftsmål.
Fag
Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Kroppsøving
- 8-10 trinn
- VGS
90 min
FN-undervisningsøkt
Fra og med skolestart 2024 har vi gleden av å tilby tverrfaglige undervisningsøkter innenfor tre av FNs hovedområder. Øktene varer i 90 min og veksler mellom fag, refleksjon og elevinteraktivitet.
Fag
Historie, KRLE / Religion og etikk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 5-7 trinn
60 min
Handelsspillet for mellomtrinnet
I Handelsspillet spiller elevene representanter fra ulike land. De lærer på den måten om forskjeller mellom rike og fattigere land i verden, og om hvordan ulike forutsetninger påvirker valgene våre.
Fag
KRLE / Religion og etikk, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Matematikk
- 8-10 trinn
- VGS
Varierende
Erfaringer fra FN-avis
Fag
Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Politikk og menneskerettigheter, Engelsk, KRLE / Religion og etikk, Religion og etikk, Kunst og håndverk
- 8-10 trinn
- VGS
Varierende
BærekraftLAB
BærekraftLAB er et didaktisk verktøy utviklet av Risør vgs med tips og hjelp fra Universitet i Agder, Ungt Entreprenørskap, CoLAB, og FN-sambandet.
Fag
Design og redesign, Engelsk, Geografi, Kunst og håndverk, Naturfag, Norsk, Matematikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 8-10 trinn
- VGS
Varierende
Gjør en endring!
Dette tverrfaglige undervisningsopplegget kombinerer personlig utvikling og endring som et konsept i ulike fag. Her skal hver elev velge seg en endringsutfordring i sitt eget liv som de vil ta tak i.
Fag
Norsk, Matematikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Naturfag, Engelsk
- 8-10 trinn
- VGS
Varierende
Rydd nærmiljøet!
Å arrangere en ryddeaksjon på skolen kan være et godt utgangspunkt for å drive tverrfaglig undervisning om og for bærekraftig utvikling. Å involvere en eller flere lokale samarbeidspartnere, som kommunen, renovasjonsselskapet eller organisasjoner/ildsjeler vil utvikle elevenes nysgjerrighet, kunnskap og engasjement for lokalmiljøet og artene som lever der.
Fag
Design og redesign, Engelsk, Geografi, Kunst og håndverk, Naturfag, Norsk, Matematikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 8-10 trinn
- VGS
Varierende
Gjør din skole mer bærekraftig
I dette undervisningsopplegget/prosjektet skal elevene kartlegge og forsøke å løse bærekraftsutfordringer ved egen skole. Elevene vil, i tillegg til å utvikle ideer som bygger handlingskompetanse, lære prosjektstyring.
Fag
Design og redesign, Engelsk, Geografi, Kunst og håndverk, Naturfag, Norsk, Matematikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 8-10 trinn
- VGS
Varierende
Tverrfaglig undervisning om bærekraft
Her finner du fire undervisningsopplegg som handler om å utvikle elevenes handlingskompetanse, og gi elevene kunnskap om, for og igjennom bærekraftig utvikling. Oppleggene er utviklet i samarbeid med Risør videregående skole.
Fag
Design og redesign, Engelsk, Geografi, Kunst og håndverk, Naturfag, Norsk, Matematikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 8-10 trinn
3 x 90 min/en fagdag
Uteskole: På jakt etter naturgoder
Gjennom teoretiske øvelser og ekskursjon ute i naturen lærer elevene om de viktige tjenestene naturen gjør for oss.
Fag
Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 5-7 trinn
- 8-10 trinn
Varierende
MatEffekten
Med over åtte milliarder mennesker på jorda, er hva vi spiser helt avgjørende, ikke bare for hver og en av oss, men for at vi sammen skal nå bærekraftsmålene. I teoretiske og praktiske oppgaver får elevene innblikk i hva MatEffekten handler om.
Fag
Mat og helse, Naturfag, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 5-7 trinn
- 8-10 trinn
- VGS
Varierende
Trenger vi FN?
Trenger vi egentlig FN? Dette lille, men store spørsmålet, danner utgangspunktet for dette undervisningsopplegget.
Fag
Norsk, Historie, Politikk og menneskerettigheter, KRLE / Religion og etikk, Religion og etikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 8-10 trinn
- VGS
90 minutter (2 skoletimer)
Rollespill: Tekstilfabrikken
I denne tverrfaglige aktiviteten skal elevene utføre et rollespill hvor de skal simulere ulike parter i arbeidslivet, med tekstilindustrien i Kambodsja som setting.
Fag
Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 5-7 trinn
Varierende
Ressursbank «Bærekraft» 5.-7. trinn
Her finner du sju læringsaktiviteter, alle med en helhetlig tilnærming av undring og utforsking tilknyttet bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.
Fag
Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk, Naturfag, Matematikk
- 8-10 trinn
Varierende
Ressursbank «Bærekraft» 8.-10. trinn
Her finner du en rekke undervisningsopplegg der elevene kan lære om bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål gjennom undring og utforsking.
Fag
Naturfag, Norsk, Matematikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, KRLE / Religion og etikk
- VGS
Varierende
Ressursbank «Bærekraft» for vgs
Her finner du en stor ressursbank med 11 undervisningsopplegg for både fellesfag og programfag på VGS. Alle er tilknyttet bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.
Fag
Historie, KRLE / Religion og etikk, Matematikk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Geografi
- 8-10 trinn
- VGS
45 min
Digitale foredrag
Bestill et digitalt foredrag fra FN-foredrag! Vi tilbyr digitale foredrag av høy, faglig kvalitet for hele skoleklasser.
Fag
Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Politikk og menneskerettigheter
- 8-10 trinn
FN som politisk kunst – for ungdomsskole
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i avistegningene til Egil Nyhus om FN. Tegningene viser oss en verden med og uten FN, og elevene skal bruke tegningene til å analysere og reflektere rundt tilsvarende problemstillinger og produsere egne verk.
Fag
Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, KRLE / Religion og etikk, Kunst og håndverk, Design og redesign
- 5-7 trinn
Varierende
FN som politisk kunst – for mellomtrinnet
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i avistegningene til Egil Nyhus om FN. Tegningene viser oss en verden med og uten FN, og elevene skal bruke tegningene til å analysere og reflektere rundt tilsvarende problemstillinger og produsere egne verk.
Fag
Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, KRLE / Religion og etikk, Kunst og håndverk
- 5-7 trinn
- 8-10 trinn
Varierende
Mitt bærekraftige klesskap
Ved å la elevene selv undersøke og samle informasjon om hvor mye ressurser som kreves for produsere ett av plaggene de har på seg og analysere eget klesskap, vil de garantert få en helt ny forståelse av bærekraftig forbruk og produksjon.
Fag
Kunst og håndverk, Design og redesign, Matematikk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 5-7 trinn
Bruke eller verne?
Gjennom en fiktiv historie om fire familiers bruk av en felles innsjø, lærer elevene om utfordringer omkring bevaring av natur og naturmangfold.
Fag
Naturfag, KRLE / Religion og etikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk
- 8-10 trinn
- VGS
Naturmangfold og bruk av naturressurser – et dilemma?
Elevene setter seg inn i roller i en fiktiv historie der det blir vurderer å åpne en gruve som kan sikre store økonomiske verdier, men som samtidig skader naturmangfoldet i området. Hvilke argumenter bør veie tyngst?
Fag
Geografi, KRLE / Religion og etikk, Naturfag, Norsk, Samfunnsgeografi, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 1-4 trinn
- 5-7 trinn
Varierende
Min lille bok om insekter
Min lille bok om insekter/Mi vesle bok om insekt består av ulike oppgaver hvor elevene skal tegne, telle, lese, tenke, skrive og diskutere.
Fag
Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, KRLE / Religion og etikk
- 5-7 trinn
- 8-10 trinn
- VGS
45 min
FN-foredrag
Bestill FN-foredrag! Vi tilbyr samfunnsaktuelle foredrag av høy faglig kvalitet, for 5. - 7. trinn, ungdomsskole og videregående skole, samt lærere og publikum for øvrig.
Fag
Historie, KRLE / Religion og etikk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 8-10 trinn
90 - 360 min (2 - 4 skoletimer)
Befolkning, migrasjon og ulikhet
Her finner du læringsaktiviteter hvor elevene selv får utforske tematikker og problemstillinger tilknyttet befolkning.
Fag
KRLE / Religion og etikk, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 1-4 trinn
- 5-7 trinn
- 8-10 trinn
Bærekraftsbiblioteket
Her får du boklister knyttet til tema for bærekraftsmålene, sammen med aktiviteter til alle målene. Lag lesesirkler for barn i alderen 6–12 år!
Fag
Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Matematikk, KRLE / Religion og etikk, Kunst og håndverk, Kroppsøving
- 8-10 trinn
- VGS
90 minutter
Handelsspillet for ungdomsskole og vgs
Ved å la elevene simulere et handelsspill der de spiller delegasjoner fra ulike land, vil de garantert få en helt ny forståelse av forutsetningene og strukturene som fører til økt ulikhet mellom land i verden i dag.
Fag
KRLE / Religion og etikk, Norsk, Politikk og menneskerettigheter, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 1-4 trinn
Varierende
FN-filuren
Besøk FN-sambandets egne, interaktive nettside, som er fylt med tverrfaglige læringsaktiviteter tilpasset 1.- 4. trinn!
Fag
KRLE / Religion og etikk, Kunst og håndverk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 1-4 trinn
- 5-7 trinn
45 minutter (1 skoletime)
Begrepsleker
Lek og lær fagbegreper i naturfag og samfunnsfag samtidig! Dette tverrfaglige undervisningsopplegget inneholder to læringsaktiviteter tilpasset 4. trinn, men opplegget kan med forenklinger og lærerstøtte fungere godt for elever på 3. trinn også.
Fag
Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- 1-4 trinn
- 5-7 trinn
- 8-10 trinn
- VGS
Varierende
Digitale undervisningsopplegg
Et knippe heldigitale undervisningsopplegg og undervisningsressurser, som kan gjennomføres like fint i klasserommet som i hjemmeskole.
Fag
Rettslære, Mat og helse, Samfunnsgeografi, Design og redesign, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, KRLE / Religion og etikk, Kunst og håndverk, Religion og etikk, Politikk og menneskerettigheter, Kroppsøving, Matematikk, Engelsk, Geografi, Historie, Naturfag, Norsk
2 x 45 min
Reale nøtter for ungdomsskole
Matematikkoppgaver om bærekraftig utvikling, befolkningsvekst, forbruk, fattigdom, klima og miljø.
Fag
Matematikk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
3 x 45 min (siste timen kan sløyfes)
Bærekraft i Brasil
En gruppeøvelse hvor du bruker bilder til å finne og diskutere eksempler på bærekraftig utvikling i Brasil.
Fag
Naturfag, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, KRLE / Religion og etikk, Norsk
- VGS
Fem på gata om fattigdom, klima og ulikhet
Fag
Geografi, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- VGS
Hva er bærekraftig utvikling?
Film, samtale og quiz for å starte samtalen om bærekraftig utvikling.
Fag
Geografi, Naturfag, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk
4 skoletimer (2-3 klokketimer + ev. reisevei)
Lærer for en dag
Hvordan undervise elever i barneskolen om bærekraftig utvikling?
Fag
Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk
Minimum 6 timer, men varierer ut fra presentasjonsform og klassesammensetning
Mitt bærekraftsmål
En prosjektoppgave om FNs bærekraftsmål med stasjonsundervisning.
Fag
Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk
45 minutter
Hvis du bare hadde tre mål
Start samtalen om bærekraftig utvikling i klasserommet.
Fag
Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk
15 min hjemmearbeid + 60 min i klassen. Kan med fordel kombineres med øvelsen «Hvis du bare hadde tre mål» som tar 45 min.
Kick-off: Film, debatt og quiz om bærekraft
En introduksjonsøkt til bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.
Fag
Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, KRLE / Religion og etikk
2x45
Bærekraftsnøtter fra Brasil
En gruppeøvelse hvor du bruker bilder til å finne og diskutere eksempler på bærekraftig utvikling i Brasil.
Fag
Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Naturfag
2 x 45 min
Barnevennlige skoler og bærekraft
En aktiv og morsom bildeoppgave om utdanning og bærekraft.
Fag
Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk
Fleksibelt
Reale nøtter
Matematikkoppgaver med bærekraftig utvikling som tema.
Fag
Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Matematikk
2 skoletimer
Kick-off: Film, samtale og quiz om bærekraft
En introduksjonsøkt til bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.
Fag
Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Norsk
Varierende
Foredrag og kurs til organisasjoner, næringsliv og kommuner
Vi tilbyr nå spennende foredrag og kurs til organisasjoner, næringsliv og kommuner som ønsker å utvide sin forståelse av internasjonale saker.